När vi nu totalrenoverar och bygger ut vårt trettiotals hus måste vi då anmäla detta till skattemyndigheten eller räcker det med att man anmäler det i samband med nästa fastighetstaxering ???
 
Du är skyldig att anmäla det när bygget är klart.

Skattemyndigheten för f.ö information om vissa typer av bygglov, det är bl.a så dom förstått att det numera står en hus på min tomt.

-Thomas
 
Men ändras taxeringen av fastigheten också dvs åker vi på höjd fastighetsskatt (vi betalar ju redan en fastighetsskatt på det hus vi har idag) from nu eller klarar vi oss till nästa fastighetstaxering?
 
Taxeringen ändras , om du fyller i ändringarna.
 
Ja det förstår jag men när? From jag anmäler till SKM att huset är större eller from nästa taxering? Vad kan hända om vi inte anmäler att huset är större? Varför finns det fastighetstaxeringar där man måste fylla i husets utrustning etc om man ändå måste anmäla varje gång man ändrar i huset? ???
 
Såhär funkar det (åtminstone så är det min tolkning):

Var fjärde år görs det en fastighetsdeklaration som skickas ut till alla fastighetsägare. Anledningen till att alla "jämt" får fylla "samma" information från år till år är att dels att man med (o)jämna mellanrum ändrar modellen för hur taxvärdet beräknas. Sen är det ju pratiskt att påminna folk om att dom måste anmäla förändringar. Eftersom som man intygar att uppgifterna är korrekta, så är det ju svårt att hävda i framtiden att man "glömt" anmäla en förändring. Åren mellan fastighetsdeklarationen så görs det bara omräkningar enl. schabloner, troligen baserade på "marknaden" trender.

Fastighetsskatten beräknas på taxvärdet, och taxvärdet bestämms en gång per år (vi får ju kuvertet i juni normalt). Det taxvärdet styrs av hur fastigheten såg ut den 1/1.

Så om man nu bygger ut huset på sommaren, så kommer taxvärdet förändras året därpå.

Även om vi bara deklarerar var 4:e år, så är vi skyldiga att anmäla förändringar. Som följdaktligen slår igenom per den 1/1 året efter ....

Vissa förändring (ex. dom som kräver bygglov) får SKM reda på via din kommun, och då kommer SKM skicka ut en fastighetsdeklaration även om det inte är "dags".

Frågor ?

-Thomas

ps. Nästa "allmäna" fastighetsdeklarion är år 2006
 
Undrar varför vissa byggprojekt ALDRIG kommer att avslutas. ::)
 
därför mina lister aldrig kommer upp ;D

är f_nemig inte klar förrns man är KLAR

hoho
 
Om en list saknas eller två är inte definition på hur vida ett hus är klart. Det finns flera trådar här i forumet som handlar om just "nästan klart".

Man KAN köra 180 km/h på motorvägen, men regler/lagar säger något helt annat....

-Thomas
 
Ok nu förstår jag! Rackarns oxå jag som trodde vi klarade oss till nästa taxering. :p
 
Jag har aldrig tidigare deklarerat för fastighetsskatt. Hur ser en sån här deklaration ut? Ska man fylla i vad man har för golv klinker eller trä…? Hur uppskattar man värdet? Vad är mest värt, ett fult slitet ekparkettgolv från 70-talet eller om man sliter bort detta och tar fram de över 100 gamla skurade furugolven. Det är ju objektivt! Furugolven har spikhål i sej (från parketten) och dom är ju mycket äldre, men för mej är dom mer värda?

Finns det blanketter på nätet man kan få? Nyfiken.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.