Jag håller på att sammanställa en lista på extra elarbeten som kunder kan välja bland då vi gör elinstallationer i nybyggnad av bostadshus. (tillkommer alltid massa utöver SS/orginal-anbudet)

Ni som byggt hus, fick ni någon sådan lista att välja på? Isåfall vad fanns med på den listan? Vill gärna ha lite inspiration :)
 
-Många är intresserade att välja andra fabrikat på brytare/uttag än eljo-trend
-Inf. spot
-Golvvärme
-Handukstork
-sep. mätare för elvärme
-larm
-kanalisation för högtalare
-belysningsstyrning y-bel.
-flera JFB
 
spinout skrev:
-kanalisation för högtalare
Är det 16/20 mm VP-rör för dragning av högtalarkabel som avses med detta? I så fall, hur ser utgångarna respektive ingångarna ut? Är det bara 16/20 mm hål i väggen där man kan dra ut/in högtalarkabel? Och brukar man ha alla ingångarna på ett ställe och sedan endast ett utgång per högtalare, så man är "låst" till var man kan ha förstärkare respektive högtalare?
 
Flera vägguttag är väl vanligt. Annars, infravärme, markismotor, garageportöppnare, åsk-överspänningsskydd, rörelsevakter i div applikationer, trefasuttag (finns aldrig i villor utom bakom spisen, guld värt den dag det behövs tänk länspump...), en extra slinga med vägguttag/lamputtag runt yttervägg med styrning för fönsterlampor, "hemma-borta-omkopplare" vid dörren som släcker tvätt tork spis disk osv, ...
 
Tackar för förslagen. Jag hade med de mesta men endel hade jag missat som högtalare. Någon som har en riktig extra-lista från då ni köpte hus? Jag har en sån lista som jag hittat här på forumet.. men finns säkert fler.
 
Är det att rekommendera att installera larm "i väggarna" (kabel) redan nu när elektrikerna är ute och arbetar? Eller kan och bör man installera larm när huset står färdigt?
 
Det är bra om man redan nu drar rören till de punkter som man vill ha larmprodukter i. Sedan behöver man ju inte montera in larmet med en gång........
 
Hemmakatten
El till (framtida) bastu, belysning o elaggregat.
Extra lamputtag vid fönster för julstjärnor.
Eluttag utomhus.
Läggning av elkabel utomhus för infarts- och trädgårdsbelysning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.