Vi har fått erbjudande om en tomt med havsutsikt MEN med norr lägger på tomten. Det är en kommunal tomt som någon förre oss i kön tackat nej till och som vi nu blivit erbjudna. Vi har redan en annan tomt i samma område som vi egentligen bestämmt oss för men den har inte havsutsikt men trädgården i Sydväst. Vad hade ni valt? Tomt med trädgård i norr med havsutsikt eller tomt med trädgård i sydväst men utan havsutsikt. Huset vi valt passar bäst på söder tomten med tanke på att alla stora fönster är på baksidan av huset. Skulle vi lägga det huset på norr tomten så kommer alla fönster åt norr och havsutsikten är åt söder. Visst är det fint med havsutsikt men hur kul är det med trådgård i norr? Har ni några ideer om detta?
 
Snailman
Inte vet jag om det är nån hjälp, men jag har medvetet valt en tomt åt norr, då har jag ingen utsikt alls, men detta innebär att jag har ingången åt söder (åt gatan) och kök och matplats åt söder (så man ser gatan) och sovrum och biorum, arbetsrum åt norr (så de blir svalare) Själva huset har jag lagt nära gränsen mot norr så trädgården blir åt framsidan...

man kan nog ha en trädgård åt norr om tomten är tillräckligt stor så att huset inte skymmer för mycket åt norr...

Hade jag en tomt med utsikt, så skulle jag nog vilja ha fönstren åt det hållet...

Det finns hus som är ritade för 'felvända tomter', så titta lite på planlösningen på sådana... De är ju tänkta för att ha ingången och uteplatsen åt söder...
 
Redigerat:
Havsutsikt, havsutsikt och havsutsikt.
Har sjötomt med norrläge och det är helt ok.
 
Kostar tomterna lika mycket? Havsutsikten är ju guld värd, det är inget som slår det. Jag hade valt nytt hus som passat till den nya tomten.
 
andersmc: Ja tomterna kostar lika mycket.

Snailman: Att lägga huset nära gränsen till norr är inte aktuellt då detaljplanen säger att husen ska ligga 4m in på tomten med fasad i gräns med gatan.

styrman: Hur är det med ljusinsläpp i norr? Det blir inte mörkt i dom rummen?
 
Havsutsikt utan minsta tvivel.
Det blir ljust även om fönstern vetter åt norr.
 
Hemmakatten
Nja, vi har två års letande efter tomt bakom oss. Vårt krav var tomt med sjötomt eller tomt med sjö- eller havsutsikt.

Vi hittade ett par tomter med sjö/havsutsikt i norrläge. Vi var ganska sugna på de tomterna, vi hade letat tomt länge och tänkte att tomten var bra nog. Vi beslöt att inte köpa, vilket vi är MYCKET glada för idag. Den ena tomten, centralt på Ekerö, var fortfarande osåld ett år efter. Den andra tomten, havstomt men ganska brant o skuggig var också osåld ett år efteråt men såldes till reducerat pris strax därefter.

Så, min slutsats är att om det är en skuggig tomt så är den inte värd lika mycket pengar som en solig tomt.

De allra flesta vill ha sol på sin tomt och på sina uteplatser. Vi hittade till slut en solig sjötomt i underbart läge som vi är fantastiskt nöjda med. Så ge inte upp, (vilket vi nästan gjorde), den rätta tomten finns där ute.
 
Det blir inte mörkt. Ganska skönt att inte solen steker in genom jättefönsterna mot vattnet. vi har dessutom gjort en altan som går ut rejält från huset så vi har både morgonsol och kvällssol på altanen. skugga mitt på dagen dock. Längst ner vid vattnet har vi en friggebod med altan i söderläge om man vill ha sol på näsan de få timmar huset skuggar den vanliga altanen.
ska väl tillägga att vår tomt ligger ganska öppet utan berg och träd som skuggar
 
Redigerat:
bygg-Andy skrev:
Vi har fått erbjudande om en tomt med havsutsikt MEN med norr lägger på tomten. Det är en kommunal tomt som någon förre oss i kön tackat nej till och som vi nu blivit erbjudna. Vi har redan en annan tomt i samma område som vi egentligen bestämmt oss för men den har inte havsutsikt men trädgården i Sydväst. Vad hade ni valt? Tomt med trädgård i norr med havsutsikt eller tomt med trädgård i sydväst men utan havsutsikt. Huset vi valt passar bäst på söder tomten med tanke på att alla stora fönster är på baksidan av huset. Skulle vi lägga det huset på norr tomten så kommer alla fönster åt norr och havsutsikten är åt söder. Visst är det fint med havsutsikt men hur kul är det med trådgård i norr? Har ni några ideer om detta?
Jag hänger inte riktigt med... Är havsutsikten åt söder, men de stora fönstren åt norr? Då skulle jag välja tomten, men ett annat hus, för att kunna se havet inifrån huset.
Men om det inte går att trycka upp huset mot norrgränsen och ha trädgården på framsidan, så är jag tveksam. Stora fönster mot gatan är ju ingen hit.
Om ni väljer tomten utan havsutsikt med trädgård åt rätt håll, så har ni säkert ändå promenadavstånd till en trevlig plats med havsutsikt att ta med fikakorgen till, när det inte blåser....
 
TorOdd skrev:
Jag hänger inte riktigt med... Är havsutsikten åt söder, men de stora fönstren åt norr? Då skulle jag välja tomten, men ett annat hus, för att kunna se havet inifrån huset.
Men om det inte går att trycka upp huset mot norrgränsen och ha trädgården på framsidan, så är jag tveksam. Stora fönster mot gatan är ju ingen hit.
Om ni väljer tomten utan havsutsikt med trädgård åt rätt håll, så har ni säkert ändå promenadavstånd till en trevlig plats med havsutsikt att ta med fikakorgen till, när det inte blåser....
Du har helt rätt TorOdd, havsutsikten är åt söder och stora fönster åt norr.
Huset går inte att trycka upp mot norr eftersom detaljplanen säger att huset ska ligga 4m in på tomten från gatan och som du säger så vill man inte ha stora fönster mot gatan.
Visst är det promenadavstånd från den andra tomten men det är ju sjust att ha den utsikten på sin egen tomt.

Ja det är inte lätt det här men det lutar nog mer ått att vi väljer tomten med havsutsikt...
 
kan ni inte byta hus?*
 
Visst kan vi byta hus men vi har fastnat för det vi valt och ett annat hus skulle bli dyrare.
 
Tomten med havsutsikt är utan tvekan bästa valet! Därför att -

1. Stora fönster åt norr ger mycket behagligt naturligt dagsljus. Jättefönster mot söder ställer till mer besvär än nytta och glädje.

2. Man måste inte ha stora fönster för att utnyttja utsikt. Det räcker med TILLRÄCKLIGT stora fönster åt rätt håll.

3. När ni bygger trädgård kommer ni att få medljus mot utsikten över era planteringar längst bort på tomtens norra kant. Där vänder blommorna sina "ansikten" mot solen och publiken, som sig bör.
 
Ni är helt säkra på att havsutsikten finns kvar om x antal år, inget som kommer byggas/växa upp som gör att den försvinner och som ni inte kan påverka? Någon rätt till utsikt finns inte vid bygglov och liknande.
 
krukan skrev:
Ni är helt säkra på att havsutsikten finns kvar om x antal år, inget som kommer byggas/växa upp som gör att den försvinner och som ni inte kan påverka? Någon rätt till utsikt finns inte vid bygglov och liknande.
Ja det är vi säka på. Tomten ligger på högsta punkten i staden med en stor slänt ner mot ett naturområde så där går inte att bygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.