Hej! Jag undrar om det är någon som kan hjälpa oss bestämma om vi ska tilläggsisolera utvändigt när vi helrenoverar vår putsfasad.

Vi har renoverat invändigt och beslöt oss då för att riva bort tretex och på sina ställen gips för att istället putsa och finspackla. Vi har tilläggsisolerat vinden rejält.

De polska hantverkare vi har använt oss av tycker att vi ska använda cellplast och sedan putsa fasaden. Alternativet skulle vara att bara putsa fasaden och istället satsa på att köpa en värmepump.

Huset är från 20-talet, 1 1/2 plan på 100 kvm. Fasaden är 30 cm tjock tegelvägg.
Vi ska även byta fönster.

Vad jag förstår så är fördelarna med cellplast att själva arbetet går snabbare och de isolerande egenskaperna förstås.
Nackdelarna är kanske att huset inte andas som det skulle gjort med bara puts, samt de estetiska aspekterna.

Är det någon som kan ge oss råd i denna fråga?
 
Jag kan tillägga att vi bor i Skåne.
 
Är det någon som har erfarenhet eller professionell kompetens?
 
Vad blev det utvändigt?
 
Ingen isolering. Slät puts. Silikatfärg. Blev skitbra och står sig fortfarande. Lite kalla väggar invändigt, men tycker inte att det är något jätteproblem. Känns värt det att ha en enkel, riskfri konstruktion och ett snyggt originalutseende på fasaden.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.