Hej alla ÄH-hus ägare!

Har själv beställt ett Ymer, längtar så.
En liten fråga till er.
Luckan tilll vinden som sitter på gaveln ser så liten ut. Får man in några möbler? Vad har den för mått? Ni som har satt in en lucka inne, är ni nöjda med det? Blir det ej kallt från luckan? Fick ni hjälp av snickarna när ni byggde? Hur visste ni vilken storlek ni skulle köpa? Oj! det blev många "luckfrågor"!

MVH Lena med (snart) Ymer.

 
Hej.
Vi tänker sätta in en lucka med trappa själva när vi fått vårt hus.
Ang. om de blir kallt så finns det isolerade luckor att köpa.

Tänkte sätta vår i tvättstugan så man slipper se den.
 
Vi fick hjälp av snickarna till en låg kostnad. Luckan finns att köpa på de flesta byggvaruhus. Kostnad ca 1700:-. Fungerar jättebra. Absolut inget kallras. Lätt att ta ner. Bra trappa att gå upp och ner i. Den sitter i hallen, halvvägs in i vardagsrummet. är mycket diskret. Det absolut bästa vi gjorde. Huset vi har är ett Tyr, byggt sommaren 2005.
 
Jag glömde nämna storleken på luckan ca 130 cm x 62.
 
Var det storleken på luckan inne?

Har ni då valt bort luckan ute?



 
Luckan på gaveln kan man nog inte välja bort men man gör sig nog en tjänst om man sätter igen den från insidan sen.
 
;D

Mmmmm ... blir ju en liten trevlig väg in för obekväma besökare annars.
 
Japp, den trevliga vägen för obekväma besökare råkade våra grannar ut för som hade byggt ett Älvsbyhus. Försäkringsbolaget gillade inte detta... Att sätta igen eller ha ordentliga lås är nog inte fel.
Själva tänkte vi nog sätta in luckan i ett av de mindre sovrummen. Men tvättstugan var ju inget dumt förslag.
 
Vi har oxå satt luckan i hallen, mot vardagsrummet, precis som Sparvagen har gjort.

Vi funderade på att försöka sätta den på ett mindre synligt ställe, men problemet som vi tyckte var, att det är inte speciellt högt uppe på vinden och om man sätter det i ett av sovrummen tex. så blir det svårare att ta sig upp, när man väl ÄR på vinden. Så valet att sätta den på högsta stället mot nocken känndes som det bästa alternativet.

Vi är helnöjda med placeringen och den syns ju inte. Ingen som har varit här och tittat på vårt hus har sett den. Vi köpte vår lucka på Gärdin&Persson här i Östersund för 1500 kr, och monterade dit den själva, innan innertaket sattes på plats. Sen har vi satt en list runt. Hur fint som helst.

/ Dick och Christina
 
Hejsan, vi bor i ett Ymer och har satt luckan mellan badrumsdörren och dörren till ena sovrummet. Luckan kostade 1100 tror jag och snickarna monterade den. På bilden syns även vår flyttade dörr till lilla toaletten, den är i samma höjd som dörren till badrummet. Lilla toaletten blev dubbelt så stor och rymmer snart en stor dusch också...

// Stefan
 
  • 100_1817_edited.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Tack för alla svar! det verkar ju väldigt praktiskt att ha en lucka inne.

Ompalompa! kul att jag fick se en bild, det såg ju skit bra ut med eran lucka.



 
Såg trevligt ut ... inte alls så oestetiskt som jag först trodde.
Tack för bilden Ompalompa.
PS! dra upp lite nya bilder på ert fina hus på er hemsida snart ... har dregglat sönder de som finns där redan ;D
 
Vi ska bygga ett Ymer. Kan ni ge några tips på tillval som är bra. Vad ska man tänka på inför köp? Vad blev slutsumman på era hus? Man har ju som sagt en hel del frågor ang sitt husköp. Vi är tacksamma för alla svar.
 
Vad kostade det att få vindsluckan inmonterad av snickarna? Kom det på separat räkning eller fanns det annat betalningssystem?
 
Hejsan, det kom ingen separat räkning utan det var betalning i fickan som var lösningen för oss iaf.... Jag tror vi betalade 1500:- för luckmontering och flytt av väggen vid lilla toaletten.

//Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.