Hittar inte någon tråd som avhandlar det så jag får väl starta en ny tråd.

Jag har byggt ut köket som ligger cirka 40 cm över marknivån då hela våningen är lite upplyft. Det blev s.k. krypgrund under köket. Inte riktigt krypgrund men det det är i alla fall en viss mellanrum.

"Problemet" jag har nu är att källaren under har ventilationshål på källarväggen och den är fortfarande kvar på samma nivå. Alltså djupt under köket då det var bara köket som byggdes ut.

Nu är planen att bygga en altan i nivå med köksdörren och jag behöver dra ventilationskanal under altanen och köket ända till källarmuren där ventilationshålet finns.
Eftersom altanen ska delvis vara av betong kommer kanalen att delvis gjutas in och delvis hamna under marken.

Så slutliga frågan är exakt vad för ventilationskanal ska jag ha? Det ska vara någonting som går att gjutas in och dessutom tåla jordtryck och eventuell röta som markfuktigheten kan medföra.

Tänkte handla hos Ahlsell och fick tag på deras katalog men deras personal är inte villiga att hjälpa en privatperson, själva köpet kommer att ske via en vän som jobbar som snickare och har ett konto hos dem. Men han är som sagt bara snickare och vet inte vad jag behöver.

Någon vänlig själ som vill upplysa mig om vad för typ av ventilationskanal jag behöver?

Ska handla på onsdag så snabba tips mottages tacksamt :)
 
jag har använt avloppsrör plast och avslut med vanlig gallerventil
 
Heheh det var en ful lösning som jag faktiskt också funderat på :D
Borde finnas ventilationskanaler just för detta ändamål kan man tycka... Eftersom en stor del kommer att bli oåtkomlig efter betonggjutning så har jag inte lust att riskera något.

Okej inte oåtkomlig kanske men vem har lust och bila betong bara för att röret inte höll?
 
att röret håller behöver du inte vara orolig för om du inte ska köra över det när du fyller, men det är väl onödigt.sen om det är det bästa som ventilationsrör det är jag inte lika säker på men men hos mig funkar det väldigt bra har 2 pipor ingjutna i platta.
 
Om röret skulle ha kontakt med jord, skulle jag använda plast rör. Vi använder det ibland med då man drar ventilation till syra tankar och liknande.
Det är dock lite grövre gods i dom än i avloppsrör.
Men ta du avloppsrör, ser inga problem i det.
 
Okej, det får bli avloppsrör då.

Men vad är det du använder? Har du artikelnummer eller lite mer specifik info om det där plaströret med grövre gods?
 
Nej tyvärr. Vi köper det av Lindab. Vet faktiskt inte om dom har det i eget sortiment eller om de köper av någon annan.

Men vi pratar inte mycket tjockare, bara några mm.
Fördelen med dom vi köper är att de finns upp till 1000mm i diameter.
Så att man kan bygga ett helt system med dom
 
Jag var på Ahlsell idag och där var det en kunnig kille som pekade ut vad jag skulle ha så problemet är löst :)
 
Bra att det är löst Binesh, då behöver inte jag också föreslå avloppsrör ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.