Kan någon kanske hjälpa mig... pratat med elektrikerna redan gällande vart alla uttag ska sitta och jag valde att byta alla telefonjack till mediauttag istället med nätverksuttag.

Då jag gillar teknik i sig, vill jag gärna säkra huset för framtida behov.

Först, rookie-frågor.
Vad är LNB?
Vad är PVR?

Har beställt in Fiber/stadsnät och därigenom kommer jag skaffa både telefon, internet (såklart =)), och sedan TV-erbjudande troligen.

Vad jag vill ha:
- TV i upp till 3-4 rum i huset (kök, master bedroom, vardagsrum, stort hobbyrum). TV = antenn, men även digital TV via t.ex Telia.
- Nätverksmöjligheter i alla rum (där telejack finns).
- Servermaskin vid el/internet-centralen i huset som kan nås genom nät i väggen
- Larm och även kanske videoövervakning?

Har aldrig haft satelit själv, o ser väl mig inte skaffa det. Men för att t.ex ha 1 parabol, vad ytterligare behövs i uttagsväg? Kan jag skicka parabolsignalen till en central, därigenom jag sedan skickar ut signalerna via jacket ut till de rum jag vill ha det i? (kan troligen kräva en mjukvara osv såklart, vad?).

Jag vore väl även intresserad att ha någon typ av central/enhet som kan toggla strömmen i hela huset på och av... kostar sådant mer än det smakar? Vore ju inte fel att i entren ha en panel/konsoll där jag kan snabbt trycka på en förinställning för kvällsbelysning, semesterbelysning osv...

Många frågor, hoppas på många svar. :)
 
LNB=mikrovågshuvudet som sitter på en parabolantenn.
PVR=personal video recorder, vanligtvis en hårddisk till digitalmottagaren för timeshift och inspelningar.

Först lite av det jag förstår, att dra CAT6 till alla rum och använda till både telefon och datornätverk är ju helt rätt, och en central filserver någonstans i huset åtkomlig från alla dessa uttag är lätt.

Det svåra är i dagsläget TV, i alla fall om du vill se TV i flera rum samtidigt och på olika kanaler.

Digitaltvexperten har en enkel artikel som jämför mellan olika alternativ där man mer eller mindre glömt att ta med HD-TV i jämförelsen, men i övrigt bra.
http://www.digitaltvexperten.se/page.php?p=68

Jag kan verkligen rekomendera en bra PVR-box, dubbla mottagare, bra programguide och superenkel inspelning gör att vi helt slutat titta på direktsänd tv, inga mer reklamavbrott. Allt som verkar intressant spelas in så man kan titta senare.
 
Men glöm för guds skull inte att få med möjligheterna med att kunna få ut 1 alt 2 koaxial kablar till platser i huset.

Ska du beställa tv via fibern så är det likväl koax i slutändan om det inte är IP-TV som beställs. Vid vanlig tv via fibern så blir det en fibernod som översätter fibersignalen till en RF-signal (koaxutgång). Vare sig det är analog-tv eller digital-tv så är det fortfarande koax kablen som är den bästa bäraren. Javisst, att köra tv via Cat6 kabel enligt olika fabrikats "mediacentraler" ska ju funka. Kanske funkar bättre vid analog-tv än vad det gör med digital-tv.
 
Tack för svaren. Ska ringa elektrikern imorgon och fråga vilka jack som blir Coax...

Så om jag ska dela ut TV i flera rum som kommer från en parabol så måste jag byta huvud på parabolen, och sedan dra Coax-kablar?

De vanliga TV-antennjack som är, vad går de använda till utöver "markbunden" TV?
 
antennuttag och i ditt fall nyttjas till "markbunden tv", kabel-tv och fm-radio.
Det finns även sat/tv/radio uttag. En kabel. Varje "port" är förutbestämd i frekvenser på vad som ska levereras ut.
 
Så jag skulle behöva "två" antennuttag. Alltså ett för markbundet och ett att sända "annan" signal som jag själv väljer via centralen?
 
Två uttag ska du inte behöva ha.
Ska du vara fullt bestyckad för framtiden så kanske ett antennuttag med tv-port, radio-port och 2x satellit-port skulle vara en grej. Dock ska det fram 2st koax till detta. En sk combiner vid centralen behövs om det ska skickas både terrest och satellitsignal till samma uttag. Man "samfogar" de två signalerna till samma kabel. Uppdelningen av signalerna sker sedan igen i uttaget.
 
Om det finns möjlighet hade jag valt en helt nätverksbaserad lösning.
Dvs TV/Sat, Tele och Data via nätverk.
Det man gör är att från en central enhet i huset drar minst två nätverkskablar (Kat "7") till varje rum (dubbeluttag), sedan väljer man i centralen vad varje kabel för tillfället skall användas till, ex båda data eller 1 data och en TV. I centralen har man moduler för TV, data, och tele. Jag har själv lexcom:
http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|525|167|&ID=100690&BrandID=3

Har 30 uttag fördelade på 15 dubbelpaneler och ca 300m kabel dragen, pris ca 12.000 inkl skåp och TV, tele moduler. Gigabit-switch för datatrafik har jag köpt på Dustin.

