Hej!!

Jag och min sambo har köpt en avstyckningstomt där det inte finns några restriktioner för hur man får bygga mer än att endast 1/5 del av tomten får bebyggas. Har för ett antal veckor sedan skickat in underlag för byggnadslov och här börjar problemen... De vill ej godkänna detta men kan heller ej säga varför, alltså vad som är felet.

Vår handledare verkar vara ny på jobbet och har mellan varven tagit hjälp av sin chef, som för övrigt inte heller kan svara var felet ligger och hur vi isåfall ska åtgärda det för att få bygglovet godkänt. Svar på detta är nånting i stil med att "det ser inte bra ut".. vi undrar självklart vad det är som inte ser bra ut?? Vår arkitekt har skickat in ändringar flera gånger men de är fortfarande ej nöjda. Dessutom håller de på och bollar oss fram och tillbaka, ringer inte när de säger att de ska, säger ring då och då för att sedan inte vara nåbara under hela dagen osv...

På frågan om vad vi kunde göra för att få godkänt fick vi svaret att "de var anställda av kommunen för att granska, inte för att använda sina arkitektkunskaper"... ??? Vad jag undrar då är vad deras arbete egentligen går ut på?? Kan de hålla på och dra ut på detta utan att ge någon anledning till varför de ej godkänner ritningarna? Och sen undrar jag också om det inte ingår i deras arbetssysslor att komma med förslag om hur man ska göra för att få godkänt?? Men det kanske bara är jag som är helt ute och snurrar?? Kan ju tillägga att även vår hussäljare+arkitekt har varit i kontakt med dem och undrar va de håller på med?? Tycker de är helt inkompetenta!!

Känns iallafall väldigt hopplöst och tiden bara rinner iväg, dessutom blir man väldigt förbannad när man inte ens kan få några exakta skäl till varför det ej godkänns... man kan ju inte sitta och gissa var felet ligger och skicka in hundratals olika lösningar... eller?

Hoppas att nån kanske kan komma med nått svar... handlar de fel eller är det bara jag som är förbannad utan grunder?
 
Åh - en frände!

Om du läser mina inlägg nedan förstår du min sits.
Vår erfarenhet är att: Ja - handläggarna kan besluta hur de vill utan att komma med några egentliga argument. Jag kan ju inte svara för hur det ser ut i andra kommuner men i vår kommun har handläggarna full delegation på bygglov utan speciella "ramar". D v s de fattar beslut som de inte motiverar med andra argument än "jag tycker inte det", eller "det här är mitt yrke så jag vet bättre än du". Att vi i våra ritningar och situationsplaner följer detaljplaner och lagar för hur det får byggas bryr de sig inte om.

Mitt enda tips är att vända er till högre instans, då i första hand politikerna i nämnden och förklara er situation. I vårt fall har det lett till att ärenden skall behandlas i byggnadsnämnden istället för av en handläggare (vilket är ovanligt).

Om det inte är en väg att gå går det att överklaga beslut i länsrätten.

Vi har drivit vårt ärende väldigt hårt och det har krävt mycket jobb i form av att prata med alla på byggnadskontoret, deras ledning samt konsulterat mängder av yrkesfolk. Vi har krävt väl grundade argument och hävdad vår rätt stenhårt utifrån detaljplaner och bygglagar. Det som har hjälpt oss i viss mån är att vi kan hänvisa till nästan likadana hus byggda på tomter med samma restriktioner.

Har tyvärr ingen annan lösning. Önskar att jag kunde knäppa med fingrarna och trolla bort byggnadskontoret. det verkar enklast....

I övrigt kan man tro att vi bor i samma kommun med tanke på svaren ni fått av handläggaren. :-/
 
VA? Det här låter ju helt vansinnigt! >:(

Jag trodde (i min enfald?) att det minsta man kan begära är att man får vet VAD det är man ska ändra på som inte fallit i god jord. Beter dom sig på det här sättet kan man ju inte tolka det på något annat sätt än att dom inte vill att den marken ska bebyggas och det till vilket pris som helst.

Vad händer om man bokar tid och sitter där öga mot öga med handläggaren? Brukar inte sådana här ärenden kräva en medhandläggare?
 
