Var med om något lustigt igår. Bytade en gammal central mot ny med dvärgbrytare (TN-C). Där satt en gammal JFB som jag flyttade över till den nya centralen för kunden är en snåljåp.
När allt var klart och jag isolationsprovade på utsidan av JFB (L1, L2, L3 & Noll sammankopplade mot jord samt JFB frånslagen och alla säkringar från) så fick jag isolationsfel på 1,24MOhm.
Bytade till en ny JFB och värdet blev genast mkt. bättre 0,19MOhm.

Har aldrig varit med om det innan. Kan det vara att nollblecket som öppnar dåligt?? Någon som varit med om något liknande? :confused:
 
Redigerat:
Du har missförstått detta, 1,19 är sämre värde än 1,24.
Kanske nollbrytaren är skev eller finns skräp inuti. Testa koppla bort trådarna och megga varje kontakt, jämför värdena.
 
eeeh. tror det är du som missförstått.
Skrev fel. 0,19 ska det vara. Men det är endå ett sämre värde. Isoresistansen ska vara minst 0,5Mohm
Destu högre resistans destu bättre isolation.
 
Ehhh...vi får nog ta det en gång till...1,24Mohm är större resistans än 0,19 Mohm och är 0,5 godkänd isolationstesistans så är 1,24 godkänt men inte 0,19...vilket värde är vilket?
 
Jo, det är klart att folk missförstår när du skriver fel..
Kolla din text, du har rättat den, nu står det att 0,19 är mycket bättre värde än 1,24.
Men jag tolkar detta som att den gamla JFB hade 0,19 MOhm och den nya 1,24. Då mätt mellan samtliga kontakter.
Detta låter väldigt lågt, du kanske läst av skalan fel?
Vilken spänning mäter du med?
 
vänta nu, värdet blev lägre när du bytte till en ny JFB? lägre värde betyder "närmare kortslutning"
är det isolation du mäter så är 1.24Mohm godkänt vid 0.5kV provspänning.
hur måtte du egentligen, jag hängde inte med i första uinlägget...
kopplade du ena proben på meggern till L1-3+N nedströms efter JFB och andra proben på jordskenan? men varför slog du av säkringarna isåfall? de ska helst vara på annars meggar du enbart utgående nollor mot jord, och fasen blir inte meggad om det inte ligger en kraftig ersistiv last påkopplad i andra änden av en gruppledning.
 
Hm.. du har nåt vajsing i anläggningen någonstans, jordfelsbrytaren ska inte påverka, om den inte är trasig förstås (mätvärdet ska bli oändligt oavsett hur du mäter på den i från-läge eller mellan polerna i till-läge).
 
om igen...
Gammal JFB = 0,19
Ny JFB = 1,24

Mätte såklart 500V som man ska.
Eftersom jag inte fick ett godkänt mätvärde med alla säkringar till, så mätte jag igen med alla säkringar från -fick samma mätfel. Konstaterat att felet inte ligger på faserna.
Mätte igen med nollan bortskuven från nollskenan -> samma isofel. Därav kan man ju konstatera att felet ligger i JFB eller hur!?
 
Redigerat:
Det blir inte oändligt om maskiner ligger inkopplade. Där finns alltid lite övergång mot jord.

Jag kan ju inte ha JFB till när jag mäter mellan noll och jord i TN-C
 
Jag menade om man mäter på en lös JFB så ska det bli oändligt. Så de 1,24MΩ du mäter bör som sagt finnas någon annanstans i anläggningen.
 
Ja, precis så.
 
nu läste jag allt igen..... sorry
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.