Jag tror att det jobbigaste med bredspacklingen är självkritiken. (Precis som i alla andra gör-det-själv projekt!)

Man ser själv en väldig massa fel som t.ex. en besökare inte ser ett dugg av. Detta beror givetvis på att du själv kritiskt fingranskar varje kvadratcentimeter, medan besökaren ser helheten. En viss skillnad, eller hur?

Spacklingen i sig är inte så farligt jobbig. Dra spacklet åt det håll du finner bekvämast, då blir det bäst och då slipper du få ont i armar och rygg.

Ojämnheterna måste du ju ändå slipa ner, så de evetuella spackelränderna försvinner ju.

MvH
Thorsten
 
Hej igen...

Men hur går man tillväga? har sökt på nätet men inte riktigt fått ett bra svar.

Kanske:

Riv ner så mycket tapet som möjlig.
Förslut med färg eller lim?
Bredspackla (är det vanligt spackel?)
Slipa
Bredspackla
Slipa
Måla

Hjälp..... ::)
 
Ingen Återställare kan mäta sig med en bredspacklad yta. Om det ska bli bra med Återställaren så får det inte var för stora ojämnheter. Den döljer inte mycket utan följer med väggens ojämnheter när den torkar på väggen.
Skrapa bort all lös tapet, använd tapetväck och skrapa bort eller hyr en tapet-ångmaskin och ånga ner tapeten. Sedan bredspacklar du väggarna med ett Lättspackel Medium, slipar o spacklar igen. Slipa och kolla väggarna och spackla igen om det behövs. Håll på tills det är slätt helt enkelt. Sedan kan du om du vill sätta armeringsduk om du är rädd för ev sprickor eller måla direkt på spacklet. Lägg inte på för lite färg och stryk två ggr.
 
  • Gilla
chrall
  • Laddar…

"Riv ner så mycket tapet som möjlig" - Tjaa... men det blir ju extra jobbigt. Brukar funka att skära bort tapetskarvarvarna och tvätta med målartvätt.

"Förslut med färg eller lim?" - Det funkar säkert jättebra, men jag har helt enkelt rollat på grundfärg för vägg (Beckers har en jättebra)

"Bredspackla (är det vanligt spackel?)" - Yes, finspackel.

"Slipa" - Var noga vid spacklingen så lir slipningen lättare. De är jobbigare att slipa än att spackla!

"Bredspackla" - Jo, det är ju så att det blir några omgångar...

"Slipa" - just det..

"Måla" - och sen är det snyggt och färdigt!

MvH
Thorsten
 
Bläddrade lite i ett gammalt ex av Gör Så Här och såg att dom provade en sorts spackel som man enkelt rollar på väggen.

Någon som har erfarenhet av detta?

Är man prenumerant på tidningen så kan man läsa hela artikeln här http://www.gorsahar.se/Crosslink.jsp?d=349&a=4561#
 
Du har fått många goda råd , så spackla på. Men ingen har nämt att du behöver en lagom bred spackel och jag har provat olika varianter är spackeln för stor så svajar den i sidorna. 30 centimeters bredspackel är mitt förslag!
 
sandspackla.......det är helt överlägset....går fort...lätt att slipa...dammar inte lika mycket
 
Jag har både bredspacklat och använt återställaren. Mina erfarenheter av återställaren finns här: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1100101758;start=8#8

Om man ska måla så är resultatet med bredspackling är i mitt tycke överlägset på alla sätt, men kräver mer arbete och dammet är rätt jobbigt om man bor i lögenheten/huset samtidigt.

Vi målade ovanpå återställaren. Väggen är mycket känslig för stötar och sticks när man kommer åt den. Eventuellt skulle den ha blivit bättre om vi dragit på ett lager färg till (vi målade två). Det känns som att man har tapetserat väggen med glasfiberförstärkta sushikartonger, sådana där vita i plast :) Dessutom får du skarvar vilket du inte får om du bredspacklar.

Om jag skulle måla igen så skulle jag bredspackla, men om jag skulle tapetsera skulle jag nog använda återställaren.

/FW
 
  • Gilla
Yolky
  • Laddar…
Hej alla

Behöver man verkligen spackla fler gånger? Jag har nu spacklat en gång och tycker, trots att jag är väldigt självkritiskt, att det ser riktigt bra och jämt ut. Har dock inte slipat än, men eftersom jag var väldigt noggrann och dessutom la på ett ganska tjockt lager, har jag ju också ganska mycket spelmån. Finns det någon annan anledning till varför man ska spackla fler gånger, än den att det ska bli jämt?

