Vad gör man åt detta; vattenrören i källaren dryper av kondens. Det droppar och golvet blir helt blött. Detta kan ju ingalunda vara något ovanligt fenomen, men vad gör man? Sätter man på såna där isoleringsmuffar på rören, så lär de väl mögla igen på en vecka... What to do? Please...
 
.
 
Som du säger är den enda lösningen att isolera, men på kv måste det göras på rätt sätt.
Det får inte komma in luft till röret och det kan man åstakomma olika sätt.
plasta röret, då kan man ta vilken isolering som helst.
Eller använd mineralull med ett ytskickt av aluminiumfolie och tejpa alla skarvar och ändar med alutejp.
Får man det inte tätt blir det kondens mellan röret och isoleringen med påföljd att röret ärjar. Stavade jag det rätt?
 
  • isolering_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åh, man tackar! Toppen med bild oxå!
 
Vassego.
Personligen föredrar jag mineralullen men alufolien, har använt den en hel del och tycker att man får ett snyggt resultat med den.
Vill du snygga till det ännu mer kan du klä isoleringen med vit plastplåt, vet iofs inte var man kan köpa det som privatperson.
 
Mmmmm. Jag löste exakt samma problem med att sätta en avfuktare från Woods i källaren. Då slapp jag svarta prickar i min källare också...
 
Jo så kan man ju oxå göra, men isolera är en mer permanent lösning och det håller dessutom kallvattnet kallt.
 
Ett tips, var extra supernoga när du isolerar kallvattnet. Som sagts tidigare, så ska det vara diffusionstätt, alltså ingen varm omkringliggande luft ska ha kontakt med röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.