Jag och sambon har länge tittat på hus, idag så var vi och tittade på en smålandsvilla (visingsö). Huset var jättefint och jag gillade verkligen planlösningen osv.
Vi funderar starkt på att välja detta hus men undrar om smålandsvillan upplevs som budgethus med dålig standard?
Jag fick känslan av att det går att göra huset väldigt mysigt och personligt, bara man har intresse och lite känsla :)

Vad anser ni?
någon här som byggt en smålandsvilla och vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
Vi har precis flyttat in i vårt nybro och vi stortrivs. Jag tycker standarden är helt ok för den kostnad som huset kostar. Vi har visserligen valt till en hel del, som tex. kaklat badrum, takkupa m.m. Visst tillvalen är begränsade men man behöver ju inte ta allt från smv, vi fixade en del saker på eget håll.
 
Vi har tittat lite på LB-hus och SMV och försökt jämföra dessa. Det kanske kan ge lite info om hur vi ser på SMV i dagsläget.

Ta t.ex en titt på LB classic 185. Vi funderar just nu på denna. Vi har tidigare nästan varit helt säkra på att ta en SMV nybro. Men efter att vi fick en kalkyl från LB och jämfört husen så lutar det nu åt classic.

1) Classic blir billigare.
2) Kakel + klinker i badrum går att få på båda. Klinker i hall och klädvård ingår som standard i classic. Det kostar lite över 50tkr att få kakel+klinker i badrum endast på SMV (Får ej i hall och klädvård).
3) Classic är platta på mark med golvvärme. SMV är krypgrund.
4) Båda har öppna planlösningar som vi gillar. Dock har classic skippat lite av ytan som uppstår i nybro mellan vardagsrum kök, och har istället ett tredje rum på bottenvåningen. Vi har varit lite tveksamma till att endast ha 2 rum när vi flyttar in. Det trejde passar perfekt. Dessutom har vi varit lite fundersamma till om en massa yta går till "spillo" på nybro huset... Vi är dessutom TV-tittare och har haft lite problem med att placera Tvn i planlösningen på ett bra sätt i nybro...
5) LB-hus har totalentreprenad (ett kontrakt) och p-märkt hus medans SMV kör på delad entreprenad med grund och hus.
6) LB-hus har lite högre standard på det mesta som ingår? (Vi får den känslan iaf).

Nu låter det kanske som jag är frälst på LB och försöker göra reklam. Så är inte fallet! Vi letar genuint efter en villa att placera på vår tomt!

Vi vill att villan max skall kosta 1.8 exkl tomt med tillvalen kakel+klinker, braskamin och rostfria varor i kök. De enda vi har hittat hitills är LB, SMV, möjligtvis Älvsbyhus (fast vi gillar inget av deras hus). Om någon har tips på andra hus som faller inom intervallet tar vi gärna emot dessa! :)
 
Vi har en Smålandsvilla Nybro och är jättenöjda! Vi kunde lägga max 4 milj på vårat husbygge och då tomten vi köpte såldes med Myresjö eller SMV så var valet enkelt. Ett kvadratiskt Myresjöhus skulle kosta 500 000 mer men då ha något bättre standard. Dock skulle det vara mycket mindre än Nybro med inredd övervåning. Så vi valde Nybro.

För att kunna göra vårat hus mer "oss" och lyxigare så gjorde vi enligt nedan:
* Valde bort : Kökskakel (satte in något vi tyckte var mycket snyggare än standard :)
* Valde bort : Badrumsporslinet (förutom toaletten. Köpte Dansani-möbler, ångdusch och Alessi-kran istället) Nya trähus rör sig och när vi byggde vårat hus så var det så mkt tjafs om tätskikt så vi valde faktiskt att ha våtrumsmattorna. Kan ju faktiskt kakla senare om vi skulle vilja. Men just nu vill vi inte det då det är mysigt med varmt golv utan att behöva ha elgolv-värme.
* Valde bort : Vitvarorna i kök (förutom kyl & frys). Köpte rostfria (med non-fingerprint beläggning) från närmsta elfirma. 70 cm bred variabel induktionshäll, nästan osynlig effektiv fläkt, diskmaskin med 60 grader 30 minuters program, ugn med utdragskenor, termometer m.m. Braaaa mycket bättre än de man kunde få i "rostfrittpaketet" eller i inbyggnadspaketet från SMV. Byggde en egen stor köksö från IKEA.
* Valde att köpa Contura 560T braskamin med sidoljus och täljsten från kaminbutik i närheten. Sparade 6000 mot SMV pris då vi beställde det under en mässa.

Kommer inreda övervåningen under kommande år. Ska börja med att isolera där uppe så man kan ha det "öppet" upp till.

