Hej,

Jag bara undrar om så kallade hålsågar som används för att borra hål (endast "yttercirkeln") till dosor i väggar klarar av att borra sig igenom väggar av hård betong? Ofta står det i beskrivningen att de klarar tex tegel och marmor, men betong nämns inte.

Tack!
 
N
Tyvärr inte.

Krävs lite seriösare maskiner till det där. Går att hyra mindre modeller på t.ex Cramo.

Är det enstaka doshål du ska ska göra är det fullt möjligt att borra/bila ut många hål till rätt storlek.
 
NilssonM skrev:
Krävs lite seriösare maskiner till det där. Går att hyra mindre modeller på t.ex Cramo.
Vad är det för typ av maskiner man använder då (dvs de som går att hyra på tex Cramo)?
 
Tack för tipset. Problemet med kärnborrmaskiner är väl att borret måste kylas med vatten så det blir ganska slabbigt. Då är det nog trots allt enklare att bila ut hålen för dosorna med borr/bil-hammare istället som du också föreslog.

Synd att det inte finns någon riktigt enkel lösning (som tex hålsåg) för att göra hål för dosor i betongvägg...
 
Ok, men det står i beskrivningen att den är "Lämplig för borrning i klinker, murverk, tegelsten, gasbetong, gipsplattor osv. ", så frågan är om den klarar riktig betong (dvs inte bara så kallad gasbetong/lättbetong)?
 
Enstaka hål kan du köra. Jag borrade upp en cirkel med borrhammare (även centrumhålet) och borrade sedan med hålsågen. Är det ett eller två hål så funkar det nog.

Det finns bättre hålsågar för betong, tex Bosch på K-Rauta, fast de kostar typ 795kr st. Har inte provat dem.

Skall du borra mer än 5 så mät ut exakt hur/var de skall vara och hyr en riktigt maskin.
 
niblom skrev:
Enstaka hål kan du köra. Jag borrade upp en cirkel med borrhammare (även centrumhålet) och borrade sedan med hålsågen. Är det ett eller två hål så funkar det nog.
Det låter ju som ett ganska smart trick faktiskt. Att jag inte kom på det själv... det verkar definitivt vara värt att prova. Men varför menar du att det bara är lämpligt för ett till två hål? Är det helt enkelt för att du anser det vara för omständligt om man ska göra fler hål på det viset, eller för att hålsågen slits ut?

niblom skrev:
Det finns bättre hålsågar för betong, tex Bosch på K-Rauta, fast de kostar typ 795kr st. Har inte provat dem.
Låter intressant. Någon annan som testat dem och vet om de funkar i hård betong?

niblom skrev:
Skall du borra mer än 5 så mät ut exakt hur/var de skall vara och hyr en riktigt maskin.
Vad avses med "en riktig maskin" i det här fallet? Är det en kärnborr som kräver vattenkylning, eller något annat?
 
riktig borrhammare, inget trams från silvan bygg eller rusta, den ska ha ett ordentligt slag bakom sig.

hilti, bosch, makita, dewalt.
 
Ja, det stämmer. En bra borrhammare behöver man ju oavsett om man använder hålsåg först för att såga ut "konturen" (utrymmet mellan konturen måste ju bilas bort ändå) eller om man bilar på "frihand" direkt.

Sen är jag iofs fortfarande nyfiken på vad "niblom" avsåg när han skrev att man skulle hyra en "riktig maskin". Var det ett alternativ till hålsåg eller något annat som du menade?
 
Det finns lite olika varianter av "riktiga maskiner" men det finns större slagborrar med hålssåg som inte behöver kylas med vatten.

Anledningen till att det inte är lämpligt för mer en ett par hål beror dels på att betongen sliter fort ut hålsågen samt att det tar sjukt lång tid. Jag tror jag höll på en timme med mitt hål (typ 57mm genom ett brunslock, ca 80mm tjockt).
 
Hyr man en "riktig maskin" med hålsåg så tillkommer slitage tillägg på hålsågen. De mäter helt enkelt "tandlängden" före och efter hyrningen. Mellan skillnaden kostar....

Jag hyrde för över tio år sedan en "riktig maskin" (Hilti) med en hålsåg på 100 mm. SKulle borra för ventiler i lecastenen i källaren. På två ställen hamnade ventilhålen så nära den gjutna fönsterbalken att jag fick borra i betong. Betongen var inga problem men armeringen var lite värre...... hålsågen tog sig igenom men det tog tid och "tandstorleken" minskade........
 
Det var ju imponerande! Får man fråga om du minns vad det var för fabrikat på hålsågen (var det Hilti som hade tillverkat både den och borrhammaren?)? Och hur lång tid skulle du uppskatta att det tar att borra ett hål i betong med en sådan hålsåg (förutsatt att man inte stöter på något armeringsjärn)?
 
Redigerat:
Vet inte vad det var för fabrikat på hålsågen. Den var använd tidigare så någon beteckning fanns nog inte kvar och även om det funnits så hade jag nog inte kommit ihåg det.

Att borra ett hål för en eldosa, ca 80-90 i diameter och 50-60 mm djup kan kanske ta en kvart. Nu gissar jag lite eftersom jag kommer inte ihåg riktigt hur lång tid det tog för mig. Nu träffade jag på armeringsjärn och det tar längre tid. Dessutom blev inte "snittet" i järnet rakt av utan järnet hamnade i kanten på hålsågen så snittytan blev väldigt lång, om du förstår vad jag menar.

Har för mig att det gick att koppla på vattenkylning på borret som jag hyrde. Nu fick jag nog inte med allt material för detta eftersom det var meningen att jag "endast" skulle borra i leca och då behövs ingen kylning. Men kylning via vatten är nog att rekommendera vid borrning i betong. Men slå en signal till ett uthyrningsföretag och hör efter vad det har för utrustning samt kostnader för att hyra.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.