Skall ha rundade duschväggar i vårt nybygge och hade siktat in oss på Hafa Igloo som är en av få med magnetlist som ej sitter på en gummilist som ser ut att snabbt bli ofräsch. En återförsäljare avrådde dock från Hafa då de haft problem med att magnetlisten ej håller tätt, och visst kan jag tänka mig att en elastisk list sluter tätare.

Är det någon som kan bekräfta eller dementera problem med läckage genom Hafas duschhörn?

Någon som kan tipsa om alternativ leverantör utan gummilister? Sneglade lite på GSAB Wellness - kan det vara ett alternativ?
 
Vi har HAFA Igloo. Pga en smärre justeringsfråga så sitter vår ena dörr just nu lite snett. problemet består i att en av skruvarna som man skulle spänna fast dörren i vägglisten med hade dåligt huvud så den gick inte att använda, har inte hunnit fixa en ny. Därför hänger ena dörren bara i en skruv, inget större problem den sitter ändå bra, ingen risk att den skall lossna eller så.

Resultatet är att vi just nu har ca 5mm glipa i nedre delan av magnetlisten. Ändå läcker det inte ut något vatten, detta pga. att deras list är gjord så att den överlappar lite.

Det vatten som kommer utanför kommer av att när man öppnar dörrarna så rinner det fortfarnade vatten på glaset, när man då svänger ut dörren så rinner detta vatten på golvet under dörren.

Detta fenomen (som inte är speciellt störande) skulle jag tro finns på alla duschsystem med svängbara dörrar.

Däremot så var listen på vår ena dörr felmonterad från fabrik, den satt i en båge, då var det helt omöjligt att få glipan tät. Jag reklamerade och HAFA föreslog då att vi skulle banka den på plats själva (jag trodde den var limmad, men den är bara klämd på plats). Lösningen blev en träkloss inlindad i en handduk, som man slog på med hammare. HAFA tog i ett mail på sig ansvaret utifall detta skulle misslyckas så dörren skulle spricka. Jag lät snickaren här utföra operationen men jag försäkrade mig om att han hade skyddsglasögon och tjocka kläder på sig innan han fick börja slå. Detta var mycket smidigare för oss än att hålla på och skicka dörrar fram och tillbaka, jag blev väldigt nöjd.

Det gick lätt att fixa. HAFA support är för övrigt väldigt bra, de svarade snabbt, jag har haft en annan fråga som jag också fick bra och snabb hjälp med.
 
hempularen skrev:
Resultatet är att vi just nu har ca 5mm glipa i nedre delan av magnetlisten. Ändå läcker det inte ut något vatten, detta pga. att deras list är gjord så att den överlappar lite.
Just det faktum att listen är vinklad har fått mig att fundera på om de påstådda problemen berodde på att tidigare modeller (de gjordes om 2008 har jag sett på monteringsanvisningen) måhända hade rak list? En vinklad list torde, som du säger, ge ett överlapp även vid visst glapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.