Hej,

vi håller på att vända uppochner på vårt hus.
Tanken är att vi ska
- ändra planlösningen på övervåningen
- limma in ett stavparkettgolv (40-60 cm långa stavar)
- lägga in vattenburen golvvärme.

För att vi ska få in köket under ett fönster funderar vi på att sänka undergolvet som nu är uppbyggt
- Golvmasonit
- Råspånt
- 13 cm golvreglar med sågspån emellan
Detta vilar på ett gjutet betongvalv.

Är det OK att istället köra
- Stavparkett
- Dubbel golvplaywood (masonit?)
- 7.5 cm golvreglar med hängande golvvärmebleck
- Någon tunn isolering

Eller hur skulle ni proffs gjort?

Tacksam för svar

Petter
 
I
Det går utmärkt att sänka undergolvet om det vilar på ett btg.valv som inte är i kontakt med mark.

Mtrl. du kallar "Dubbel golvplaywood (masonit?)" är med stor sannolikhet ett golv som heter Duofloor.
____________________
Byggaren
 
Tack för svaret Byggaren,

vad är Duofloor? Försökte söka på det men hittar inget.

- Vad kostar det?
- Vad är det för fördel jämfört med vanligs golvskivor?

Petter
 
I
Duofloor är två hårda träfiberskivor (Masonite, som är ett fabrikantnamn) som är hoplimmade med virasidan (räfflad) mot varandra, förskjutna cirka 2 cm på längd och bredd och snedfasade runt om kanterna för att förskjutningen ska fungera som not och fjäder gör på en spontad bräda.

Fördelar: Hanterligt format (cirka 1,2x0,6 meter). Kräver helt undergolv. Lätt att lägga. Blir helt slätt som spontad golvskiva av sågspån. Bygger bara 8 mm på höjden. Avsett för renovering. Håller mycket bättre än s.k. renoveringsgips för golvändamål och behöver inte skarvspacklas. Finns i bygghandeln, kanske under ett annat namn än Duofloor, som är ursprunglig beteckning precis som Masonite.
__________________________
Byggaren
 
Låter listigt.

-Vart hittar och betalar jag för dessa skivor?
-Är lämpliga att limma parkett på?
-Fungerar de med vattenburen golvvärme?

P
 
I
petterlorentzon skrev:
Låter listigt.

-Vart hittar och betalar jag för dessa skivor?
-Är lämpliga att limma parkett på?
-Fungerar de med vattenburen golvvärme?

P

Gå till en riktig brädgård, så plockar de nog hem dem åt dig. Hade du bott i närheten hade jag kunnat ange Högströms på Orust (som har dem på lager). Kostnaden idag skulle jag egentligen inte uttala mig om, men tror att du hamnar runt 100-150:-/kvm.

Både ja och nej. Lämpliga ja. Men limma parkett ??? Man brukar inte limma parkett på ett undergolv oavsett vad det består av. Det är istället löslagt så att det kan flytta sig p.g.a. termiska faktorer, annars finns risk att det reser sig i skarvarna när tiljorna sväller.

Om värmen ligger under, ja. Ovanpå får du lägga tunn cellplast, en baffel av aluminiumplåt med rillor för slangarna och sen parketten på det. Och då har du ändå inget att 'limma' parketten på.
__________________
Byggaren
 
Tanken är att det ska in stavparkett och jag antar limma är bästa alternativet?

P
 
I
petterlorentzon skrev:
Tanken är att det ska in stavparkett och jag antar limma är bästa alternativet?

P

Jag har aldrig varit med om att limma stavparkett direkt på undergolvet. Och om du menar stavparkett med lösa stavar, så brukar de spikas fast med dyckert på lumppappbetäckt sågspånsbtg. utan att limmas alls. Stavarna är falsade och passar i varandra som spontade brädor gör. Antingen du lägger dem i holländskt mönster, fiskbensmönster eller rutmönster.

Men det finns också parkettbräder med fastlimmade parallella stavar på. Även med holländskt mönster. Men inte heller de limmas fast mot underlaget

Du får därför fråga en parkettläggare vad h*n rekommenderar.
_______________________
Byggaren
 
Jag kanske uttrycker mig lite oklart. Efter att ha pratat med säljaren på Casco menar han på att det det går att lägga in golvet på följande sätt:
- Reglar
- Spårade spånskivor för vattenburengolvvärme
- Casco ProFlex alt Elastic Plus
- Parketten

Kan det fungera?

P
 
I
petterlorentzon skrev:
Jag kanske uttrycker mig lite oklart. Efter att ha pratat med säljaren på Casco menar han på att det det går att lägga in golvet på följande sätt:
- Reglar
- Spårade spånskivor för vattenburengolvvärme
- Casco ProFlex alt Elastic Plus
- Parketten

Kan det fungera?

P


Känner inte till Cascos produkter i det här fallet, men visst fungerar det med golvvärme. Det jag hänger upp mig på är att du tänker limma fast långstavarna mot spånskivan. Det är jag tveksam på att det funkar så bra eftersom träet i parkettstavarna är hygroskopiskt och måste kunna röra sig med fukt och värme.
_____________________
Byggaren
 
Det är väl därför man ska använda ett gummiliknande lim? Det borde väl tillåta rörelse i träet?

P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.