OBSERVERA: 40 kvm... inte 4!

Hej alla glada forumare!

Jag ska bygga ett "litet" extrahus till mig å tjejen ute på landet. Huset skall fungera som ett hus med toalett utan kök, som vi kan vara i när det är fullt av familj ute på landet och enl bestämmelserna får takytan på detta hus vara max 40 kvm.

Har suttit och skissat lite på detta, men upptäcker att mina drömmar är större än min talang i området.

Jag vill få till något i en modern funkisstil, med en massa finnesser å så, men när jag ritar blir det bara en kloss... typ :)

Snälla... Hjälpa mig med lite sajter där man kan kolla in små småhus för att få lite inspiration!?

PS. Jag är snickare och kan i princip bygga allt i lösvirkesväg...
 
Redigerat:
haha! klantigt... :-/
Går inte ändra trådnamnet... Skickat rapport...

Tackar tackar!
 
Redigerat:
Bygget bör förstås passa ihop med husen ni redan har. De ska funka tillsammans, och inte bara öka boytan med 40 kvm. De ska också göra trädgården till ett ännu bättre ställe.

Om du bifogar tomtkarta och skisser av befintlig bebyggelse är det lättare att ge goda råd.
 
billy_baver skrev:
Bygget bör förstås passa ihop med husen ni redan har. De ska funka tillsammans, och inte bara öka boytan med 40 kvm. De ska också göra trädgården till ett ännu bättre ställe.

Om du bifogar tomtkarta och skisser av befintlig bebyggelse är det lättare att ge goda råd.
Huset kommer att stå för sig själv uppe på en höjd och kommer garanterat INTE matcha husen i bygden. Jag tycker kontrasten mellan klassiskt och hypermodernt är lite charmigt, men man får väl se vad grannarna tycker =)

Tomten är väldigt stening och viltvuxen, och är ett flerårigt projekt av att kånka sten, men man måste ju bo någon stans under tiden!
 
Har funderat på att ha en liten spiraltrappa upp på taket som isf blir platt och ha en terass på hela taket. Kan bli tufft, och mysigt på kvällarna !
 
Kontrast är också en sorts relation. Gammalt och nytt KAN mycket väl matcha ihop om man arbetar med gemensamt formspråk. Utan konkreta ritningar och bilder av befintlig tomt med bebyggelse kan man därför bara ge abstrakta råd. Det är t.o.m. svårt att länka till "inspiration" utan en lite mer handfast utgångspunkt.

TS talar om höjdskillnad och utsikt. Därför tror jag det kan vara mycket fruktbart att tänka "på höjden"; att arbeta med flera våningsplan och framhäva vertikala (eller diagonala) linjer och byggnadsdelar. Det kan tänkas att TS eftersträvar en "hemlig trädgård", och/eller lite privatliv för gäster i ett extra hus som medvetet ligger skilt från resten av sin omgivning. Rätta mig gärna om jag missuppfattat alltihop! Jag fortsätter iallafall att tro på en genomdesignad helhet, där gammalt och nytt förenas.

Nej, det finns ingen orsak att ägna annat än formell uppmärksamhet åt grannarnas åsikter. Däremot är planföreskrifterna ofta avgörande. Jag blir lite förbryllad av att "takytan" (!) måste understiga 40 kvm. Vanligen begränsar detaljplanerna bygghöjden, byggytan eller takvinkeln för att främja den karaktär beslutsfattaren vill ge ett område.
 
Billy... Det låter som att du har koll!

Ska eventuellt dit i helgen, då ska jag ta me kamera och plåta allt så gott det går. Vi ska ju panela om huvudkåken också, men strävar där efter ett klassiskt utseende. Idag så sitter det gräslig fjällpandel på storhuset, men jag har skissat lite på att blanda liggande och stående enkel- samt dubbelfas med ganska fixade foder med "keps" osv. Husen kommer att lidda drygt 30 meter från varandra och skulle i teorin kunna ligga på olika tomter då det är plant där storhuset ligger och lillhuset kommer att ligga i en slänt mot en skog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.