Badrummet är nyrenoverat och vi har aldrig tidigare haft problem med avloppslukt, men nu luktar det avlopp upp ur handfatet när man sätter på vattnet. Det är som att när vattnet rinner ner så kommer avloppslukten upp. Urk!

Vi har pratat med hantverkaren som gjorde jobbet och han har varit väldigt serviceminded på alla sätt och vis. I förrgår bytte han vattenlåset ifall det var där problemet låg, men det luktar tyvärr fortfarande. Han säger att han pratat med kollegor och ingen vet vad det kan bero på..
Men något fel måste det vara eftersom det aldrig lutat innan renoveringen..

Jag tycker också att det kan lukta ur köksvasken.. Vi renoverade köket fast med annan hantverkare 2 månader innan badrummet..

Vad kan det vara och vad gör jag?
Hjälp!
 
Vi fick exakt samma problem med felmonterat vattenlås. Om det är en och samma hantverkare, har han kanske monterat vattenlåset fel på samma sätt två gånger?
Det luktade illa i hela badrummet, och mest från handfatet. När vattenlåset byttes, försvann lukten helt.
 
kiirus skrev:
Vi fick exakt samma problem med felmonterat vattenlås. Om det är en och samma hantverkare, har han kanske monterat vattenlåset fel på samma sätt två gånger?
Det luktade illa i hela badrummet, och mest från handfatet. När vattenlåset byttes, försvann lukten helt.
Jo visst är det samma hantverkare, men han verkar så himla påläst och duktig så jag tvivlar på att han inte kan montera ett vattenlås..
Och om det är felmonterat, borde det då inte lukta hela tiden och inte bara när man sätter på vattnet?
 
M
Kommer lukten ur bräddavloppet på handfatet menar du? I så fall måste det innebära att nån avluftning på avloppsstammen inte längre fungerar, så att avloppsluften/lukten inte sugs ut... kolla först att er egen avluftning fungerar som tänkt. Följ avloppet till högsta punkten, så ska avluftningen sitta där..
Jag tycker själv det verkar vara lite långsökt, men enda möjligheten till lukt, är att det blåser i stället för suger..., å då måste det bero på fel i avluftningen.., nånstans... Om det inte är vattenlåset, men det verkar du ju avfärda helt..

magentis
 
magentis skrev:
Kommer lukten ur bräddavloppet på handfatet menar du? I så fall måste det innebära att nån avluftning på avloppsstammen inte längre fungerar, så att avloppsluften/lukten inte sugs ut... kolla först att er egen avluftning fungerar som tänkt. Följ avloppet till högsta punkten, så ska avluftningen sitta där..
Jag tycker själv det verkar vara lite långsökt, men enda möjligheten till lukt, är att det blåser i stället för suger..., å då måste det bero på fel i avluftningen.., nånstans... Om det inte är vattenlåset, men det verkar du ju avfärda helt..

magentis
Avfärda och avfärda.. jag tror att det kanske inte är vattenlåset men säker kan jag ju inte vara..

Avluftning låter avancerat och jag förstår tyvärr inte riktigt allt du så snällt försöker förklara,,,;)

Och ja, det är alltså där proppen sitter i handfatet som det luktar, men det luktar inget ur golvbrunnen under badkaret eller ur toaletten.
 
Hm, vi har forskat vidare i detta men hittar ingen förklaring.
Vår hantverkare har varit här, jag har pratat med säkert 10 olika rörmockare och rörfirmor men ingen verkar förstå vad det kommer ifrån..

Jag blir snart galen!
Jag är gravid och mår illa redan som det är.
Det luktar endast när man sätter på vattenkranen och vatten rinner ner i avloppet, och det är bara ur handfatet som det luktar och inte ur golvbrunn eller toalett..

Vi har rensat det där röret som går mellan hålet som släpper ut vatten om det blir för fullt i handfatet, vi har bytt vattenlås och rensat nere under popup-ventilen. Men inget hjälper.

Hantverkaren konstaterade att i golvbrunnen under badkaret så när man lyfter upp vattenlåset så blåser det in luft och enligt honom ska det egentligen vara utsug där. Men jag vet inte hur det skulle kunna påverka lukten i handfatet?
Och om det nu gör det - vad gör man åt saken?
Är det alltså något rör i golvet som det är fel på då eller hur är det med avluftning och hur tar man reda på om det är där felet ligger?

Vi bor i bostadsrätts lägenhet/kedjehus.. Är det vårt ansvar med avluftning då eller kan det hamna på föreningen?
 
Det låter som det är ett problem med avluftningen, eller "halvstopp i avloppstammen" . Men uppgifterna är lite knapphändiga.

Enkelt utryckt: I ett avloppssystem så drivs det en "propp" av vatten genom rören när du spolar i toaletten. Det kommer att pressas en tryckvåg av luft framför proppen, och det kommer att sugas in luft bakom proppen.

