När träder de nya installationsreglerna i kraft?

I .pdf dokumentet som el-richard har länkat till i tråden:

http://www.byggahus.se/forum/el/114605-ip23-och-badrum.html

Så står det bla. att ledande föremål i ett badrum skall vara jordade, skall det tolkas som att även ex. en duschblandare skall förses med jord?

Det finns ju idag såvitt jag vet inga blandare med ansutningsklämma för jord, hur skall man göra?
 
Ingen fara än så länge, de gamla gäller också i övergångsperioden, har dock inget slutdatum än då jag själv inte har något exemplar av de nya reglerna.
 
Men hur menar de, skall vi i fortsättningen dra fram ett VP rör för en jordtråd till varje blandare, Stödhantag över badkaret, toapappershållaren, knoppen man hänger handuken på, låset i dörren?
 
1a Juli 2010 slutar den gamla standarden att gälla.
 
hempularen skrev:
Men hur menar de, skall vi i fortsättningen dra fram ett VP rör för en jordtråd till varje blandare, Stödhantag över badkaret, toapappershållaren, knoppen man hänger handuken på, låset i dörren?
Man skall jorda ledande föremål som "kan inta farlig potential" eller vad de nu står. Så en blandare som sitter fast i ett handfat av porslin, ansluten med plasslang, behöver man alltså inte jorda. Däremot en duschvägg av metall som är skruvad in i betong måste man jorda.

Man behöver dock ej dra en egen 6mm2 pus-jord från centralen/pus-skenan. Utan de räcker med att jorda med 1.5mm2 från närmaste matning.
 
Ok hur tänker man då. Om du har en duschblandare som sitter skruvad i väggen, antag trästomme med någon form av våtrumsskiva, kakel osv?

I princip så borde ju då även en toapappershållare som är skruvad i en vägg (ex. betong) behöva jord?
 
Jao de var väldigt luddigt.. Kommer väl att klarna efter några års tillämpande. Som jag fattade de så ska man jorda "Allt som är av elektriskt ledande material, OM det finns risk att den kan "anta farlig potential".. alltså att den kan komma i kontakt med jord i armering i väggen eller dyligt. Dom pratade om att man kan isolationsmäta mellan riktig jord och de utsatta delarna.. om det är över något visst värde så kan man anta att den är helt isolerad från jord. Det kanske kommer något referensvärde såsmåningom.

En annan sak är hur mycket man ska behöver renovera för att behöva gå efter nya standard. Jag frågade föreläsaren (från SEK tror ja) och han tyckte att det räknas som renovering om man tex flyttar rör/anslutningspunkter i tex en badrumsrenovering.

Om man däremot bara byter armaturer/badrumsskåp/uttag utan att flytta på nånting vid en badrumsrenovering så räknas det som "underhåll" och då behöver man ej gå efter nya (jordningarna och jordfelsbrytare osv).

Finns säkert många olika tolkningar på detta dock..
 
El-Vis 9 är ute nu med utgåva 2 av elinst.reglerna :)
 
hur många sidor får man kopiera från en standard och visa här på internet?

Jag tycker det borde vara en offentlig handling..... så att fler gör rätt...
 
el_richard skrev:
hur många sidor får man kopiera från en standard och visa här på internet?

Jag tycker det borde vara en offentlig handling..... så att fler gör rätt...
Alla som får göra elinstallationer har nog tillgång till standard! Har man ej den på firman så tycker jag att man kan kräva det av chefen.
 
ja, men jag tänkte att jag kunde scanna in den och sedan lägga upp den...

så att hemmapularna får lite mer att fråga om :)

men det är säkert olagligt, och det gör jag inte i så fall...
 
Jo, du får säkert inte ens kopiera en sida och ge till hunden! :i
 
men ss, är ju igentligen inget krav. bara en standard....
 
Nä, fast om man ej gör enligt standar så blir det mycket jobbigare. Då ska du dokumentera vad du gjort, varför osv för att säkerställa "god elsäkerhetsteknisk praxis" eller vad de nu står i elsäkerhetsverkets paragrafer...
 
Mikael_L
el_richard skrev:
ja, men jag tänkte att jag kunde scanna in den och sedan lägga upp den...

så att hemmapularna får lite mer att fråga om :)

men det är säkert olagligt, och det gör jag inte i så fall...
Du får nog inte lagligt scanna ens en del av en sida. :(

Däremot får du berätta vad som står, kanske t.o.m skriva ner all text ordagrannt, men jag är inte säker på var gränsen mellan att återge och kopia går.

Ähh, scanna hela och använd DC++. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.