Hejsan! jag är ny här och ska smälla upp ett hus på en i stort sett helt platt tomt med en slänt i ena änden.

Det jag tänkt är att jag vill ha ett 1.5 plans hus med riktig källare, så själva huset på ungefär 100-120 kvm + källaren.

Jag ska ha golv-värme samt värmepump och även så jag kan elda med öppen vedspis i vardagsrummet.

Jag har inte tummen mitt i handen direkt men är så fruktansvärt rädd för att göra fel då jag kan väldigt lite om hus. Jag vet inte om jag ska ha prefab eller lösvirke (jag har 1km till ett stort sågverk där jag kan hämta lösvirke så det är nära och bra så sett)


Ska även sätta upp ett golv-uppvärmt garage/verkstad på ungefär 120 kvm, men huset måste upp i första hand, eller bättre att göra allt på en gång?

Jag har tillgång till grävmaskin, så jag kan gräva grunden själv, samt att jag får VVS och bergvärme till bra pris då jag är brunnsborrare :)

Tacksam för all hjälp!
 
Narmasil skrev:
Ska även sätta upp ett golv-uppvärmt garage/verkstad på ungefär 120 kvm, men huset måste upp i första hand, eller bättre att göra allt på en gång?
Jag är också ny på det här och har inte byggt något hus ännu, men eftersom jag bara hittar en fråga i ditt inlägg så kan jag kanske hjälpa till med svar som jag har fått på samma fråga. Som alla säger till mig så är det lika bra att gjuta plattan till garaget när man ändå är igång med huset sedan kan man vänta med att bygga upp det tills man är färdig med huset.
 
Välkommen till forumet!

Vad exakt är det du frågar efter?
Är din tanke att du handgripligen ska bygga själv, eller menar du att du ska "låta bygga" ett hus?
När du använder ordet "smälla upp" för att beskriva bygget blir jag lite fundersam. Ett tält kan man "smälla upp". Ska du bygga ett hus på egen hand har du minst ett par års heltidsarbete framför dig.
 
andersmc skrev:
Välkommen till forumet!

Vad exakt är det du frågar efter?
Är din tanke att du handgripligen ska bygga själv, eller menar du att du ska "låta bygga" ett hus?
När du använder ordet "smälla upp" för att beskriva bygget blir jag lite fundersam. Ett tält kan man "smälla upp". Ska du bygga ett hus på egen hand har du minst ett par års heltidsarbete framför dig.
Nemen, Anders!
ETT PAR ÅR!?

Du skrämmer byxorna av killen i hans första inlägg på forumet =)
Klart du kan bygga huset själv, men se till att ha allt planerat INNAN du börjar! Att flytta en liten toalett, kan vara omständigt när man gjutit in avloppet i plattan redan... Jag du hajjar! Att ha tagit alla beslut innan byggstart och att ha en god planering är A&O! Ta reda på saker du är osäker om INNAN de blir problem osv.
Och kom ihåg; Det ska vara ROLIGT att bygga hus!
 
Tips 1: Bygg garaget först och huset sedan! Givetvis grundlägger man båda byggnaderna i samma svep. Men det är klokt att därefter i första hand producera ditt garage. På så vis får du automatiskt ett torrt och låsbart lager, plus en skyddad arbetsplas och någorlunda ombonat personalutrymme.

Tips 2: Utnyttja slänten för husbygget, och spar så mycket plan tomt du kan till trädgården! Nej, jag har inte sett tomten, men om du ändå har billig kapacitet för grävning och inte backar för källarlösning får du ett mycket mer användbart hus med souterrainplanslösning.

Tips 3: Stirra dig inte blind på fördelen av ett lokalt och närliggande sågverk! Bara en bråkdel av materialet till ditt blivande hus produceras vid såg. Exempelvis takstolar marknadsförs i så hård konkurrens, att du i praktiken inte ens kan köpa virket till samma pris som marknadsledarna tar för helfärdiga och beräknade takstolar med beslag, frakt och allt!

Tips 4: Planera inte bara hus och garage, utan också trädgårdens entreprenadjobb i samma svep! Konstbevattning, eldragningar, stenläggning, dränerade gångar och förberedda perennrabatter kräver mycket grävjobb som ALDRIG senare blir lättare att gjort än INNAN du börjar bygga ovan grund. Det kanske låter som lyx, men en vettig trädgårdsarkitekt är värd sitt pris många gånger om.
 
Håller med Billy Bäver.
En till anledning till varför du ska börja med garaget är att du då lär dig grunderna, hur allt fungerar. Sen är ju principen ungefär densamma när du börjar med huset och därigenom behöver du kanske inte känna samma oro när du drar igång med det. Dvs. det är bättre att göra misstagen på garaget än på huset.
Lycka till
Jesper
 
I
Håller helt med Bävern. Genom att bygga garaget först (i princip en 'tom' volym) får du erfarenhet och ett bra utrymme för att lagra virke och annat fuktkänsligt byggnadsmtrl. i i.s.f. att presenningshölja det. Du får också ett låsbart utrymme som kommer att vara guld värt den dag du får hem ett antal skåp, fönster och dörrar etc. Dessutom en vrå att sitta och äta när det är en störtskur på G utomhus.

