Min fråga är om man ska hå ångspärr(plast) i ett badrumstak mot vind  och gips skivor på , vinden ska jag isolera. Är det rätt?.Trähus
 
sandin skrev:
Min fråga är om man ska hå ångspärr(plast) i ett badrumstak mot vind  och gips skivor på , vinden ska jag isolera. Är det rätt?.Trähus
8) Japp, bakom gipset. ;)
 
Är det ett MÅSTE?

I mitt nya badrum möka jag på 3 ggr med våtrumsfärg på gipsen.

Vatten ången skall ju ventilationen ta hand om.

Man skall ju ha diffspärr mot kall vind, men är det nödvändigt när vinden skall isoleras, och förmodligen inredas och blir varm. Då sitter ju spärren mot yttertaket.
 
  • Gilla
Lindbergare
  • Laddar…
Det blir ju en extremt förhöjd luftfuktighet i badrummet och ventilationsystemen tar ju inte hand om detta på stört.
Ofta får man ju droppar i taket ovanför duschen t.ex. pga vattenångan.
Alltid ångspärr i taket i badrum men ingen diffspärr för övrigt i huset mellan varma plan/våningar, diffspärren skall ligga i de väggar som är kalla, ytterväggar, vindsbjälklag, vindstak, golvbjälklag m.m.
 
Jag har en 1,5 plans villa där övervåningen är oinredd. Jag har alltså idag ångspärr mellan planen. Bör jag plocka bort den om jag ska inreda övervåningen? Eller har det ingen betydelse om den sitter kvar?

Vad ska jag då tänka på när jag sätter ångspärr på övervåningen? Ska jag se till att den nya ångspärren blir tät mot den som idag ligger mellan våningarna?

Skulle nog behöva illustrera mina frågor med en bild :)

/Petter

 
Peed
Ångspärren som du idag har i taket mot 1/2-planet behöver du inte ta bort och inte heller försöka få tätt mot det nya spärrskicktet, ni kommer ju att springa där dagligen och det blir förmodligen uppvärmt så det spelar ut sin funktion.
Det viktiga är att du ansluter mot plasten som finns i ytterväggarna så de sluter tätt. Du skall ha ett tätt skickt mot de yttre sidorna som vetter ut, kalla sidor.
Golv, ytterväggar, vindstak osv. :)
 
Att filmen ligger omlott är ju en sak men vad tycker ni man skall täta med? Diff.tät tejp eller?
 
Det är absolut bäst att tejpa, då är man mer säker på att det blir tätt, de tejper som finns och som är avsedda för detta har extremt bra vidhäftning och är nästa omöjliga att få bort ifall man strular med rullen. så de sitter

Kör man omlott så finns det alltid en risk att det blir en glipa och du kan få konvektion, luften har möjlighet att strömma genom isoleringen och man får kondensation i isolering.
Har en kompis som är yrkes snickare han tejpar alltid men de flesta gör inte det, tar tid.
Jag lägger alltid på en 40 regel utanför plasten och isolera med 40mm, sedan väggskiva, då slipper man massa ofrivilliga hål i plasten, t.ex. Tavelspikar mm ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.