Ska precis sätta igång och läkta taket. Trodde att jag hade allt klart för mig fram till att jag skulle plocka fram hammaren. Vad ska man använda för spik? Jag har 23x36mm bär- och ströläkt, papp och 17 mm råspont. Det blir öppet upp i nock invändigt så under råsponten ska en luftspalt skapas och sen isolering.
 
Ja hade visserligen 22mm råspont, men 3" spik bör funka för dig oxo. :)
 
Hej

Jag skulle nog ha fäst upp ströläkten med 3", sen slagit genom båda läkten med 4",

Mvh
 
ströläkten näster du upp me 2" spik bara.
sen spikar du bärläkten med 3"
mvh
snickar estwing
 
ok tackar för infon. Ska den vara galvad eller nåt sånt?
 
ja alla spik utomhus skall vara galvat...

mvh
snickar estwing
 
Hej

Ska renovera taket med delvis ny råspont , ny papp och ny läck. Jag har funderat på att skruva fast läkten istället för att spika. Jag tycker att det är så mycket enklare att skruva. Så kommer vi till saken ... Finns det nackdelar med att skruva jämför med att spika fast läkten?
 
Jag ser ingat hinder i att skruva så länge du har skruv med rätt ytbehandling, tex trallskruv avsedd för utomhusbruk.

Själv la jag klart 100m2 tak nu i veckan och jag spikade både råsponten, strö och bärläkten med biltemas 65mm varmgalvad spik och spikpistol.
Jag skulle aldrig starta ett takjobb utan att ha en spikpistol till hands.
 
Jag hade tänkt mig trallskruv i rostfritt. Byggde altan ifjol och köpte rostfri trallskruv från byggmax. Tyckte att det funkade jätte bra ,så då kom tanken att skruva även strö och bärläkten i liknade skruv. Ser även att bärläkten som sitter nu har klivit ut och ställt sig på högkant en aning. Den är förövrigt spikad. Skruvar jag den nya läkten så lär det inte hända... Undrar om betongtak pannorna är så pass tunga att spiken inte har stått pall för trycket? Borde vara så

Spik pistol är inte dumt ... Nu finns ingen liggande på min hylla med skruvdragare finnes...
 
Jag och min kollega har precis renoverat ett gammalt eternit tak med plåt! Där skruvade vi både bär och strö läkten i vanliga fall när vi gör tak är de oftast 3" i bägge men i vissa fall krävs även 4" i bärläkten, Men jag skulle nog inte kunna rekomedendera trallskruv då dessa inte pallar trycket från takpannorna (min erfarenhet, beror väll på märke och typ av skruv)

Jag skulle faktiskt säga att de är bättre att köpa 5x80 skruv och skruva med då hållfastheten i dessa är mycket bättre än trallskruven, då trallskruv ofta är 3.4mm tjocka medans 5x80 är 5mm tjocka (säger sig självt ;) )

Sedan en sista sak att tänka på är att jag har själv upplevt att de har varit dåligt att skruva med rostfritt då dessa har knäckts vid tillfällen och på ett tak vill man inte detta!
Varm eller elförzinkat skulle jag säga
 
Axelzons skrev:
Hej

Jag skulle nog ha fäst upp ströläkten med 3", sen slagit genom båda läkten med 4",

Mvh
Enligt rekommedationerna från alla takpannetillverkare och HusAMa.
Jag skulle hyra eller köpa en spikpistol för jobbet. skruva låter väldigt dyrt och omständigt.

Glöm inte att ställa läkten längst ner på högkant bara.
 
Det blir ett sämre resultat med skruv. De har en förmåga att spräcka läkten, speciellt vid skarvarna som redan är en svag punkt.
 
spika taket.
galvade 3"!!
mvh
snickar estwing
 
Lyfter tråden lite, måste ha 12 mm hög ströläkt pga skorstensplåt .mm är anpassad efter detta, bärläkt blir 25X38. Vilken Spik bör jag använda, känns som 3 tums spik blir lite lång eller? Med 3 spik går den igenom till vind med 2 cm
 
Vad har det för betydelse???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.