Garaget tar mindre tid att bygga än huset, helt enkelt för att det är enklare byggnad att uppföra.

Givetvis gjuter du plattan till båda byggnaderna i en följd och utnyttjar slänten för ett souterrianhus (om det är lämpligt) för att få så plan tomt i övrigt för trädgården. Slänter är inget vidare för trädgårdsändamål om de inte är gräsbevuxna. Jorden flyttar sig annars neråt i sluttningen med regnets och snösmältningens hjälp (givetvis hänger det samman med hur brant lutningen är).

Och som Bävern m.fl. så mycket riktigt påpekat: planera på papperet. I Sverige planerar de flesta i ett år och bygger två. I Japan planerar man i två år och bygger ett. Ju mer du har planerat, desto lättare för dig själv att se möjligheter och problem.

Men golvvärme... hm... det är samma sak med den som med elektrisk takvärme. Oåtkomlig när den inte funkar. En vanlig 2-rörsdragning med radiatorer (event. kamflänsliknande historier infällda i golv med galler) är en mycket bättre lösning. Rören kan dras i golvsocklarna om du inte vill ha dem utanpå väggarna. Komforten av varma golv är överskattad. Man springer ändå inte barfota eller i strumplästen utan har ett par s.k. innetofflor på sig. Möjligen kan golvvärme på begränsad yta vara ett alternativ, t.ex. i badrum där man är barfota. Och värmen gör bäst nytta koncentrerat där du har kallraset, dvs. framför fönster.

Och golvväme i garaget? Jag avråder. Det är mycket bättre med en s.k. aerotemper, antingen den är elektrisk eller kopplad till vattenburen värme. Varför värma upp en btg.platta med X watt när du så sällan är där? Med en aerotemper kan du få upp värmen på kort stund och spar en jävla massa pengar på sikt. Du behöver ju bara värmen när du är där. Bilen mår bättre av att stå kallt än varmt när det är vinter.
_____________________
Byggaren
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tottebygger skrev:
Nemen, Anders!
ETT PAR ÅR!?
Ja, hur lång tid menar du att det kommer att ta?
En bra tumregel är att det tar 10 timmar per kvadratmeter att bygga ett hus. För snickaren, alltså. Sen tillkommer grävarbete, el etc.
Eftersom trådskaparen diskuterar sin egen händighet och sina möjligheter att hämta virke på sågverket så förutsätter jag att han funderar starkt på lösvirke och att han ämnar göra större delen av arbetet själv.
Han ska bygga 100-180 m² (jag vet inte om ytan på huset är byggyta eller boyta) + källare + ett garage på 120 m². Eftersom det av rubriken framgår att han är total nybörjare så förutsätter jag att han behöver mer än de här 10 timmarna/m². Han kommer också att begå misstag som ett proffs inte gör och han kommer att behöva fundera längre innan han kan sätta igång med de olika momenten.
Hur man nu räknar som hamnar vi på 3-4000 arbetstimmar. En normal årsarbetstid är 1700 timmar. Så ett par år är raskt marscherat. Det kan utan vidare ta ett år till.
 
Kul att kolla på en så komplett bildserie. Jag tänkte nog att jag skulle fotografera medan jag byggde, men inte f*n han jag med det, än mindre att sitta och lägga upp bilder på Internet om kvällarna. Det var bygga-äta-sova som gällde, nåt annat hann jag inte med.
 
Var i samma sits, eller kanske inte, jag var 19 när jag bestämde att bygga lösvirke själv istället för att köpa begagnat dyrt.

Hade inga utbildningar eller erfarenheter utav byggprojekt förutom några småprojekt som innefattade ett par renoveringar på sin höjd.

Självklart går det, men ska du göra allt själv kräver en hel del timmar av informationsletande, och tänka det till praktiken.
Varför ska du göra så istället för så, vad kan hända om du gör så osv.

Innan du ger dig in i dom olika faserna, se till att ha mycket i ryggen, ta reda på vad som lätt kan gå fel, och se gärna till att tänka ett steg längre fram så du är beredd om nått går snett.
Forumet är obetalbart i rådfrågning, kunniga personer som vet vad dom pratar om.

Att det tar år att bygga är..... jo visst bygger du 500m2 så kanske...Men räkna med ett år att färdigställa om du lägger ner mycket tid.
Bara att isolera, som inte låter så ansträngande, tar längre tid och är jobbigare än man kan tro.

Man behöver inte vara timell för att smälla upp gipsskivor, men det gäller att ha reglat cc60.
 