Tilläggas ska att jag tänker tapetsera en vägg och måla de andra tre. Det har tidigare suttit en strukturtapet, som jag rivit ned. Jag har slipat ner den värsta limstrukturen som satt kvar innan jag började spackla. Väggen jag ska tapetsera har jag varit extra noggrann med.

Tack på förhand!
 
Nej, får du till det bra på första lagret spackel så räcker det så klart! Jag tycker sen att väggar som ska målas behöver ha bäst yta, tapeter döljer ju en del!
 
Tack för det. Ikväll är det dags att göra väggarna preussiska med mitt magiska slipverktyg ;)
 
En fråga angående spackeltyp - spelar det någon roll vilken man väljer? har sett ett par olika varianter (väggspackel, lättspackel, väggspackel fin...) och olika prisklasser.
 
Jag har renoverat en fyra med dålig lukt genom att riva ned alla tapeter ned till betong/gipsskiva och sedan bredspackla följt av målning. Kunde inget av detta innan jag satte igång men lät det ta den tid det tar och lärde mig successivt.

Det värsta är att få bort tapeterna från gipsskivor, om det finns 4-5 lager så tar det lite tid. Jag ser det som ofrånkomligt att om man vill ända ned till gipsskivan så kommer den att ta lite stryk och förlora lite av sitt papplager här och var. Huruvida detta är allvarligt eller ej kan jag inte svara på. Jag använde många varianter här: torr rivning, ångmaskin, tapettrissa för att perforera lagren, roller med vatten mm. Det är ganska individuellt per vägg och rum vad som funkar bäst. Efter att tapeterna tagits bort brukade jag slipa gipsskivan lätt med slippapper för att pappflikar och annat löst skulle lossna. Sen kan ett lager färg vara bra för att få en mindre sugande grund för spacklet. Jag brukade för enkelhets skull använda den vanliga vita grundfärgen för vägg som jag senare använde.

Från betongväggar kan det faktiskt vara en fördel med många lager eftersom det blir lite som en tunn platta av alltihop som man med lite tur kan få bort stora delar av om man kommer under med något lämpligt verktyg. Mot slutet använde jag en sk. barkspade som farsan hade. Kvarvarande tapet när barkspaden jobbat klart togs lättast bort med ångmaskinen.

Själva spacklandet kändes avigt i början och man överarbetar troligtvis för att få ett bra resultat redan efter första spacklingen. Efter några väggar insåg jag att det är bättre att jobba relativt snabbt och istället spackla två eller tre gånger på gipsskivor. Betongen är snällare och där räcker det vanligtvis med att först spackla jättehål för att sen köra en bredspackling. Tilläggas bör att betongen i min lägenhet redan verkade ha spacklats i tidernas begynnelse.

När jag bredspacklar jobbar jag diagonalt. Lägger på ett lager spackel i ena riktningen och drar av i den andra. Försöker få bort så mycket spackel jag kan när jag drar av. Tanken är att man skall fylla i ojämnheter i väggen, inte bygga upp en yta. Om man slutar tänka på vad man håller på med och bara jobbar på det här sättet så går det ganska fort. Vid väggens kanter brukar jag istället för diagonalt jobba upp/ner, vänster/höger av förklarliga skäl. För mig har en 30 cm spackel funkat bäst. Har även en längre spackel men den känns sladdrig att jobba med. Smalare spackel används endast där det är trångt.

Förutom dammet som är ett elände så är slipningen relativt enkel med ett skaft och en slippappershållare. Brukade slipa med 60 en gång och sen 120. Slipar först väggen i upp-ner rörelse och sen vänster-höger.

Allt det här är relativt mycket jobb men om man vill måla vilket jag har gjort så finns det inte mycket utrymme för ojämnheter på väggen. Bredspacklingen gör ju naturligtvis att man får en likartad struktur på ytan som gör att väggen ser fin ut även om man belyser den från sidan.

Lycka till!
 
  • Gilla
Akzel
  • Laddar…
Mycket bra att läsa i el_diego´s inlägg! tack för det.

Jag har en fundering, håller på och ta ner tapet i en lägenhet som vi nyss köpt. Det är 4 lager tapet med färg utanpå som lossnar hyfsat lätt så jag fortsätter kämpa med det. Jag har kommit ner till grunden på större delen av väggen, var tvungen att ta såpass pga av lukt och att det var mycket fickor under tapeten. Nu undrar jag hur jag behöver behandla väggen innan jag spacklar? Det är betongväggar som är ganska glatta, troligtvis någon form av grundfärg på (byggt slutet 60-tal). Tror ni att det går att spackla rätt på om ytan känns lite hal, eller ska jag grundmåla innan spackling?

tacksam för svar (mitt i arbetet :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.