Hej

Jag skall lägga in någon typ av isolering hade jag tänkt i en mellan vägg som skiljer pannrum (där värmepumpen står) mot tvättstuga mm.

Utrymmet mellan gipsskivorna är 125mm vad skall jag välja för isolering?


Skivor eller på rulle?

Mvh

Mith
 
Du menar att du skall isolera, mellan väggarna? Går åt mycket isolering, och blir dammigt.

Dock spelar inte skivor eller rulle någon roll. Det är same shit different name. Skall du få nämnvärd effekt så bör man ta tyngre isolering än den normala isoleringsskivan. JAg är ju en ständig förespråkare av massa.
 
Redigerat:
Y
Jag var besatt i isolerinande och utifrån vad jag läst så är väl det mest budget projekt man kan pröva vore; dubbelgips, tungt isoleringsmaterial såsom stenull, och täta alla springor med silicon - väldigt viktigt att täta så de inte andas genom skivorna...

Många är emot och menar på att inga ingrepp gör nytta, andra är fanatiska och menar att isf ska man typ bygga en extra vägg på väggen... men det jag skrev ovan var det mellanting som var mellantinget... och nån nytta gör de ju säkert - jämfört mot en vägg tom på isolering alls iaf. hehe
 
man kan alltid prova att göra absorberande grejer runt värmepumpen. Typ hålskiva eller dylikt för att skärma ljudet.
Och isoleringen hjälper det gör den men man får inte överskatta den.
 
Läs på http://www.isover.se/ under byggkonstruktioner->mellanväggar så ser du hur mycket olika konstruktiner dämpar. Bäst är om du kan skilja väggskivorna åt, dvs att dom inte sitter på samma regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.