Jag älskar vårat hus och då vi bara har ett barn så funkar det kanon. Förrådsutrymmen har vi noll och det stör en del, men som sagt, inredning av vind är på gång. :)

Arbetsrum har vi inget just nu, men då vi har en fin iMac så har vi byggt in den i några skåp från IKEA och hängt på väggen. Bilder finns i bloggen.

Jag tycker snarare att SMV kan uppfattas som ett bättre budgethus. Älvsbyhus är t.ex billigare och med fler omoderna tillval (iaf hade dem det under 2008 då vi byggde vårat). Sen beror det på hur man personliggör huset. Vi tycker vårat känns lyxigt. :)

Se bilder på vår blogg, länk finns i signaturen.

Men visst, hade vi bott någonstans där tomterna kostar några ynka hundra tusen och vi hade haft samma löner så hade vi säkert inte valt Smålandsvillan. Dock hade vi valt något som hade liknande planlösning som Nybro.
 
Om man inte tycker att krypgrund är en fungerande lösning ska du inte välja SMV.

Vi har ett i stort sett nybyggt Nybro med takkupa, rostfria vitvaror, 15mm ekparkett på båda planen, kaklat och klinkrat i badrummet på entréplan, carport, ... och lite annat. Det känns mycket bra så här långt. Om det känns som lågbudget så är svaret: Nej! Det som kan upplevas lite störigt är att det inte är isolerat mellan innerväggarna på entréplan.

Nybro, med vinkeln, är sjukt skönt tillsammans med en altan i just vinkeln så det har vi byggt också. Klockrent!

Annars är huset ljust och planlösningen skön med mycket öppen yta. Kök, allrum, vardgsrum ligger liksom "i rad" med stora "öppningar" mellan dessa. Det gör att det känns mycket rymligt. :)

Att köpa en SMV är nog en ganska så bra affär. Jag måste ju tro det i och med att jag just nu sitter i ett. :D
 
Redigerat:
Vi har en Villa 2009 från SMV.
Vi har 2.55 cm takhöjd på hela entreplanet som standard. Vilket är 15 cm mer än de flesta hustillverkarna har som standard.
Vi har ett kaklat badrum, tillvalet kostade 42.000 och då ingick kakel och klinker med material och golvvärme. Helt klart prisvärt. Vi har 15 mm trägolv i hela huset. Vi fick ekluckor som hade kostat 30.000 extra på köpet. (SMV brukar ha någon kampanj på antingen luckor, golv eller vitvaror). Vi har 18 cm djupa fönster med marmorskiva.

Jag kan faktiskt inte tänka på något som har med interiör att göra som vi har sämre än någon annan har, som standard. Visst vi fick göra två tillval, varav ett var gratis för att få det som vi ville.

Sen kan man diskutera platta på mark vs. smålandsvillans grund i all evighet. Det enda du behöver bekymra dig om är om du vill ha golvvärme eller ej. SMV har inte golvvärme (dock går det att lägga in i badrum och t.ex hallen), utan radiatorer. Golven är dock väldigt varma ändå iochmed att grunden är helisolerad sk. varmgrund, och golvbjälklaget har rejäl isolering.

Det är inte bara fördelar med platta på mark som de flesta tror. För 30-40 år sedan när man började med patta på mark trodde alla, liksom nu att det var det enda rätta alternativet. Sen efter ett par år kom problemen. Nu har man årgärdat dessa problem och plattan fungerar bra. Nu återstår det att se hur den klarar sig efter 30 år i bruk. Vilket vi kommer att få reda på när 90-talshusen når dit.
Krypgrunden har genomgått samma förvandling, men ligger ca 10 år efter. Det var först ca år 2000-2001 de nya krypgrunderna först började byggas. Och nu pratar jag om de isolerade, täta krypgrunderna som fungerar utan avfuktare eller annan åtgärd som trygghetsvakten etc etc. Andra krypgrunder kan uppnå samma effek men måste installera en trygghetsvakten eller kanske en avfuktare, vilket inte är ett dåligt alternativ heller, men kostar ett par hundralappar extra varje år i energi, plus kanske en dyr installation.


Lycka till med husvalet!

Kan varmt rekomendera SMV.
 
Grejen är dock att välja alla dessa tillval till SMV husen drar upp deras pris väldigt mycket. Det blir t.ex dyrare att välja en SMV villa än en likvärdig LB-hus classic. Iaf i de beräkningar vi har gjort.

Sen är priserna för tillvalen hos SMV lite skumma, tjyvaktiga nästan enligt mig... Köket som ingår (aspekt vit) kostar hos Myresjökök ca 19tkr. Ramsö Vit kostar hos Myresjökök ca 22tkr. Vill du välja Ramsö vit som tillval får du punga ut med ca 20tkr...