Anledningen till att jag satsade på en sådan här lösning är att jag tror att det mesta kommer att gå via datatrafik om några år. Därav gigabit kraven.

Fick också lära mig ett nytt ord: Balun. I det här sammanhanget är det en kabel med tv-uttag i ena änden och R45 i andra (100 ohm --> 75 ohm).
 
Att tänka på är att lexcom och liknande system inte rår på satelitsignaler utan enbart boxer/kabeltv och de går faktiskt lika fint över vanlig cat6 om man kör med baluner
 
Okej gubbs!

Elektrikerna kommer förbereda på så sätt att de drar 2 st coaxkablar till alla media-uttag, så det är föreberett. De sätter dock inga dosor. De ville ha 2000kr för detta. Vet ej om det är rimligt eller ej.

Känns det sjödugligt? Jag kan väl isåfall om det behövs, montera, eller byta jacken som är till nätverk / coax, eller finns inte det? Alltså dosor på väggen som i samma uttag har "allt" ? Både nätverk och coax i ett? Ogillar tanken att ha flera uttag i rad.
 
mats_o: Tänkte nämna det också. Kan dock funka korta sträckor men det är ett fruktat bortfall av signal och snacka inte om kvaliteten på signal.

Johnny: Absolut vettigt att dra med koaxen. I allafall få fram vp-rör som är avsett för 2 koax. Så har du i allafall pipor då det är aktuellt.

Lycka till!
 
mats_o skrev:
Att tänka på är att lexcom och liknande system inte rår på satelitsignaler utan enbart boxer/kabeltv och de går faktiskt lika fint över vanlig cat6 om man kör med baluner
Har inte sett info att satelit inte skall funka. Det jag fått förklarat är att kablarnas uppbyggnad skall klara signalerna som satelit kräver.
Man kan också välja att ha satelitboxen i centralen och köra ut signalen via nätverket (finns HDMI konverterare). www.schneider-electric.se/Forum/upload/PagesfromMC1770SE.pdf

Dock blev jag lite putt då Canal Digital rekomenderar två Coax för parabol och en Coax för digital tv (antenn). Det löser jag inte i min konfiguration.

Men jag är ingen expert på kablar m.m. Men det jag fått höra är att det är verkligen skillnad på datakablar. Cat5e <> Cat6 <> Cat"7". Vid normal datatrafik, 100Mb, kanske det inte spelar så stor roll. Men vid Gb nät och mer avancerade signaler har det stor betydelse.

Men det blev lite OT, två COAX + TP kabel borde funka.
Jag själv tror att datatrafik kommer att vara det dominerande i framtiden i hemmet. Därför tog jag i för att säkerställa gigabit fart.
 
mats_o skrev:
Att tänka på är att lexcom och liknande system inte rår på satelitsignaler utan enbart boxer/kabeltv och de går faktiskt lika fint över vanlig cat6 om man kör med baluner
Verkar stämma om satelitsignaler om man tittar runt lite. Så då får man hoppas på teknikutvecklingen :)
 
Stämmer bra det att det är lite skillnad på olika typer av datakabel :)

Cat5 är specad till 100MHZ och 100Mbit
Cat5E är specad till 100MHZ och 1000Mbit (e utökningen togs fram just för att klara gbit)
Cat6 är specad till 250Mhz och 1000Mbit (den kan köra 10Gbit kortare sträckor)
Cat6A är specad till 500MHZ och 10GBit

Cat7 kan beroende på kontakter hantera 10Gbit och/eller 600MHZ
Cat7A rår på 40Gbit och 1Ghz.

En satelitnedlänk ligger högre än så, monostump har nog de frekvenserna i huvudet
 
Ska vi då fortsätta fylla på för intresseklubbens skull... :)

Marbundet, antenn, terrest 471-860 Mhz på UHF-bandet.

FM, kabel-tv 50-860 Mhz på VHF och UHF-bandet (även kallat bredbandigt)
Innehar då de sk S-kanalerna som enbart nyttjas i kabel-tv

Satellitsignal 950-2150 Mhz (Där vi tittar på Viasat, CanalDigital och annat tjafs)

Ska det fortsättas i frekvensernas värld och hemmaskrot så är det väl runt frekvenserna 862-869 Mhz som tex trådlösa larm nyttjar sig av och annat trådlöst.

Är det CAT6A som tex Lexcom systemen kör på? Eller det är kanske lite specialkabel med lite mer koppar i något av paren?
Men visst, det går tydligen att skicka tv-signal via datakablen men det är ju inte under längre sträckor. Man kan säkerligen köra tv-signal på en sedvanlig lampkabel men med väldigt begränsad räckvidd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.