Hej,

Jag bara undrar hur hållbart det blir om man gör spår i betongvägg och lägger in VP-rör samt sätter nya dosor? Oftast täcker man ju sedan in rören med ett lager puts på ca 0.5-1.5 cm. Räcker det verkligen om någon sedan får för sig att dra kablar som precis får plats i rören så de måste dra och slita för att få fram kablarna? Finns det ingen risk att hela VP-röret (och eventuellt dosan) rycks loss så man får en saftig reva längs hela väggen? Ingen som råkat ut för något sådant... ? ;)
 
Man lägger inte för klena rör, först kollar man vad och hur. När man vet det planerar man arbetet och då lägger man det man behöver med lite marginaler ;)
 
Du menar att man alltid ser till att dra så tjocka rör så att kablarna får plats med god marginal, så man inte behöver dra och slita för att få fram kablarna?

Ja, det går ju bra när man drar allt första gången. Men antag att någon vid ett senare tillfälle tex vill dra en nätverkskabel i ett befintligt rör där det redan ligger en telekabel (eller annan nätverkskabel) så det blir ont om plats. Kan man råka ut för problemen som jag beskrev i det första inlägget då?
 
kommit ett nytt krav på minst 5 cm förläggnings djup i badrum.
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Om du fäster rören och dosorna i betongen innan du putsar igen spåren är det inga problem.
 
Precis så har jag i mitt hus och jag har dragit och slitit en hel del. Jag hade inte en elektriker som "elmont".

Lättbetong, med rör infrästa och sedan täckta med puts. Dock är rören nog frästa en 30mm in i väggen så själva röret täcks ju lite mer. På två ställen har jag "motorvägar" med ett 10 tal 16mm och 20mm rör. Där är putsen förstärkt med nät.

Inga problem på 10 år.

el_richard: Intressant. Vet du vad motiveringen för det? Gäller det både betong, leca och lättbetong.
 
Vad jobbigt det måste vara att rusta ett hus i de sydligare delarna av Sverige... det finns ju mest stenhus bara. Det är annorlunda här uppe, här finns det mest trähus.

//Patrik
 
Patrik_Hed: Lite ordentliga "power tools" och mejslar så går jobbet rätt lätt. Dammet är nog det mest jobbiga.
 
Det fanns lite intressant. Man borde få gå en kurs på jobbet.
 
Ok, angående att fästa upp installationen så antar jag att det är viktigast att fästa ställen som kan utsättas för hög dragbelastning, dvs främst rörböjar och dosor. "Raksträckor" lär ju inte behöva fästas mer än nödvändigt för att hålla rören på plats när man lägger på putsen. Sen hoppas jag en sådan installation håller för omdragning av kablar i mer än 10 år som TLovskog skrev... :surprised:

Man kanske dock ska passa sig för att dra för hårt i kablarna när man drar extrakablar i befintliga rör som man misstänker inte är dragna då väggen gjöts, och som man inte satt upp själv? Risken finns ju alltid att det är gjort av någon som inte varit lika noggrann som en själv.... :cool:. Å andra sidan verkar det inte vara någon här som råkat ut för några problem med att rör eller dosor har lossnat, och då har vi ändå ett gäng elektriker på forumet. Så man kanske oroar sig i onödan?

Slutligen var det ju intressant att rören ska ligga 5 cm in i väggen då man drar dem i badrum. Ska man tolka det som totaldjupet på spåret ska vara 5 cm + rörets diameter? Tex för ett 20 mm VP-rör så blir det totalt 70 mm? Om man gör ett så djupt spår längs hela väggen på en bärande betongvägg blir man ju nästan rädd att man försvagat väggen så mycket att den kan rasa ner... :eek:
 
Redigerat:
Man vill oftast kunna borra 50 mm utan att gå in i nåt rör, vatten eller el.

/Kent
 
el_richard skrev:
kommit ett nytt krav på minst 5 cm förläggnings djup i badrum.
Gäller endast om den ej skyddas av JFB
 
men ändå bra att veta.
 
Rrrrr skrev:
Gäller endast om den ej skyddas av JFB
Njaa, gällde inte det alla dragningar inom zon 0 och 1?

Edit: Kontrollerade, de skall ligga på 5 cm djup även i zon 2
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.