måste man ha en speciell dörr mellan hus o garage det är ihopbyggt nu men ingen dörr till garaget tänkte sätta en ifrån pannrummet in till garaget .
jag en dörr från pannrum till groventre sammt en från groventre in till huset frågan är om jag för sätta en dörr på detta vis
Mattias
 
Har sett flera hus med sådan lösnng. Och det har alltid bara varit en vanlig innerdörr.
 
Njaa. Jag är ganska övertygad om att en dörr till garaget skall vara brandklassad, nu tror jag iofs inte att dte behöver vara så himla hög brandklass på den, behöver knappast vara en ståldörr.

Också lite osäker på vad som kan hända om man bryter mot regeln, om det kan ställa till försäkringsproblem eller så.
 
Hej!

Ursäkta att jag tränger mig på i denna tråd, men detta är något jag har letat info om en tid.

Någon här som vet vilken brandklassning som krävs för detta.

Det kanske är någon här som även vet vilket brandskydd som krävs i väggar och tak mellan garage och bostad.

/Jonas
 
då jag precis bygger ett hus med dörr mellan garage och hus kan jag ju berätta vad kommunen krävde av mig:
Brandklass EI30 samt en "sluss" mellan garage och övriga huset. slussen består hos oss av tvättstugan.
Jag har även ett fönster mot garageinfarten, nära garaget och där måste jag också ha EI30.
EI30 är en låg klass. finns nån lägre?
 
tillägg: väggar och tak i garaget ska utföras med dubbelgips. jag sätter även stenull i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.