Har börjat planen med skisser och i huvudet på att i sommar bygga oss ett förråd om 15 kvadrat som numer är tillåtet utan bygglov.
Har en yta där jag tänkt bygga enligt mått 2,6 m x 5,6 m.
Enda problematiken innan jag kan börja är dock att jag bor på ett berg och där jag tänkt bygga mitt förråd är det inte mycket mer än 20-30 cm ner till berget.
Frågan är då vad som anses av de kunniga här på forumet om att ställa förrådet på murblock istället för plintar.
Kommer få ett hästjobb om jag ska "bila" upp berget för att få ner plintar eller gjuta dito i berget.
Kan gräva ner til berget och fylla med makadam, flis" väggrus och dylikt ovanpå för att sedan ställa murblock och bygga bjälklag på dessa.
Är inget vindpinat område så är inte rädd att det ska blåsa bort men vilka andra fallgropar kan jag gå på med att bygga grund på detta vis.

Tackar för input i detta ämne då det är det enda som håller mig tillbaka från att börja.
 
A
Du behöver inte bila något alls. För bästa underarbete: Gräv rent berget och högtryckstvätta groparna. Dränk berget med vatten och fyll igen groparna med betong tills allt vatten är borta. då har du inga framtida problem med markfukt.
Därefter mäter du ut var plintarna ska stå, och till varje plint borrar du 3 st hål (5 - 10 cm djupt) med ett 12 mm borr, i berget. Sen tar du vanliga papprör (gjutrör som det egentligen heter) och stagar upp där plinten ska stå, och anpassa höjden med en gammal fogsvans. Därefter petar du ner 1 st 10 mm armeringsjärn i varje hål, och anpassar höjden så att järnet är 5 cm lägre än pappröret. Sen är det bara att blanda betong och gjuta.
Om du inte vill gräva rent hela berget, så gräver du ner till rent berg där du ska ha plintarna och gör samma sak med papprör och armeringsjärn, med då måste du i stället ha markplast för att undvika markfukt i trossbotten. Tror säkert att din ide fungerar men hur länge, innan det blir sättningar? Om du ändå ska gräva ner till berget så varför inte gjuta plinta också? Det är klart på en helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.