Man stöter på berg rätt snabbt på vår tomt. Vi vill plantera ett körsbärsträd på ett ställe där man kommer 50-60 cm och sen är det berg.

Efter att ha läst en del trådar så verkar 50-60 cm vara i snålaste laget. På bredden finns det dock bra med plats. Kan man kompensera med bredd och få det att funka bra eller ska jag leta efter ett djupare ställe?
 
Körsbärsträd har relativt grunda rotsystem, så den skall nog klara sig även om det inte är optimalt. Problemet är väll om det blir en riktig torrsommar, då har inte trädet möjlighet att suga vatten från djupare jordlager
 
Jag håller med, det kan funka och vattentillgången är den kritiska faktorn. Körsbär hör till de träd som är mest beroende av bra med vatten för att trivas.

Jag tycker att det är värt att försöka. Förbättra jordens vattenhållande förmåga genom att tillföra MYCKET mullämnen i rätt grov form, t ex kompost, halvbrunnen kompost och köpt kogödsel. Gör inte detta ytligt utan gräv upp och blanda så att det är mullrikt ända ned till berget - och, som du säger, kompensera med bredd - alltså gör inte detta bara i en 70-80 cm bred grop (eller vad det nu brukar stå i planteringråden från trädgårdshandlarn) utan mycket bredare.
Det är rent generellt viktigare att gräva brett än att gräva djupt för att trädet ska må bra, speciellt om marken inte är optimal.
 
Tack för tipsen (som jag följde). I ena kanten av hålet drog berget ner ganska brant så där kunde jag gräva rätt djupt snett nedåt i leran och fylla med kompost och bra jord så förhoppningsvis kan några rötter leta sig ner där.

Nu är det bara att se hur det går. :)
 
Det låter som att det kan ha rätt goda utsikter att fungera. Träd är bra på att hitta dit vattnet och näringen finns bara det är inom rimligt avstånd.

När jag var helt nybliven trädgårdsägare satte jag ett körsbärsträd (bigarråsorten "Sam" närmare bestämt) i en sån där liten grop enligt pappret med planteringsråd som jag hade fått med mig. Det hände nästan ingenting. Trädet levde men växte bara ett par decimeter på fyra år.
Sedan en vår skulle jag plantera ett plommonträd i närheten. Vid det laget hade jag insett att jorden där inte bara var mager (morän och blålera i varvade skikt) utan också svårt kompakterad av fordonstrafik under bygget. Det är tufft för träden att breda ut rötterna i sånt, så åt plommonträdet grävde jag upp en 50 cm djup grop med två meters diameter, tog bort alla större stenar (vilket var rätt mycket) ur den uppgrävda jorden och ersatte deras volym med kogödsel, barkmull och all hel- och halvbrunnen kompost jag hade. Jag avslutade med att så gröngödslingsväxter på hela den öppna jordytan kring det nya plommonträdet.
SCHWING, så drog KÖRSBÄRSTRÄDET som stod sex meter bort iväg och sköt meterlånga skott redan första sommaren!
 
Vi hade, tills nyligen, ett gammal körsbärsträd som växte på "grund jord". Trädet togs ner första gången i början på 70 talet, då det antagligen blev för stort. Vi tog sen ner trädet igen 40 år senare då det återigen vuxit sig stort. Det jag vill säga är att det växte jättebra fastän rent berg var synligt strax bredvid. Ända problemet var att det bitvis blev lite ytliga rötter vilket gjorde gräsklippandet lite svårt runtom.
 
Lite återkoppling: Trädet trivdes aldrig särskilt bra och dog efter några år. Tre andra som jag planterade på annan del av tomten drog iväg snabbt och var snart större än det första jag planterade.

Nu är det inte säkert det var jorddjupet som var problemet. Det är så mycket som spelar in med växter.
 
  • Gilla
Perplexed och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.