Ska glasa in vårt uterum som är i vinkeln på vårt LB Ugglan 123. Själva vinkeln är under tak. Trallen är fastbultad i grunden på insidan och vilar på plattor på utsidan. Underlaget för plattorna är sand/sandjord och jag tror inte att det ska röra på sig speciellt mycket då underlaget dels är under tak och dels dränerar mycket bra.

Frågan är vad som händer om altanen trots detta skulle lyfta en cm eller två? Räcker det för att spräcka glaset eller krävs det större rörelser än så? Det går såklart inte försäkra sig mot minsta rörelse om man inte gjuter en platta.
 
lyfter det 2cm spricker det med stor sannolikhet.
 
Innan glaset spricker tror jag du kommer märka att öppningsbara dörrar/fönster går trögt. Då är det dags att mäta och justera (domkraft och mellanlägg). Jag tror inte du behöver vara så orolig med andra ord.
 
peter_d skrev:
Innan glaset spricker tror jag du kommer märka att öppningsbara dörrar/fönster går trögt. Då är det dags att mäta och justera (domkraft och mellanlägg). Jag tror inte du behöver vara så orolig med andra ord.
om det sticker iväg uppåt så är det nog på vintern med tjälen och då drar du nog väldigt sällan i dörrarna.
 
Fast man kan ju förstås kolla dörrarna med jämna mellanrum första vintern för att vara på den säkra sidan. Tror som sagt inte att det ska lyfta men man kan ju aldrig vara säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.