Mycket bra tips och idéer! tackar så mycket för det. Tja som Anders sa så kommer det ta mer eller mindre en evighet att sätta upp allt själv. Det jag menare var att jag till största delen skulle ha någon annan som gjorde det åt mig, så jag gör kanske 10-20% själv.

Golvvärme i garaget tyckte jag verkade som en bra idé det krånglar ju ytterst sällan och då kan väl bara en sektion tättna, och man har ju ungefär 5-6 olika sektioner, och jag har tänkt hålla värmen på ungefär 5 grader i garaget jämnt och ständigt och ha någon form av snabbvärme när jag väl ska greja där.

Samma i huset, det blir antagligen golvvärme överallt, så kan man ju sänka totaltemperaturen med 2 grader ungefär har jag hört, och så ska jag extraelda med en vedspis antingen som tillägg till värmepumpen eller med öppen spis, eller rent utav bägge 2.

Att bygga garaget först var ingen dum idé alls, det är ju en platta och 4 väggar och inga rum inne eller så, kan jag göra klart mycket mer själv på! och så kan man som ni sa ha grejer där och lägga material... Smart!

Jag vet inte vad som kan va bäst, 2 snickare (jag anser att 1 snickare får mindre gjort per man-timme än 2, dom kan hjälpa varandra osv). ja! 2 snickare + mig själv ibland med Lösvirke. Eller byggsats? ingen aning om vad som kan vara mest lönsamt, Vore ju bra att få upp huset ganska så snart eftersom jag har hyra på 5000kr för lägenheten jag bor i. Ganska mycket med andra ord

Sen det här med god planering kan jag hålla med om till fullo, har grejat med många olika projekt inom motorsporten och vet att det lönar sig att göra det noga på papper först.... Men det här med hus, jag har väldigt lite koll på vad som ska göras och när, Jag vet att man ska lägga avlopp och sånt, sen grund, och sen ska huset stå uppe på där. Så bra kan jag planera ett hus

Angående trädgården har jag tänkt att det vore väl fint med en vatten och ström post i närheten av vägen

Trädgården kommer bli väldigt enkel, Kanske någon liten häck, inte massor med buskar eller plattor hit och dit, och bara en grusgång/plattor från vägen till ytterdörren

danielhus.jpgdanielhus.jpg

Tacksam för mer tips och idéer
 
Redigerat:
jaha? nu vet jag inte vad som hände men halva bilden kom bara med och endel av texten försvann... når inte ens redigera knappen
 
imported_Byggaren skrev:
Men golvvärme... hm... ....

_____________________
Byggaren
Golvvärme har ju klara fördelar när det ger en jämn värmefördelning, vilket gör att du kan sänka medeltemperaturen jämfört mot radiatorer, vilket resulterar i minskad energiåtgång=sparade pengar..
Visserligen på lite längre sikt då golvvärme kostar lite mer att installera, men bygger man hus måste man tänka långsiktigt.


Det finns fördelar och nackdelar med allt, men radiatorer är lite 90-tal.
 
I
klimpfan skrev:
Golvvärme har ju klara fördelar när det ger en jämn värmefördelning, vilket gör att du kan sänka medeltemperaturen jämfört mot radiatorer, vilket resulterar i minskad energiåtgång=sparade pengar..
Visserligen på lite längre sikt då golvvärme kostar lite mer att installera, men bygger man hus måste man tänka långsiktigt.


Det finns fördelar och nackdelar med allt, men radiatorer är lite 90-tal.

Vem tusan har talat om jämn värmefördelning? Det är inget att sträva efter. Man ska istället sträva efter att stoppa kallraset från fönster och där är en radiator oslagbar.

Enerigiåtgången blir inte heller mindre med golvvärme. Den bestäms av omslutande ytors värmeförluster. Den uppvärmda volymen ändras inte heller mellan radiatorer och golvvärme.

Även om radiatorer är lite 90-tal för dig är de utan tvekan det bästa sättet att värma ett hus eftersom de inte är inbyggda i golvet. Därför lätta att åtgärda när de börjar läcka, till skillnad från golvvärme där du får riva upp golvet för att komma åt att hitta och åtgärda ett läckage.

Jag vet många som på 70-talet körde med elektrisk takvärmefolie för att det skulle vara det bästa (och idag får sätta in direktverkande elradiatorer och luftvärmepumpar för att takvärmen pajat, oåtkomlig bakom takpanelen). Idag finns inte ens sådan installation att få tag i, helt enkelt för att det visade sig vara en dålig lösning på sättet att lösa uppvärmningen. Golvvärmen är fullt i klass med den och vänta 20-30 år så har vi nog de första som ångrar att de satt in sådan.

Vill man slippa synliga radiatorer på vägg under fönstren finns istället alternativet med radiator nerfälld i golvet. De går också att komma åt på ett lätt sätt när olyckan är frammen.

Och precis som du själv skriver: "...men bygger man hus måste man tänka långsiktigt."
_________________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.