Y
Jag chansade och fråga ifall det fanns vissa mått man kunde räkna utifrån när man ville få otpimal minimum utrymme kring matbordet - vilket det visade sig finnas.

Nu skulle jag vilja ställa en liknande fråga fast om arbetsbänk, finns det några speciella mått och "att tänka på" berörande detta?

Har en avlång lösning som jag vill korta ner för få större bordspalts.
Med andra ord får bänkarna bli korta, vilket är lätt att lösa i sig, men, jag är ung och köper mat ute hela tiden och då inte tänker på att i framtiden kanske jag står där och svär över att jag inte har någon yta att kvala ut pepparkakor osv...
;)

Inte bra att effektivisera/komprimera allt förmycket anar jag.
 
80-140cm mellan ho och spis är rekommendation på arbetsyta, och sen undvika placera diskmaskinen där emellan. Minst 40cm på andra sidan spisen är också bra.
Tips kan vara att göra en djupare bänkskiva, tex 70cm, för att på så sätt få lite större bänkyta och mindre risk att slå huvudet i överskåpen.

/Magnus
 
Y
Upptäckte att ikea hade en intressant guide med mått och placeringar.

Något ingen har nämnt är detta med höjden från golv till bänk.

Jag är 187lång, gillar inte riktigt när man måste stå böjd ner för arbeta.
Förvisso får man ju tänka på att de flesta är kortare, men är ju enklare för dem att få en låg träskiva eller något att stå på, än att jag ska böja knäna/rygg hela tiden.

Vad är det för mått som gäller idag berörande detta?
 
Angående bänkhöjden - om vi tar IKEA som exempel så är deras bänkskåpstommar 70 cm höga, de där vanliga plastbenen till dem kan justeras mellan 14,5 och 18,5 cm och de vanligaste tjocklekarna på bänkskivor är väl 28 och 40 mm. Det ger en bänkhöjd på mellan 87,3 och 92,5 cm. 90 betraktas väl som "normalhöjd".

Sen finns det säkert tillverkare som har större variationsmöjlighet än IKEA!

Jag är 182 cm och tycker att 90 känns okej...motsvarande för dig skulle vara 95...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.