Vilka märken är bra inom olika vitvaror och humana i pris?

Inbyggd häll (både induktions och keramik) :

Inbyggd ugn med varmluft:

Fläkt:

Kyl/Frys:


Har förstått att man ska passa sig för whirlpools kylar/frysar....
 
Redigerat:
Finns även skillnader mellan olika märken vad gäller häll och ugn, får nog speceficera vilken typ det handlar om: induktions-/keramik-/gashäll respektive vanlig/multifunktions-/ång-/kompakt-/gasugn.

Men, för att få bollen i rullning...

Kyl/Frys: Gram, har aldrig gjort mig besviken
 
+1 på Gram inom Kyl/Frys avdelningen
 
Jag har två bekanta som båda har problem tillförlitligheten med sina Siemens induktionshällar.
Den AEG (=Elektrolux/Huskvarna/Zanussi, de görs i samma fabrik) vi hade i förra huset fungerade utmärkt under de fyra åren vi hade den. (På full effekt verkar alla induktionshällar kunna tjuta) så för min del så blir det nog en från dem igen nu.

Fläktar är nog det svåraste att köpa, går ju inte att lita på det som specas upp. Jag hade undvikit IKEAS lutande och den billiga rostfria som Jula har i sitt sortiment. De suger -inte.
 
Är det funktioner du´är ute efter eller kvalitetstips?
 
Kvaliten.

Vill ha vettig kvalite till vettiga priser.
Som sagt vet att man ska akta sig för Whirpools kyl\frys. Är Bosch eller Siemens bra med det?
 
Virri skrev:
Vill ha vettig kvalite till vettiga priser.
Som sagt vet att man ska akta sig för Whirpools kyl\frys. Är Bosch eller Siemens bra med det?
Min erfarenhet från nuvarande hus säger att Bosch är sämsta skräpet på tvätt, tork, disk, fläkt o spis men fungerar väldigt bra på kyl o frys. Vi har tio snarlika hus med samma vitvaror i området och erfarenheterna är ungefär desamma överallt. Jag har de senaste tre åren bytt allt utom just kyl & frys till Cylinda och är toknöjd. Det gäller även de gånger jag haft problem med tvätt maskin och diskmaskin, jag har ringt Cylinda och fått hjälp båda gångerna över telefon så att jag själv kunnat åtgärda problemen istället för att dom skickat en rese-reparatör med allt vad det innebär av reskostnader, felsökning och kanske även onödiga delar.

Jag vet att mitt kategoriska uttalande om Bosch ovan inte är representativt för alla, vi fick förmodligen enklaste standardmodellerna i samband med husbygget där husleverantören valde maskinerna. Man får vad man betalar för; därför köper jag bara Bosch om den är blå idag ;)

Siemens & Bosch är väl olika på samma saker där man försöker segmentera Siemens som lite bättre och Bosch som standard eller har jag fel?
 
I vårat nuvarande kök har vi Gaggenau rakt av.
En sak har gått sönder under åtta år, en av/på knapp till diskmaskinen (kom första veckan)
Allt annat, micro, ugn, kyl/frys spis har funkat helt utan problem.
Efter att diskmaskinen fick nytt av/på-knapp har den också funkat utan problem

Vad jag tror är väl att Siemens och Gaggenau är samma bolag numera, hör Bosch till dom också?
VI beställde Siemensprodukter till det nya huset, men har ingen erfarenhet än, flyttar in till midsommar..


EDIT:
PS. Vi är en familj med tre barn..
 
Mycket känslor i detta...
Men som vanligt är det sunt förnuft som gäller, man får vad man betalar för. Normalt sett kan man inte säga att ett märke är dåligt och ett annat bra.
Ett tips dock kan vara att produkter med elektronik o lite mekanik... köp koreanskt, höga krav på mekaniken...köp tyskt. WP o Elux simmar omkring lite lagom i mitten.
 
Electrolux är inte ett val för fläktar. När jag skulle bygga om köket fick jag detta råd från flera olika oberoende köksleverantörer, typ "Elux är bra på mycket men inte på fläktar".
Känns bättre att köpa en fläkt från några som verkligen har det som huvudsyssla: Franke Futurum, Fjäråskupan, Thermex.
Vi valde en från Franke Futurum. Snygg, bra funktion och vettigt pris.

De övriga vitvarorna valde jag efter en annan princip: Jag hittade en induktionshäll jag gillade, med 4 helt varierbara zoner, och lät det märket vara styrande för resten av valen. Electrolux blev det. Vi har nu haft alla vitvaror igång ett halvår, och än så länge (peppar, peppar) har vi inte stött på några problem med någon av dem.
 
Jag har dålig erfarenhet av Husqvarnas (Electrolux, Electrohelios m fl) kyl och frysar.
Direkt efter köp fick kretskortet i kylen och dörren i frysen bytas (pga falsklarm för öppna dörrar).
Inuti frysen har de flesta inredningsdetaljer av plast spruckit liksom "plastsockeln" under dörrarna på såväl kyl som frys.
Dörren på kylen har bytts tre gånger och en gångjärnsdetalj i plast också tre gånger. Uppenbarligen är gångjärnen och dörrens botten för klent konstruerade för att kunna bära vikten av det som man placerar i dörren.

Har även en micro tillverkad av Electrolux (deras lyxmodell) som jag haft problem med. Även på den är det luckgångjärnen som slits snabbt varvid jag varit tvungen att justera microbrytarens placering flera gånger.

För ca 10 år sedan köpte jag en Cylinda tvättmaskin. Inte ett enda fel trots intensiv användning och går så tyst och står så stadigt att man nästan undrar om den är igång.

Nästa gång blir det Cylinda före hela slanten för min del.
 
Bosch Simens Gaggenau Constructa NEFF mfl ingår i samma koncern
Men att säga att allt är lika därimellan stämmer inte riktigt.
http://bsh-group.com/index.php?page=1070
Under olika Brands hittar man hela deras sortiment.

Vi har valt Neff direktimport från Tyskland, återkommer efter sommaren i höst någon gång med ressention men det jag har sett och klämt på i Tyskland känns riktigt bra.

//Sture
 
Tack alla som svarat.
 
I princip alla fläktar som säljs i Europa görs av samma fabrik (Elica i Spanien). Så vare sig du köper Electrolux, Bosch-Siemens, Gorenje, Whirlpool eller något av "lyxmärkena" Gaggenau, Bulthaup m.m., så får du samma produkt men i olika skal - och med väldigt olika pris. Så därför ska du inte vara märkestrogen utan välja något som ser snyggt och praktiskt ut.
 
..senast jag besökte Elica låg det i Italien, dom kanske har någon Fabrik i Spanien åxå. MEN påståendet i sig är korrekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.