Hej. Tänkte bygga en gipsinnervägg för att dela ett rum till två. Funderar på materialval för reglarna, trä eller stål? Fördelar med respektive val? Inbillar mig att träreglar borde ge en stadigare vägg, stålreglar kanske är lättare att släpa hem från affären men finns det fler fördelar?
Tacksam för tips.
 
Gör utläggen dvs tak och golvreglarna med plåt, sen tar du träreglar som väggreglar.
Det blir bäst och smidigast...

Lycka till!
 
OK, det låter ju smidigt men hur gör man med golvfoder, kan man spika fast dom i metallregeln eller ska man använda skruv?
 
plåtreglarna är garanterat raka "om de inte är skadade", trä är ju ett levande material och är ju aldrig 100 hur prima virke man än köper.
 
warpman skrev:
OK, det låter ju smidigt men hur gör man med golvfoder, kan man spika fast dom i metallregeln eller ska man använda skruv?
Spika fast golvsockeln i de stående väggreglarna c/c 45 eller c/c 60, beroende på vilka gipsskivor du kommer att köra med. Annars går det bra att skruva också, men det blir inte lika snyggt tycker jag
 
Jag förordar stål. Stabilitetsmässigt är det näst intill likvärdig. Som nämnts är det alltid rakt, och om du har "normal" takhöjd typ 2,40 så är sannolikheten ganska stor att du kan köpa stålreglarna i korrekt längd (2385 mm) och slipper kapa.

Vad gäller golvlisten så kan man lösa det med skena med högre fläns (finns upp till 100 mm men standard brukar vara 55 mm) och skruv. Kan man av någon anledning inte skruva i skenans fläns så kan man montera ett plåtband där listen skall skruvas.
 
OK, tack för bra svar.
En annan fundering, är det nån idé att sätta isolering i väggen, t.ex. Rockwoll för att dämpa ljudet eller gör det ingen skillnad alls?
Har ingen möjlighet att köra dubbelgips då det är trång mellan fönstren där väggen ska in annars är väl det bästa sättet att dämpa ljudet genom väggen?
 
Gips gör definitivt skillnad. Kolla Gyprocs "ljudgran". Kolla även detaljutformning så att dit filirande ger det resultat du vill. Jag hade som amatör aldrig använt stål. Hur klipper man t ex en stålregel på bra sätt för att få rätt längd? Kortlingar över dörrar etc. är inte det lurigt med står som amatör?
Länk: http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/HB7/HBKap2.1.1.pdf
Kolla uppslag tre så har du din vägg där.
 
Mikael_L
warpman skrev:
OK, tack för bra svar.
En annan fundering, är det nån idé att sätta isolering i väggen, t.ex. Rockwoll för att dämpa ljudet eller gör det ingen skillnad alls?
Har ingen möjlighet att köra dubbelgips då det är trång mellan fönstren där väggen ska in annars är väl det bästa sättet att dämpa ljudet genom väggen?
Vad har du tänkt ha för reglar då? 70mm+ gips?
I så fall kan du istället köra med 45mm + 11mm OSB + gips = mindre väggtjocklek.
Fördelar, ljuddämpning, fästa grejer på väggen, solidare känsla.
Nackdelar, pris, mer arbete.
 
Mikael_L skrev:
Vad har du tänkt ha för reglar då? 70mm+ gips?
I så fall kan du istället köra med 45mm + 11mm OSB + gips = mindre väggtjocklek.
Fördelar, ljuddämpning, fästa grejer på väggen, solidare känsla.
Nackdelar, pris, mer arbete.
Jag hade tänk 45mm regel + enkelgips, vill helst inte ha tjockare då det är lite trångt mellan fönstren där väggen ska "in".
 
Mikael_L
Ja då hjälper inte mitt tips ...
Klenare än 45x45 ska man nog inte använda. :surprised:

Nä då är det inte så mycket annat som gäller än 45x45 + enkelgips på varje sida. Kasta in en 45mm isoleringskiva av den billigaste sort du hittar, lite nytta gör den säkert. Du behöver inte vara speciellt jättenogrann vid tillpassningen, jag tvivlar på att ens en decimeterbred glipa gör någon större skillnad. :rolleyes:

Vad det gäller ljuddämpning så tror jag att det faktiskt blir bättre med sågspånfyllning i väggen än MU.
Men i vilket fall, gör ett noggrannt jobb med att täta bort alla ev springor längs vägg, golv och tak med t.ex en sträng latexfog, om du är ute efter att dämpa ljud mellan rummen.
 
När det gäller ljudisolering i en vägg med ett lag gips på var sida så är skillnaden i dämpning ca 5 dB om man har mineralull. Sen brukar man generellt säga att 75 % av hålrummet skall vara fyllt, så lite glipor spelar ingen större roll...
 
OK så lite ljudskillnad gör det med isolering.
Har smällt upp regelstommen nu, det blev 45 mm träreglar runt om med c 450 mm.
Ska åka och köpa gips idag, får se om vi slänger med en rulle isolering då också.
Tack för alla svar!
 
Bra tråd.

Ska bygga en innervägg och funderar på plåt reglar.

Hur fäster man apparatdosorna och elrör?

MVH
 
*Bump*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.