Sedan bör man ju ställa sig frågan om det är en snickarbod eller ett bilgarage man är ute efter. I mitt fall är det bilar som gäller och därmed sitter lysrören ovanför (utanför) varje däck samt ett på tvären som lyser upp motorrummet när man öppnar huven. Vägguttag (ev luft) sitter givetvis där hjulen hamnar.

Skulle jag haft en snickarbod vill jag i stället att belysningen skall sitta mer i centrum av taket och uttagen i var sin ända av garaget.

I mitt garage har jag även dator då jag lyssnar på radio över internet, letar delar samt att det finns mycket problem och liknande förklarat på internet.
(Ja även byggahus besöks från garaget)
 
Ingvald: Har man dem bara i samma höjd borde de kunna fungera som stöd för just långa arbetsstycken åt varandra!
 
I bilgarage tycker jag lysrör på väggen lite över midjehöjd samt i taket är väldigt bra.
 
Ett litet mini tips jag sett:
en liten lång smal "låda" ca 2,5cm bred som var klädd invändigt med grön plastmatta. sån där man torkar av fötterna på innan man går in. Den ska vara utan botten å sitta på väggen eller kanten av bordet så man ser vad det är för ngt i den.
Där kan man ställa sina skruvmejslar, pennor eller andra smala grejer de kläms fast på ett ganska mjukt sätt mellan "stråna" i plastmattan.
 
En sak som jag vill bidra med som lätt glöms bort eller snålas med pga det är ett garage.

Belysning, om man skall jobba och se satsa på bra belysning så att ni ser vad ni gör, det är guld att ha bra belysning i tak.
Ser nu att en redan tagigt up belysning på sidan 2.
 
Jag ska själv ha 20*2*36watt i taket på mitt 90m2 yta. och sedan i boxen har ja lika mycket där i en yta på 26m2
 
Kanske inte för verkstaden men oj, vad fiffigt! Eller???
Kolla videon här:
http://www.walko.nl/EngTmp.htm

I alla fall jag får lite ha-begär! :D

MVH
Ronnie
 
Redigerat:
Pysslarn skrev:
Kanske inte för verkstaden men oj, vad fiffigt! Eller???
Kolla videon här:
[länk]

I alla fall jag får lite ha-begär! :D

MVH
Ronnie
Värsta porrfilmen för en pryljägare!!!

Men vad gjorde han i slutet... sågade han för HAND??? :D:D:D

Någon som har en prisuppgift?

/V
 
men vad var det för svartgrön skitsåg han använde ;o)

uj uj det där var ju ingen dålig grej inte, nu vart man ju liiiite sugen.
 
Verkar vara en riktigt genomtänkt, flexibel och portabel arbetsbänk.
Nästan som en schweizisk arme fällkniv ala Victorinox.
 
Jag hade ett källargarage som jag inte visste vad jag skulle hitta på med. Ha det som parkeringsgarage varje dag är inte att tänka på. Men som mekgarage för vinterprojekt skulle det funka riktigt bra om det bara var större...

Så jag slog ut väggen så garaget blev dubbelt så långt...

Före bild:
2j3fy39.jpg


Vy från garagedörrarna:

10okab7.jpg

Nu brukar jag ha bilen jag skruvar med i den gamla garagedelen och sen om jag renoverar en motor har jag gott om plats att skruva med den inne i den gamla tvättstugan.

65vrec.jpg


Här är väl mitt enda handfasta tips för ordning i verkstan. 25liters dunkar sågade på mitten ger billiga och bra backar för småplock. Sen har jag ju ändå ingen direkt ordning iaf : D

15pg7j5.jpg

Snubblade även över ett lyftbord i somras så nu ingår även det i arsenalen, suveränt som mekbord tillgräsklipparen mm, funderar på att sänka ner det i golvet men då måste jag dra om avloppsrören, igen...
 
Hej

Tack för alla bra tips. Känns nästan inte som man kan misslyckas med verkstadsplatsen nu. Dessvärre är jag inte lika lyckligt lottad som de flesta av er. Jag har nämligen en oisolerad friggebod på runt 10kvm som jag vill inreda till en enklare verkstad. Jag tror väl inte att jag kommer att vara där så väldigt mkt under vinterhalvåret, men bör jag isolera boden? Finns det några andra fördelar, förutom den uppenbara att det blir lite varmare? Är inte helsugen på själva jobbet att isolera, även om det skulle vara skönt. Känns som om kostnaden att isolera kommer att närma sig kostnaden för en ny bod. Hur är det t ex att förvara verktyg och maskiner i minusgrader?

Tack på förhand! /Nikman
 
Jag skulle inte tveka på att isolera. Dels för värmens skull, dels för att få fina släta gipsväggar med OSB eller råspont bakom så man kan skruva upp allting snyggt på väggarna ;)
 
phl skrev:
Jag skulle inte tveka på att isolera. Dels för värmens skull, dels för att få fina släta gipsväggar med OSB eller råspont bakom så man kan skruva upp allting snyggt på väggarna ;)
Det var ju inte det svaret jag ville ha ;) Men du har nog rätt. Måste byta dörren och sätta igen en annan dörrpost. Sen vete sjutton hur jag ska göra med golvet, som idag är tryckt virke. Skulle ju antingen behöva lossa alla brädor eller komma in under boden, vilket inte blir det lättaste. Behöver jag vindisolera med Paroc eller liknande, eller räcker det med med "vanlig" isolering? Jösses, det slår mig att jag kommer behöva ställa massa frågor om detta, men det kanske borde göras under någon annan tråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.