Vad tycker ni? Kom gärna med lite åsikter.
 
  • fasad_fram_2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
planlösning
 
  • Hus_planlsning_2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser klart tufft ut med stram kubstil! Fönstersättningen ser bra ut. Blandningen mellan puts och liggande panel blir läckert. Tänker ni ha cederträ eller sibirisk lärk?
 
Ser grymt fint ut, helt i min smak.

Lycka till!

PJ
 
Tack för komplimangerna. Vi har inte riktigt bestämt oss än för vilket träslag vi ska ha. Är det något du kan rekommendera?
 
Cederträ, lärkträ, teak kanske??

Vi använder ceder på jobbet vilket är mycket fint. Känns visserligen lite skumt att bygga med trä från Kanada här i Sverige som e fullt med skog.... :-?


/ PJ
 
Berätta lite om hur ni tänker bygga... material, själva mm!
Lycke till!
 
Huset kommer att vara cremevitt med grå fönster och gråa takpannor.
Ytter och innerväggar byggs i lättbetong, siporex, ytterväggarna är 375mm tjocka och innerväggarna är 100mm. Huset putsas med STO-systemet på utsidan och innerväggarna putsas. Vi ska måla det mesta rakt på putsen, där vi ska ha tapet slänger vi upp skivmaterial. Vi lejer bort allt förutom målning och tapetsering. Vi har en liten kille på 3 månader och då är det svårt att göra så mycket själva, men vi är med i varje steg i bygget. Idag görs det sista på kantelementen och imorgon kommer rörläggaren! Det börjar rulla på, jätteskoj! Tyvärr har vi redan gått över budget, eftersom vår tomt tydligen varit en soptipp! Vi har krävt kommunen på pengar för detta och hoppas att vi får det!
 
hej Elisabeth78!
Först en liten detalj, Siporex var en tillverakare av lättbetong som köptes av Ytong/Yxhult och då försvann namnet och nu har ytong/yxhult också försvunnit i en konkurs /;)
Nu till ert hus... är det H+H som levererar lättbetongen?
Se till att stommen täcks så snart ni ser ett regnmoln på himlen! ;)
Lättbetongen suger kopiösa mängder vatten som tar mycket lång tid att torka ut, specielt som ni tänker ha STO puts på fasaden, den är ju inte lika öppen som en KC-puts (tjockputs).
Vilket leder mig in på nästa synpunkt, varför välja ett mineraliskt stenhus och sedan lägga ett plastsikt på utsidan. :-?
Tjockputsen blir ju tyvärr inte billigare i den sitts ni har nu, men är ett i mitt tycke bätter system. Tänk en snygg rivputs på det huset...
Fundera också på att ersätta gipsskivorna på insidan med gipsputs. Putsar man den på banor blir den mycket slät och behöver antagligen bara en lätt bredspackling före tapetsering.
Och blir det ändå skivor, så limma dessa mot lättbetongen... inga reglar som förstör värmelagrings kapaciteten... med det måste vara torrt först!
Ni har tydligen ett bjälklag i delar av huset, det bästa är om detta är tungt dvs. gjutet eller av lättklinker eller lättbetong
Lycke till med ert vackra hus! :)
 
LyckeKonsult skrev:
Vilket leder mig in på nästa synpunkt, varför välja ett mineraliskt stenhus och sedan lägga ett plastsikt på utsidan. :-?
Det undrar jag också :).
gaia
 
Vi har faktiskt inte tänkt på något annat ytskikt... Stosystemet ingick och vi tyckte det verkade bra.
 
Nu är plattan gjuten! Äntligen, efter lång väntan på bättre väder! :)
 
Hej på er!

Trevligt hus, verkligen! Ska lägga upp lite axplock från mina ACAD alster såsmåningom så kanske jag också får lite feedback.

En fråga: Tänkte ni på detta med standardiserade modulmått? Jag menar det där med 1M = 100mm och att väggelement skall mara multiplar av 3M eller 5M? Jag känner att jag har förbisett detta...

Lycka till fortsättningsvis!
 
Tack för komplimangerna! Huset är nu murat och på måndag ska taket på!
Tyvärr tänkte vi inte på storleken på blocken som är 600 mm långa 375 mm tjocka och 200 mm höga. Det hade gått betydligt snabbare om vi hade anpassat ritningarna efter storleken på blocken, men arkitekten som ritade huset visste inte hur stora blocken var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.