OM systemet vore helt slutet så skulle insuget av luft bakom proppen gå igenom något vattenlås. Ex så kanske vattnet i vattenlåset på ert tvättställ sugs ut, då blir det öppet till avloppssyetemet, och när tryckförhållandena jämnas ut igen en stund efter spolningen i toan, så kommer lukt att tränga ut genom de vattenlås som blivit torrsugna. För att undvika detta så finns det en avluftning, oftast så är det helt enkelt så att avlopstammen fortsätter upp genom yttertaket och är helt öppen däruppe. Men det finns också varianter med vacuumventiler som tillåter att luft sugs in i systemet, men inget kan tränga ut.

Detta är ena halvan av tryckproblemet i avloppen. Du har även luften som pressas framför vattenproppen. I normalfallet så är ju avloppsrören ner och ut till gatan nästan tomma, det finns kanske en vattenyta som rinner i botten på röret, men det är öppet i överkanten på röret, luften pressas då relativt enkelt ut i kommunens ledningar, där det dels är så stor volym att tryckhöjningen från en enda spolning blir marginell, dels finns även där avluftningar.

Om du då har stopp i avloppet, eller om ett avloppsrör ligger i en svacka så att det inte finns fri luft ovanför vattenytan i röret. Då måste ju luften som pressas fram i röret pressa bort vatten för att kunna komma fram. Det kan då vara mindre motstånd att pressa ut vattnet i ett vattenlås någonstans, än att pressa bort vattnet vid stoppet. Det kommer då att bubbla i ett vattenlås, och det är då avloppsluft som pressas ut genom avloppet.

Inget av detta förklarar riktigt varför det luktar just när du spolar vatten (en mer naturlig förklaring skulle vara ett felaktigt vattenlås, men det verkar ju vara utrett). Ev. kanske det är så att det har bubblat upp avloppsluft i ditt tvättställ, en del av luften står kvar nere i rörstumpen från handfatet ner till vattenlåset. När du då börjar spola så rörs det om och luften tränger upp. Känns lite krystat, med det bästa jag kan komma på.
 
Jag är amatör, men intresserad av frågan, för snart kanske det luktar också i mitt badrum, då jag inte ägnat uppmärksamhet på avluftningsproblematiken.

Kanske man kan lägga en vacumventil på röret till tvättstället likaväl som man kan sätta den annanstans. Tvättställsröret kan man ju fortfarande komma åt. Men som sagt det är bara ett ideutkast, jag är amatör och kan inte dehär frågorna. Skriv gärna när ni hittat orsaken och löst problemet.
 
Vi har samma problem och vi startade precis på samma sätt, med att byta vattenlås, kolla avluftare men när man gjort det ett par ggr så avfärdar man iden...

Jag har kommit på att när grannen (med pilträden som växer in i deras avloppssystem) tar hit slambilen som suger ur deras avloppssystem då låter det som om hela vårt hus rasar och alla vattenlås töms så jag får gå runt i huset och fylla på dem igen och efter att grannen löst sitt stopp så luktar det inget hos oss men sen byggs det på igen och precis innan det är dags för grannen att ta hit slambilen igen så luktar det riktigt illa hos oss igen.

Kan min "lilla teori" stämma??? Tydligen så hänger våra avlopp ihop eftersom det händer saker hos oss när grannen har problem... Problemet hos oss går dessutom i dessa vågor och finns inte alltid. Det här är verkligen ett ämne som ligger utanför mina ramar så jag vet inte ett dyft om det mer än hur vi har det...

Hoppas att det löser sig!
 
Det skall inte kunna hända om din avluftning är korrekt.
 
Vi har fortfarande inte hittat någon lösning på problemet..:(
Det har ALDRIG varit såhär innan renoveringen så något är det som är vajsing uppenbarligen.

Det luktar inte om man inte spolar vatten utan det är alltså när man sätter på vattnet som det osar upp lukt... typ 70-80% av alla gånger man sätter på vattnet.
Det är bara ur handfatet det luktar som sagt, ingen annan stans.

Vår hantverkare fick ju betalt när allt var klart och det luktade inte lika mycket i början så vi tänkte inte på det då.. Och nu menar han att han är säker på att han inte gjort något fel och han verkar verkligen ha forskat i vad det kan bero på men ingen verka veta eller ens ha en aning..

Så vad gör man?
Reklamerar hela badrummet?
Men det känns inte som någon större idé om han nu hävdar att allt är som det ska så borde det inte blir bättre av en ny renovering..?

