Hej

Hur har ni löst genomföring av koaxkabel till parabolen genom fasadväggen?

Om man ska ha en PVR-box + TV-antenn + radioantenn blir det massor av kablar som ska genom väggen. Finns det någon fiffig lösning för det? VP-rör, tätning, proffskabelgenomföring typ MCT Brattenberg eller RoxCom???
 
Wow, skulle precis in och fråga exakt samma fråga, får hem min waveFrontier T-90 parabol i veckan som man kan ha 10-12 huvuden på så många sladdar blir det även om jag bara ska ha 4st till att börja med.

Så jag undrar också, hur gör man genomföringen i fasaden på ett bra/säkert sätt?
 
Ett VP-rör, borra snett uppåt (utifrån sett), täta med silicon eller någon annat. Det finns även ventilationsluckor med ett litet snedtak på.
 
Placera lnb switchen utanför under en huv så slipper du dra in en kabel per huvud. Visst blir det fler kablar ju fler boxar man har. Snyggast borde ju bli med ett avlångt fyrkantigt hål lutande nedåtutåt som man tätar med sika eller nått och en liten huv på utsidan så det är lätt i framtiden för ev nya kablar.
 
Jag drog in mina fyra kablar bakom panelen när jag satte upp parabolen när vi flyttade in i huset förra året. Tog lös en lockbräda och drog kablarna bakom den och in på vinden uppe mot taket. Fast jag ska nog göra om det nu när vi håller på att måla om huset. Tänkte borra hål för ett VP-rör och dra kablarna i det, blir ju inte så lätt att byta ut något när de går bakom panelen.
 
Mmm, jag ska använda multiswitchar så de vill jag gärna sätta inomhus på vinden, till dessa används quattro LNBs med 4 kablar / huvud så 8 huvuden => 32 kablar á 7,4mm. Jag kommer nog köra varianten med ett avlångt hål snett uppåt utifrån sett som sedan tätas med silikon eller fogskum samt dropplist ovanför.
 
J
Nån som har nån bild på kabeldragningen och fasadgenomgången när man har mycket kablar ?

Kommer själv att dynga 24 kablar från parabolen.
 
Kan starkt rekommendera att man använder sig utav roxtec tätningar. Man sätter en ram och använder sen de medföljande modultätningarna.

www.roxtec.se

//Anders
 
men inte i en vanlig villa...
dyrt.
 
Jag tycker det är värt ca 1500:- för något som håller i "all evighet" och behöver man dra in ytterligare kablar så kan man enkelt dra in fler!

Om du sätter silicon eller liknande så är det ett helsike att fibbla in fler kablar i framtiden!
 
Vilket typ hus har TS?

Trä, tegel, puts, plåt?
 
el_richard skrev:
Vilket typ hus har TS?

Trä, tegel, puts, plåt?
TS har trähus.

Löste det genom att borra 8 mm hål för varje kabel genom väggen och täta med silicon på utsidan. Motiveringen till denna "enkla" lösning var att inte ge insekter (främst getingar) förutsättning att ta sig genom fasaden.

Fick höra om en kollega som hade haft problem med sin anläggning där det visade sig att getingar hade "ätit upp" en del av koax-kabeln för att skapa mer plats att ta sig in genom hålet i fasaden.

Jag tror att det skulle kunna funka utmärkt med VP-rör som man tätar ordentligt med silikon. Men det blev inte så denna gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.