Jag och en kompis har funderat i banorna att bygga/inreda bastu i en gammal/billig friggebod som f.n spånas efter.

Om vi säger detta: beggad Friggis 3x3meter, 2 m takhöjd. Vad kan det kosta att inreda denna med isolering och bastupanel samt lavar? Vi har tänkt att hålla detta så billigt och enkelt som möjligt eftersom att det är vid en sommarstuga denna bastuinrättning skall byggas- SJÄLVKLART blir det vedaggregat! Ett begagnat sådant isåf.

Eller blir det billigare att bygga från grunden?
 
beror på vad den beggade friggisen kostar...
 
A
Om du vill ha det så billigt som möjligt, så ska du först testa med en "vedbastu köpes"-anonns i någon villatidning t.ex "Vi vill illa" eller någon mer lokal tidning. Tror att du kommer billigast undan då. Det finns alltid något ungt par som köpt en villa med tillhörande vedbastu som dom inte vill använda eller ha kvar. Om du står för transporten mot att du kan pruta rejält, så finns det också gott om kranbilsföretag som vill göra ett "vänsterlyft" en lördag, du måste ju ändå få friggeboden transporterad. Det som egentligen är dyrt, är: kaminen bastudörren och lavarna. Bastupanel i gran (kanske inte så komfortabel att luta ryggen mot) och isolering kostar inte många kronor.
 
Jag har byggt en bastu från grunden där basturummet är 3,2x2,5m. Den är klädd med kvistfri asppanel och lavar i abacci. Totalkostnaden för panel och lavar landade på 10kkr efter en del prutande. Kaminen prutade jag ner från 4500 till 3200.
Tror att jag fått upp hela bastun för ca 50kkr och då har jag fått tag på mycket grejer till bra priser/gratis i vissa fall. Bör tilläggas att bastun står på betongplatta och har bandtäckt tak vilket drar upp priset en del så du kommer ju undan billigare om du bygger på plint och har tegel/plåttak. Tror det är ganska svårt att hitta begagnade vedkaminer, tyvärr...
Du spar ju som nämts i tidigare inlägg en massa pengar om du väljer att köra gran istället för asp som panel. Har för mig att jag fick pris på gran som var ca 7kr/lpm medan asp kostade 22kr/lpm.
 
50 kkr!? Då får man en nyproducerad komplett timrad bastustuga med 3 rum 15m3 allt ingår!
--

Försök hitta en begagnad timmring tror jag är det billigaste sättet!
 
Jag har byggt en altan på ca 60kvm, murad badtunna mm samtidigt. Kikade lite igen och kan härleda ca 40kkr till bastun.
Två rätt dyra kostnadsposter som jag har är betongplattan 7000kr och det bandtäckta taket 10500kr. I och med att jag byggt i en slänt och murat en del, 120 lecasten ca 4000kr som jag sluppit om jag byggt på plan mark. Att basturummet är ganska stort 8m2 gör ju heller inte att det blir billigt med panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.