Skall ut med lite kabel i trädgården, finns det nån tunn godkänd kabel, eller är minsta EKKJ 3x2,5?

Är ju "bara" lite småbelysningar så det är ju inga monster-laster direkt, så jag skulle helst vilja ha en tun och smidig 3-ledare 1.5.

Finns det bara 50mm's gul rör/slang, tycker dom är onödigt grova (och dyra) för min ändamål.

/L
 
EKLK är ju OK under förutsättning att den går i rör/slang.
 
hempularen skrev:
EKLK är ju OK under förutsättning att den går i rör/slang.
Ja det var ju en bra idé.
Räknas vanliga VP-rör / FLEX-slang som mekaniskt skydd, känns som sagt var dumt med 50mm guling för detta?

/L
 
Ingen aning. I vårt förra hus hade tidigare ägare lagt en EKLK (hoppas jag att det var) till en utomhuslampa, den var dragen i ett vanligt VP rör, på ca 5cm djup i en rabatt. Jag körde spaden i den säkert 10ggr varje sommar när jag rensade ogräs osv.

Den dragningen var ett dåligt hempul, så jag vet inte om den var OK.
 
Det finns ju ett antal olika dimensioner på PEM slang som man kan använda. Kanske inte godkänd att dra el i men den skyddar ju mycket bättre än ett VP-rör.
 
Denna finns som 3G1,5

Jordkabel FR-N1XV


FR-N1XV FR-N1XV är en kraft- och installationskabel utan koncentrisk ledare (kopparskärm) som kan användas i alla typer av lågspänningsinstallationer, i industri- och byggnadsinstallationer etc. Kabelns konstruktion tillåter att den installeras i alla typer av miljöer: Inom- och utomhus, direkt på vägg, på kabelstegar, i installationskanaler, i rör samt i mark och vatten.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=49075&search_page=
 
Röstar också för N1XV, lägger du den inte i rör ska markerings/skyddsband användas. Annars EKLK i 20-25 mm VP-rör med det är jobbigare och blir sämre.
 
rent tekniskt så kan man lägga PEM slang på backen och dra i EKLK.

Annars gul slang i mark, så man ser den innan man gräver ännu längre.
 
Slugge skrev:
Röstar också för N1XV, lägger du den inte i rör ska markerings/skyddsband användas. Annars EKLK i 20-25 mm VP-rör med det är jobbigare och blir sämre.
Varför skulle det bli sämre med rör?

/L
 
Där sa ni nått, jag har ju en ring PEM32 över.. och gultband har jag i "drivor"

/L
 
Loner skrev:
Varför skulle det bli sämre med rör?

/L

Lägger man VP-rör som skydd åker man väl(?) på att lägga kabelmarkeringsband också, men tar man den gula 50mm-slangen behöver man inte lägga någon kabelmarkering.
 
Loner skrev:
Varför skulle det bli sämre med rör?

/L
Menar inte att det är något fel med rör, det är alltid bra, man kan byta kabeln om det är rätt gjort.
Syftade på att lägga VP-rör, omständigt och blir svårt att dra om kablar vid för liten dimension samt att N1XV är bättre utomhuskabel än EKLK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.