Hej.

Det jag har kunnat läst mig till på forumet verkar vara att man skall inte plasta in väggar.

Men jag skall byte tak (takstolar och rubbet) skall jag lägga plast på undersidan takstolarna , och sedan läkt??
Så att våran varma kondens luft inte går upp på vind utan bara ventileras ut??
 
Ska du ha ett uppvämt hus ska du ha plast i både väggar och tak. Förmodar att du isolerar mellan takstolarna och har råspont utanpå med luftspalt mellan. Då skall du ha plast på insidan av takstolarna.
 
Bonan skrev:
Ska du ha ett uppvämt hus ska du ha plast i både väggar och tak. Förmodar att du isolerar mellan takstolarna och har råspont utanpå med luftspalt mellan. Då skall du ha plast på insidan av takstolarna.
Litet klargörande: Skall du ha ett uppvärmt hus (17+) året om så sakll du ha plast i både väggar och tak.

Skall du kallställa, eller endast ha underhållsvärme stoar delar av året så bör du skippa plasten

/K
 
klaskarlsson skrev:
Litet klargörande: Skall du ha ett uppvärmt hus (17+) året om så sakll du ha plast i både väggar och tak.

Skall du kallställa, eller endast ha underhållsvärme stoar delar av året så bör du skippa plasten

/K
Enligt min vetskap är det följande som gäller...
 
klaskarlsson skrev:
Litet klargörande: Skall du ha ett uppvärmt hus (17+) året om så sakll du ha plast i både väggar och tak.

Skall du kallställa, eller endast ha underhållsvärme stoar delar av året så bör du skippa plasten

/K
Förmodade att han skulle vistas i sitt fritidshus även på vintern.
 
Bonan skrev:
Förmodade att han skulle vistas i sitt fritidshus även på vintern.
Ja det var däför jag förtydligade lite :)

F.ö. skall man inte ha plast även om man då och då värmer upp huset till 17+ grader på vintern - utan som många andra även skriver om: Plasten skall användas om kondenspunkten alltid är innanför - dvs om fuktig varm luft i princip alltid kommer innifrån och kondenserar mot en kallare utsida.
En vårdag tex så kan ofta luften i ett fritidshus vara kallare än ute, och då kondenserar den fuktiga uteluften på plastens utsida vilket kan orsaka mögelbildning.

Men det finns som sagt många andra trådar om detta här också under "fritidshus"

/K
 
Tack för alla svar.
Men som ni skriv så skall jag bara ha ca 5-10 grader på vintern, så ingen plast är det som gäller?

Vad sägs om gips fastnar inte fukten i den då?
Jag skall byta tak på stugan.
Skall jag bara läkta under takstolarna och sen skruv gipsen i läkten ingen plast där heller ?
Vind papp??
 
cortex74 skrev:
Tack för alla svar.
Men som ni skriv så skall jag bara ha ca 5-10 grader på vintern, så ingen plast är det som gäller?

Vad sägs om gips fastnar inte fukten i den då?
Jag skall byta tak på stugan.
Skall jag bara läkta under takstolarna och sen skruv gipsen i läkten ingen plast där heller ?
Vind papp??
Gips har jag hört många som har.
Jag kör med spån, och sedan gips innanför (på en del väggar blev det nu bara tyvärr).

Bara gips funkar fin-fint ur fuktsynpunkt, men om huset rör sig så kan det uppstå glipor
/K
 
Jag kör med endast gips i min stuga och jag kallställer den helt på vintern, mina skivor har inte rört sig, jag har kört 100%utan plast i väggarna dock har jag använt vindpapp.

I taket har jag satt plast för att få ut fukten genom våra ventiler istället för att den skall hamna i isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.