Suhagg skrev:
Du bor i Stockholm och vet inte vad tyst är ;)
Nä jag är kinkig med hur jag vill ha det. Det ska vara knäpptyst inne och ute.
Min föräldrar tycker jag har ett störande ljud. Sitter man och myser i en badtunna vill jag inte lyssna på nått brummande ljud och sen ventilationsljudet på det.

Känns som jag behöver komentera detta inlägg .
Nu bor inte mitt hus på Sveavägen ! utan 3,5 mil utanför sthlm.
Enligt Skattemyndigheten räknas området som landsbyggd;)
 
He he... På landsbygden har man ju dessutom problem med de där f-bannade fåglarna som kvittrar när man sitter i badtunnan. Hela fågelstammen bör skjutas av så att det blir tyst även utomhus... ;)
 
Västerhaninge 17 skrev:
Känns som jag behöver komentera detta inlägg .
Nu bor inte mitt hus på Sveavägen ! utan 3,5 mil utanför sthlm.
Enligt Skattemyndigheten räknas området som landsbyggd;)
Du bor i en förort alltså ;)
Det är jag som är känslig men för mig är tyst ju tyst och inte ett lite "lätt surrande som knappt hörs" När jag bygger ska huset vara som jag vill då blir det petnoga :)

jenfor skrev:
He he... På landsbygden har man ju dessutom problem med de där f-bannade fåglarna som kvittrar när man sitter i badtunnan. Hela fågelstammen bör skjutas av så att det blir tyst även utomhus... ;)
Blybrist går att åtgärda :cool::D
Men lite fågelsång anser jag vara avslappnande. En surrande kompressor eller ventilationsljud är inte avkoppling för mig hur lite det än låter. Hör jag det så låter det för högt:p
 
Var och kikade på ett nybbyggt hus som hade en IVT 490.
Den låter precis lika illa som de andra jag hört. Nog inga problem om man bygger in den i något slags skåp och isolerar lite extra runt. Sen är det där den blåser ut luft jag behöver tysta ner lite. Vill inte att det ska vara en massa blåsljud utanför huset.
 
Ibland blir det stomljud av vibrationerna, så det kan vara bra att ställa pumpen på någon typ av vibrationsdämpande matta. Ljuddämpare på vent-kanalerna om dessa är lite snålt dimensionerade eller man är känslig. Ev. Isolering kring pumpen utan att störa luftväxlingen om man är riktigt känslig. Mycket beror ju också på var den står. I källaren eller tvättstugan stör den kanske inte, men i badrummet med relaxbad som gränsar till sovrummet är det kanske annorlunda.
 
Suhagg skrev:
Var och kikade på ett nybbyggt hus som hade en IVT 490.
Den låter precis lika illa som de andra jag hört. Nog inga problem om man bygger in den i något slags skåp och isolerar lite extra runt. Sen är det där den blåser ut luft jag behöver tysta ner lite. Vill inte att det ska vara en massa blåsljud utanför huset.
Vad menar du med blåser ut luft, var gör den det? Vår har jag aldrig störts över, den stårsom sagt i tvättstugan...
 
Börjar o bli en intresant nöt det här .Beror våra olika uppleverser på kvaliteten på husbygget,
grundtyp,kvalitet på värmepumpsinstalationen eller olika öron ?

På mitt hus sitter "utblåset" ca 7 m upp från backen ,på taket(1,5 plans hus) och jag kan omöjligt höra detta.
Måste tillägga att ventrören är 125 mm spirorör utan någon som helst ljuddämpare någonstans.
Står jag i tvättstugan,där FLVP står låter torktumlaren/tvättmask mer(när dom andvänds) än FLVP,står jag i badrumet hör jag naturligtvis ventljudet från takventilen.Lägger jag örat mot dörren till badrumet kan jag också höra ventljudet.
Men det får jag vell stå ut med =)
 
Redigerat:
Västerhaninge 17 skrev:
Börjar o bli en intresant nöt det här .Beror våra olika uppleverser på kvaliteten på husbygget,
grundtyp,kvalitet på värmepumpsinstalationen eller olika öron ?

På mitt hus sitter "utblåset" ca 7 m upp från backen ,på taket(1,5 plans hus) och jag kan omöjligt höra detta.
Min gissning är att det i 95% av fallen beror på olika öron och i 5% av fallen beror det på hustypen...
 
Jag skulle säga 50% öron, 50% installation och 0% hustyp.
 
rqu skrev:
Vad menar du med blåser ut luft, var gör den det? Vår har jag aldrig störts över, den stårsom sagt i tvättstugan...
Det hörs utanför huset.
Vid pumpen är det i stort sett bara kompressor surr som är det som stör.


Västerhaninge 17 skrev:
Börjar o bli en intresant nöt det här .Beror våra olika uppleverser på kvaliteten på husbygget,
grundtyp,kvalitet på värmepumpsinstalationen eller olika öron ?

På mitt hus sitter "utblåset" ca 7 m upp från backen ,på taket(1,5 plans hus) och jag kan omöjligt höra detta.
Det underlättar. I mina föräldrars hus är utblåset 3m ovan mark. Bara ett isolerat spirorör som går rätt ut. Skulle vara en ljuddämpare och lite annan utformning tror jag.
 
Pongu skrev:
Jag skulle säga 50% öron, 50% installation och 0% hustyp.
0% Hustyp ? Vet ej om jag håller med om det,en del hus har 45*45 regel med 1 lager gips och ingen isolering , det lär göra att ljud/oljud hörs i hela huset.

Om huset byggs med torpargrund fungerar golvet nästan som ett trumskin (nu lär jag väll få på huden:D)
 
Jo, vad jag menar är att om det blir stomljud är det kanske bättre att avvibrera pumpen än att bygga om grunden! ;) Det är klart att vissa problem blir mer uppenbara med vissa typer av hus, men jag tycker ändå problemet ligger i installationen framför allt. Fast man har enkelgips bör man inte störas av kompressorn om man befinner sig i nästa rum (sovrum undantaget eftersom det blir extremt tyst på natten och man är så ljudkänslig när man ska sova).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.