Vi är på gång och köpa ett litet hus, byggt 1914, ca 100 kvm brutet tak. Vi har inte skrivit kontrakt ännu och vid besiktningen idag framkom att taket behöver ha nya takpannor. Takpapp är omlagt för några år sedan. Besiktningsmannen rekomenderade nytt plåttak. Är det någon som har kunskap om vad det skulle kosta att lägga på nya takpannor inkl. arbetskostnad och rivning av de gamla pannorna? Eller vad skulle det kosta och lägga plåttak?

Tacksam för svar så snart som möjligt eftersom vi går i valet och kvalet om vi ska köpa detta hus eller ej. :confused:

//Robham
 
Hej

Det beror på vilken typ a plåttak givetvis.

Man jag lägger nu ett bandtäckt plåttak. Det kostar 92.000:- inkl moms(arbetskostnad + plåt etc). Mitt tak är 120 kvm

Henrik
 
Om tegeltaket är ok innunder så skulle jag nog ha nöjt mig med att byta de pannor som är trasiga. Det blir snyggast, billigst och enklast.
 
Håller med LOS. Om pappen är bytt så är ju också läkten ny. Bara dumt att riva upp. Kolla vilken panna som ligger och hitta kompletterande pannor på blocket. Är det så att besiktningsmannen rekommenderar plåt istället eftersom ni har låg taklutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.