Hej,

Inspirerad av en annan tråd tänkte jag göra en liten (ovetenskaplig) undersökning av erfarenheter av försäkringen Varudeklarerat som erbjuds av Anticimex genom Fastighetsbyrån.


Anledningen är att jag fått en anmäld skada avböjd av Anticimex och f n är i valet och kvalet om jag ska dra ett ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden eller tingsrätt. Omständigheterna är att Anticimex har avböjt min skadeanmälan trots att det inte finns grund för det i försäkringsvillkoret (men det säger väl i och för sig alla...).

Jag skulle därför vara intresserad av om det finns några som har liknande (negativa. men även positiva) erfarenheter av just Varudeklarerat. Har någon anmält en skada, hur hanterade Anticimex ärendet och hur gick det i slutändan?

/JK
 
Vi har just stött på ett mindre trevligt fel i vår villa som vi bott i snart 2år. Fukt från plattan.

Vi har haft Anticimex och borrat en massa hål nu och mätt upp fuktigheten lite överallt i huset nu och det hela slutade med att vi gjort en skadeanmälan. Efter att ha suttit och läst en massa här på byggahus i liknande ärenden så ser det väl inte alltför ljust ut för oss.

Får se och hoppas på det bästa...

//Andreas
 
Det är klart att varudeklarations försäkringen går in och tar fukten under vårat hus.
=)
Gick fortare än väntat att få besked, tog ca en vecka.
Sommaren känns så mycket bättre nu när man slipper bryta golv istället för att ha semester.
 
Tänkte helt kort berätta hur det gick i ärendet hos ARN. Efter ganska omfattande skriftväxling kom ARN fram till (den ganska självklara slutsatsen) att Anticimex inte hade stöd i försäkringsvillkoret för att avböja skadan. ARN rekommenderade därför Anticimex att betala ut det yrkade beloppet. Efter (ganska smärtsamma) förhandlingar med Anticimex gick Anticimex till slut med på att betala ut det yrkade beloppet i enlighet med ARN's rekommendation. Slutet gott allting gott (efter bara ett och ett halvt år).
 
Hej, Köpte hus nyligen och de var varudeklarerat, Anticimex hade gjort besiktningen och då kommit fram att det fanns mikrobiellt påväxt, och för att kunna reda ut om det var allvarligt så rekomenderade de skaprt (efter att ha talat med besiktningsmannen) att göra en fördjupad undersökning av huset så det inte vara ett jätteproblem. Vi pratade med mäklaren som jag för övrigt känner och han ställde sig sketipsk till att göra de.. anledningen till det var att hans erfarenheter är att dom säljer på en en fördjupad undersökning för 9800:- och sen säger dom samma sak. Dock så ville vi försäkra oss att de inte va värre än vi trodde och va är 9800 när man ska köpa hus för ganska många miljoner. Sedan visade det sig att mäklaren hade helt rätt, den fördjupade undersökningen tog en timme, och han gav oss några tips och man kan väl säga att de va en hyfsad timpenning för Anticimex... Kan inte påstå så här i efterhand att jag är helnöjd med Anticimex. Men samtidigt va de värt att få det ordentligt kollat, fick lite känslan av att de ville tjäna pengar.. men de kan mycket väl vara så att de vill att man kontrollerar det VÄLDIGT noga.
 
Nanny Fine
"Varudeklarerat" är Svensk Fastighetsförmedlings produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.