När man är helt i händerna på folk som bara tycker är det för j-vligt. När man får veta att på grund av detaljplan eller bestämmelse si eller så inte går att göra en viss sak är det OK, men tyckande... Jag anser att man måste kunna få så mycket info innan att man har möjlighet att skicka in en ansökan om tex bygglov och då veta att man uppfyller de regler som kan komma ifråga.

Boverket har gett ut en bok som heter Boken om lov, tillsyn och kontroll som finns att ladda ner på: http://www.boverket.se/novo/filelib/arkiv11/lov.pdf
där det finns otroligt mycket som man har nytta av i kontakt med kommunen. Den är på 158 sidor utan bilagor (med bil = ca 300), men den är uppdelad så att det är skapligt lätt att hitta.
Matnyttigt exempel som kan ha betydelse för er (referens till sida i boken):
sid 79: ur avsnitt 5.2.3 "För bifall till en ansökan om bygglov krävs både att åtgärden inte strider mot detaljplan och att den uppfyller bl.a anpassnings- och omgivningskrav i 3 kap 1 och 2 §§ (Plan och byggnadslagen, detta är tyckandet). Om olika placeringar och utformning av en byggnad är möjliga inom ramen för detaljplan, måste självfallet tillses att att ett alternativ väljs som tillgodoser de nämnda kraven. Det kan emellertid inträffa fall där dessa krav inte kan tillgodoses på annat sätt än att byggrätten begränsas. I praxis har dock ansetts att en sådan begränsning inte är tillåtlig. Bygglov kan alltså inte vägras på grund av att byggnadsåtgärden skulle komma att strida mot anpassnings- och omgivningskraven."

sid 30 ur avsnitt 3.1 "Bygglovsprövningen avser endast en prövning av lokaliseringen samt den närmare placeringen och yttre utformning av byggnaden. Av detta följer att handlingarna varav framgår inre utformning, byggnadstekniska uppgifter, installationer och teknisk utrustning inte skall begäras in för lovprövningen."

Jag har i dagarna plöjt delar av boken (puust), därav att jag fann ovanstående men det finns säkert mer matnyttigt. Sitter själv med samma problem i ett Q-märkt område, och handläggaren är ett real pain in the ..
 
Är det utanför detaljplan ? Isåfall står i PBL att bygglov SKALL ges om bla bla bla uppfylls. Värt att kolla upp kanske .... men alltid en risk att bråka med kommunen. Kan vara svårt att få nästa myndighet att trampa den förra på tårna och riva upp deras beslut om de inte gjort uppenbart fel.
 
Tack så mycket för alla svar... har fortfarande inte fått någon bukt på bygglovet >:( och man börjar faktiskt bli ganska trött. Känns som att de har all makt i världen och man själv får bara sitta och ta en massa goja. Nu börjar semestertider att nalkas och allt drar ut på tiden, men vi har fortfarande inte fått några exakta anledningar till saker och ting. Har kanske kommit en liten bit på vägen och de har iallafall ritat ett litet förslag, dock tycker vi många saker på förslaget är väldigt onödigt som stödmurar på vissa håll där de inte ens behövs. Nu börjar istället funderingarna kring om man bara ska sluta bry sig så länge huset hamnar någonstans på tomten, eller ska man börja ta de saker som man själv ej anser behövas, men som byggnämden verkar tycka (som vanligt utan faktiska grunder för varför) är en stor grej. Nämnas kan ju också att deras små detaljer kommer att kosta oss en hel del extra pengar och i våra ögon ej ser bra ut.

Jag är kanske en evig kämpe men det känns som att de inte har rätt att bete sig hur som helst, men det vet jag ju inte heller. Man undrar ju vad som gått fel i samhället isåfall om det är ok att de ska kunna fatta viktiga beslut efter eget tycke, humör. Hoppas iallafall att alla andra slipper sådana problem, man är trött redan innan man ens vet om man någonsin kommer att få bygga. Ganska skrattretande.. men vem har sagt att bygga hus var lätt??

"Brajanbrain" Tack för tipset om bygglovsboken.. ska kolla den med detsamma.

Trevlig midsommar föresten (lite i förskott så där)
 
Oj, vilken bok...318 sidor att läsa ;D
Är det någon som har läst den som vet om byggnadsnämnden kan välja att ge endast ett förhandsbesked trots att man har ansökt om bygglov?

Tomten ifråga ligger utanför detaljplan och ligger dessutom i ett känsligt område där länsmuseet ska vara med och lägga sig i utformningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.