Eventuellt måste badrummet göras om ändå eftersom hantverkaren troligtvis, till 90%, lyckades bila sönder ett rör som gick genom badrumsgolvet där bostadsrättsföreningens (vi bor i kedjeradhus brf) kabeltv går. Dagen efter att de bilat så pajjade kabeltvn i två hus och de har testat att gå in med något i röret men det är stopp..
Och då måste ju hantverkaren åtgärda det och han har försäkring för detta.
 
Kan väl börja med att klargöra att jag inte är hantverkare utan en glad hempulare i ämnet.

Jag hade försökt jämföra det gamla och det nya handfatet (om det är bytt) samt rören. Det måste nästan finnas någon skillnad här som ligger bakom problemet. En annan mängd vatten i nya vattenlåset, eller något annat. Jag tror dock att som andra varit inne på att det är ett underliggande problem med halvpropp i rören, eller problem med avluftningen, men som inte visat sig förrens ni har bytt delarna i badrummet. Kort sagt det gamla grejorna var gjorda för lite "tuffare tag" avloppsmässigt sett :D

Att det skulle vara något underliggande problem som kommit fram nu baserar jag på symptomet ni hade i golvbrunnen, där luften kom in om ni tog bort vattenlåset.

Sen tycker jag nästan att du ska ge din hantverkare lite cred, han verkar ju iaf verkligen ha försökt lösa problemet. Låter det som iaf.

Var hantverkaren informerad om att det gick en kabel just där under golvet i badrummet? Om inte så är det INTE hantverkarens fel.

Reklamera ett badrum p.g.a av avloppslukt låter magstarkt och på gränsen till dumdristigt i mina öron (så vida man inte misstänker t.ex. trasiga avloppsrör eller något annat galet). Jag hade sett till så att avloppet blev kollat ordentligt, renspolat kanske, samt att man kollar avluftningen så att det fungerar.

Jag skulle också försöka ta reda på om lukten kommer upp från själva avloppsventilen eller från breddavloppet i handfatet. Jag gissar nästan på breddavloppet. Det jag kan komma på där är att när man spolar vatten så trycks lite luft upp genom breddavloppet. Varför den luften luktar avlopp vete tusan dock, då skulle man (Iaf jag som glad hempulare) nog behöva se/veta hur handfatet och rören ser ut för att kunna komma fram till någonting.
 
mrVoodoo skrev:
Kan väl börja med att klargöra att jag inte är hantverkare utan en glad hempulare i ämnet.

Jag hade försökt jämföra det gamla och det nya handfatet (om det är bytt) samt rören. Det måste nästan finnas någon skillnad här som ligger bakom problemet. En annan mängd vatten i nya vattenlåset, eller något annat. Jag tror dock att som andra varit inne på att det är ett underliggande problem med halvpropp i rören, eller problem med avluftningen, men som inte visat sig förrens ni har bytt delarna i badrummet. Kort sagt det gamla grejorna var gjorda för lite "tuffare tag" avloppsmässigt sett :D

Att det skulle vara något underliggande problem som kommit fram nu baserar jag på symptomet ni hade i golvbrunnen, där luften kom in om ni tog bort vattenlåset.

Sen tycker jag nästan att du ska ge din hantverkare lite cred, han verkar ju iaf verkligen ha försökt lösa problemet. Låter det som iaf.

Var hantverkaren informerad om att det gick en kabel just där under golvet i badrummet? Om inte så är det INTE hantverkarens fel.

Reklamera ett badrum p.g.a av avloppslukt låter magstarkt och på gränsen till dumdristigt i mina öron (så vida man inte misstänker t.ex. trasiga avloppsrör eller något annat galet). Jag hade sett till så att avloppet blev kollat ordentligt, renspolat kanske, samt att man kollar avluftningen så att det fungerar.

Jag skulle också försöka ta reda på om lukten kommer upp från själva avloppsventilen eller från breddavloppet i handfatet. Jag gissar nästan på breddavloppet. Det jag kan komma på där är att när man spolar vatten så trycks lite luft upp genom breddavloppet. Varför den luften luktar avlopp vete tusan dock, då skulle man (Iaf jag som glad hempulare) nog behöva se/veta hur handfatet och rören ser ut för att kunna komma fram till någonting.

Jag tycker att lukten kommer från själva avloppsventilen, alltså där man kan poppa ner ventilen så att handfatet blir vattenfyllt...

Hur rensar vi avloppet?
Och hur kollar man avluftningen?
 
för klen vattenlås? Har hantverkaren provat byta till annan model? Googla på fabrikat och du kanske hittar hur vattenlåset är uppbyggd och kan sen kolla om den ser rätt ut inuti dvs inga sprickor eller håll på ställen där den ska vara tätt.

Att det blåser ut luft från avloppet är fel. Fråga hantverkaren var avluftningen finns. Man spolar vatten fex i toan eller vask och observerar om avluftningen suger in luft.
Vad har du för avluftning : vacuumventil eller rör på taket ?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.