Skall man välja ett SMV för att det är billigt så skall man definitivt inte välja några tillval... Har man inte kraven att ha dessa tillval så kanske man får villan billigare hos SMV än hos andra (t ex lb-hus som vi jämför med själva).
 
Tja, de vill väl tjäna pengar... Vi fick med vitvaror och trapp i kampanj för 19995:- Det som ingår som absolut standard är inge roligt så har de ingen kampanj får du som köpare byta ut spis och allt annat i köket för att få en hygglig standard. Själva huset känns mycket gediget så här långt. Trots avsaknaden av isolering i innerväggarna. Det har vi i alla fall fixat på övervåningen. ;)

Jag tycker också att grunden känns bra och har under de 10tal gånger jag varit nere och kikat (gott om kryputrymme även för mig som är ca 1.90m lång) inte upptäckt något skumt. Under isnpektionen med entreprenören upptäcktes det att ett litet ställe behövde tilläggstätas. Fogskum ftw! Fläkten som skapar undertrycket blåser på bra också. ;)

Vi ångrar i alla fall inte vårt val. De personer/firmor som varit/är inblandade har sköt sig (och sköter sig) mycket bra.
 
Det är klart, hade vi haft 5 miljoner att bygga för så hade det väl blivit ett annat hus, men för dryga 3mkr är detta en kanonlösning för oss där huset känns bra mycket trevligare än de Ä*****hus vi varit inne i.
 
orstigsnybro skrev:
Det är klart, hade vi haft 5 miljoner att bygga för så hade det väl blivit ett annat hus, men för dryga 3mkr är detta en kanonlösning för oss där huset känns bra mycket trevligare än de Ä*****hus vi varit inne i.
3 millar för ett SMV låter lite dyrt? Tomten kostar lite över en mille då?

Dock, jämförelsen vi gör är (vi tittar på flera olika hus, men mellan LB och SMV):

LB-Hus classic 185
Hus i utgångstandard: 1.563.000:-

SMV Nybro:
Hus i utgångstandard + grund: 1.587.500:-

Tänk då vad vi får i classic jämfört med utgångsstandarden i SMV! (Kakel+klinker, platta, golvvärme, totalentreprenad, ok kök, p-märkt mm).

Om man tycker planlösningarna är sånär likvärdiga ser jag inget alls som talar för SMV...
 
Hus_Tomten skrev:
3 millar för ett SMV låter lite dyrt? Tomten kostar lite över en mille då?

Dock, jämförelsen vi gör är (vi tittar på flera olika hus, men mellan LB och SMV):

LB-Hus classic 185
Hus i utgångstandard: 1.563.000:-

SMV Nybro:
Hus i utgångstandard + grund: 1.587.500:-

Tänk då vad vi får i classic jämfört med utgångsstandarden i SMV! (Kakel+klinker, platta, golvvärme, totalentreprenad, ok kök, p-märkt mm).

Om man tycker planlösningarna är sånär likvärdiga ser jag inget alls som talar för SMV...
Fast man ska komma ihåg att Nybro har en vinkel på huset vilket gör det dyrare och dessutom 10m2 extra boyta. Ska man jämföra liknande hus är Smålandsvillans Emmaboda (178m2)som kostar 100k mindre än Nybro en bättre jämförelse alternativt Ljungby som ligger på 200m2 och kostar 50k mindre än Nybro.
Då tycker jag mer att villa classic 159 är mer jämförbard eftersom det är ett vinkelhus, dock rätt så mycket mindre än Nybro.

Ser man det på så sätt är inte LB-hus billigare.
 
Redigerat:
3 mille är inklusive carport (med förråd) övervåning, altan, gräsmatta osv.. Tomten och kringkostnader är väl drygt 7-800kkr.
 
Jo iofs. Blir lite kostnad för vinkeln också.

Västervik är ju typ 200tkr billigare än nybro enligt deras webbsida? (Du skrev 100 danne). Jämför man med det huset är ju SMV helt klart billigare :D

Ahh okay. Emmaboda.

Fast det är ju typ 10m2 mer i entreplan på classic huset. (Ett extra rum).
 
Redigerat:
Hus_Tomten skrev:
Jo iofs. Blir lite kostnad för vinkeln också.

Västervik är ju typ 200tkr billigare än nybro enligt deras webbsida? (Du skrev 100 danne). Jämför man med det huset är ju SMV helt klart billigare :D
Jag menade Emmaboda. Jag skrev fel i inlägget, vilket är ändrat nu :)
 
det tillkommer ju en hel del förutom huset, tomten är en del men sen har vi anslutningskonstnader, bygglov, lagfart, finplanering av tomt, garage, ja listan kan ju göras hur lång som helst....
1,5 mille för bara huset är långt ifrån vad slutsumman landar på, något som säljarna ofta "glömmer" att ta med i kalkylen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.