Hej,
håller på och gjuter plintar till min altan. Jag har aldrig gjutit betong förut men försökt läsa på och dessutom från flera håll fått tipset att vara sparsam med vatten.

Först gjöt jag bottnar i hålen som jag ska ha plintarna i och var i början väldigt sparsam med vatten, såpass att jag tyckte betongen mest blev klumpig och ingen vidare gjutning. Efter ett tag tog jag lite mer vatten och tyckte att det verkade bättre. Ikväll har jag gjutit plintarna och fortsatte då med att ha lite mer vatten i betongen. Det var inga problem att ta den på iläggssleven så den var inte direkt flytande, men jag har efter lite surfande ikväll insett att det nog var i det mesta laget med vatten. Jag har läst att hållbarheten blir sämre med för mycket vatten, men hur mycket sämre blir den? Ska jag gjuta nya plintar eller kommer de att hålla för en altan? Jag trodde att riskerna med för mycket vatten var att antingen så blir betongen svårarbetad och flyter ut eller så tar det väldigt lång tid för den att brinna, hade missat det där med hållfastheten.

När jag hade i vatten så tänkte jag lite på att när man köper färdig betong så flyter den ju i nån mån ut från blandarbilen, och den första betongen jag blandade hade man fått skyffla ut med spade om den kommit i bil, den andra hade nog flytit ut om man ställt bilen på ända..

en sak jag noterade är att bottnarna jag gjöt igårkväll är mörkgrå, betong brukar ju vara ljusgrå men det kanske den blir med tiden, eller är det ett tecken på för mycket vatten?
 
Om man köper betong på säck så står det på säcken hur mycket vatten man ska ha i, det ska man följa. Det brukar vara 2,5 liter till 25 kg. Sedan ska man blanda noga och länge, cirka 5min om man använder blandare. Om man blandar med spade så tar det en bra sund inan man får vettig konsistens på den. Den verkar alldeles för stel och klumpig om man har blandat för lite.
 
Tror att dina plintar helt säkert blir starka nog för en altan. En sån ger inte speciellt stora laster.

Betong härdar inte sämre med mkt vatten, tvärt om. Däremot sänks hållfastheten.

Färgen på dina bottnar kommer säkert att ändras efterhand som härdningen fortgår. Det är normalt att nygjuten betong är mörkgrå efter ett dygn. Det kan ta en eller flera veckor innan den ljusare färgtonen uppstår. Beror på temperatur och vattenmängd.
 
Tror inte heller du behöver oroa dig. Lite mer information om hur stora plintar det är och hur stor altan det är underlättar iofs.
 
En gammal räv lärde mig att blanda betong. När man tar en slatt på sleven så skall den hänga kvar när man håller slatten upp och ner.
Själv föredrar jag när betongen lossnar efter en halv sekund. Då är den perfekt enligt min mening.
 
Det var ett bra riktmedel, men det betyder att betongen kan var ganska blöt ändå om den ska hänga kvar upp och ned. I så fall var nog min betong bara lite för blöt. Jag gjöt mer igår och då snålade jag på vattnet desto mer, hoppas bara att det inte blev för lite :)
 
A
Du är orolig helt i onödan. Man måste skilja på vad man ska gjuta och hur viktigt det är med hållfastheten. Dina plintar kommer ha så låg belastning att du behöver inte vara orolig alls. Om betongen brinner så räcker det, gott och väl oavsett K-värde. Det är ju ingen Öresundsbro du håller på med, där det ställs extrema krav på betongen. Om betongen var mörkgrå, så kan jag lugna dej ännu mer med att du har ett rejält K-värde i betongen (mycket cement och därmed hög tryckhållfasthet) och jag tror att du har tagit till onödigt mycket cement (kostnadsfråga). Det är först när K-värdet är uppe i 40 som betongen börjar se mörk ut i färgen, och det är 3 ggr så hög hållfasthet som du behöver till dina plintar. Så slappna av, du har inte gjort något fel, däremot har du gjort onödigt för mycket rätt. Att betong kan ha en lös konsistens (sättmått) när den är blandad på fabrik, beror på att där tillsätter man flytmedel för att kunna styra konsistensen efter vad som ska gjutas. ex.vis en brant ramp måste ha en trögflytande betong och om man ska gjuta igen fogar på HDF-block, måste man ha lösflytande betong. Flytmedel påverkar inte hållfastheten i betongen, inom utprovade mängder. Men det gör däremot vatten.
 
Mikael_L
Jag vill också lugna dig.
Nu vet jag inte dimensionen på dina plintar, men antagligen ligger korrekt gjutna plintar på en hållfasthet på nåt kring 20 - 100 ggr mer än vad som behövs för att klara vikten från en altan.
Jag skulle sova lugnt.

(Skrivet av en som inte iddes gjuta plint till friggeboden utan bara ställde den på några Leca-block, hoppas den inte blåser iväg ;))
 
Martin_B
Gammal tråd, men den som söker efter info kan finna följande intressant:

"Jag har gjutit en kant mellan mitt garage och uppfart som jag kör över med bilen när jag skall in i mitt garage. Har använt Bemix 310 betong. Jag fick den väldigt lös då jag använde för mycket vatten. Har det någon betydelse? Det är utomhus.
/ Bertil


Att ha för mycket vatten i en betongblandning behöver inte betyda problem. Nu beskriver du inte hur mycket vatten Du har använt men hållfastheten kanske tar några extra veckor för att komma upp i det som tillverkaren av betongblandningen lovar på påsen. Sen kan underlaget, härdningsförloppet och hur tung bilen är spela en roll i hur länge din kant håller. Du beskriver att kanten ligger utomhus och då kan vägsalter också påverka betongens beständighet.


Erik Viggh"


Källa: http://betong.se/2015/09/26/fraga-experten-for-los-betong/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.