Hej,

Har de senaste dagarna läst allt jag hittat här och på andra ställen angående KNX. Dock så hittar jag ingenting om hur man bäst bygger upp systemet i en nybygd 2plans vill. Dvs. ska man ha 1 centralt styrskåp, eller 1 per plan eller rent av 3-4 centraler med reläer och brytare. Nu här det till saken att vi skall bygga 2x170m2 samt gäststuga och bastu så det kommer bli mycket kabel :). Men grymt skönt när man kan sätta på värme och belysning i bastu'n och på bryggan utan att lämna favvo fåtöljen i vardagsrummet.

Tacksam för lite kommentarer och hjälp här. Som de flesta redan upptäckt så är "alla" elektriker emot denna typ av smarta hus lösningar, troligen för att det inte ingick i deras utbildning och att de aldrig har fått tid att utbilda sig. Därav så kommer jag att tvingas grov-projektera själv. Har någon tips där man kan köpa in komponenterna med lite volymrabbat?
 
Hej,

Vårt hus är ett tvåplanshus med källare, ungefär 140kvm per plan.
Vi har två centraler (den ena 600mm bred och den andra 450mm) fullhöjd..
Den "lilla" sitter i källaren, och den stora sitter på bottenplan och tar botten och ovanvåningen.
Och, kan jag säga, att 6km kabel inte räckte.. nu närmare 1mil.
Men som "vanligt", elektrikern trodde inte att vårat hus skulle bli billigare om vi tryckte in fler
centraler, men i ditt fall kanske en central i gäststugan kan hjälpa till?
Då kan man "fixa" och återställa säkringar där man är (i gäststugan, alltså)
 
O
Etxenas har du läst PM

//Olov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.