Hej,

Jag ska göra en utbyggnad av mitt hus, vilken jag tänker låta en byggfirma göra. Hur går man tillväga och vad behövs för att firman skall kunna räkna på jobbet etc. Jag har ritat utseendet på utbyggnaden och fått bygglov för den. Men hur går man vidare med konstruktionsritningar etc, gör byggfirman det ?

/Carla
 
Låt en arkitekt eller byggnadsingenjör göra underlaget. Då kan du använda det när du låter byggföretagen räkna på jobbet och det blir då möjligt att jämföra anbuden.
Om du låter hantverkare eller byggfirmor göra sina egna underlag så är det inte säkert att de går att jämföra.
Det är inte heller tillåtet att lämna över ett underlag från byggfirma A till byggfirma B utan byggfirma A´s tillstånd.
 
Hemmakatten
Beroende på hur utbyggnaden ser ut så kanske det inte behövs några konstruktionsritningar. En erfaren snickare fixar det ändå.

Den snickare som byggt vårt hus (en helt suverän person) byggde efter vårt hus en tvåplansvilla enbart utifrån enkla arkitektritningar. Nu var detta förstås lösvirkesbyggt och då går det att göra justeringar under resans gång. Men jag antar att du också vill bygga "på plats".
 
Tack för tipsen, om jag väljer att gå på att låta någon ta fram konstruktionsritningar, vad tror ni att det kostar att göra ritningen ? Utbyggnaden är 3.5 x 5 m, platta med golvvärme.

/Carla
 
be några konstruktör om offerter.Kostar ju inget.
 
Hej !

Har kollat med en byggfirma nu de behöcvde inga ritningar för att räkna på jobbet och till bygganmälan behövdes inte heller några ritningar, så jag provar att ta in offerter utan ritning så får vi se hur det går.
 
Har kollat med en byggfirma nu de behöcvde inga ritningar för att räkna på jobbet
Nej det är inte i första hand byggfirman som behöver underlaget utan det är du som behöver det för att vara säker på att anbuden du får ger samma slutresultat.
Att inte ha med ett genomarbetat anbudsunderlag vid anbudsförfrågan är lite av ett lotteri. Det går ju oftast bra men det är inte ovanligt att husägare är missnöjda med resultatet. Då först kan det vara så att kunden blir medveten om vad som ingick i anbudet.
Vill man som beställare ha hög kvalité till rimlig kostnad så är kostnaden för anbudsunderlaget försumbar.
Men jag önskar dig lycka till och hoppas att det går bra med bygget. Skriv gärna om hur det går under resans gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.