Har planer på att inreda vinden men måste flytta stödbenen för att det öht ska vara nån mening med det. Hur räknar jag ut hur mycket jag kan flytta stödbenen?

De sitter nu ca 2.20m från yttervägg och är ca 1.60m höga.
 
  • vind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vind2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan inte svar korrekt på din fråga men jag hade själv inga stödben alls trots en bredd på nästan 8 meter. Min högben är av ca 145*60 virke och jag har tunga betongpannor. Desssutom är mina högben drabbade av röta och trots detta har taket inte rasat in. Jag skall visserligen förstärka min konstruktion men om min håller bör du utan vidare kunna hitta en lösning som gör att du kan flytta in dina stödben ganska mycket 80-120 cm kanske kan gå. detta beror bl.a. på vilken konsruktion du har. Finns t.ex. någon hanbjälke?
 
Tre takstolar runt murstockarna har hanbjälkar, två stycken enkla och en dubbel.
Stödbenen är 140x55, på taket har vi tegelpannor. Huset är ca 8,50 på bredden.
 
  • han.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Thomas. Du har visserligen nästan en meter bredare hus men tegel väger mindre än mina betongpannor. Du bör kolla med någon som kan beräkna lasterna men jag tror definitivt att det borde vara möjligt att med lite förstärkning kunna flytta ut stödbenen.
 
Hade hoppats på att det skulle finnas nån som kunde beräkna detta här.

En sak till som talar för att det ska funka är att vi har en takkupa/rum på ena längden som avlastar och vi har inga gavlar alls, utan sluttande tak åt alla håll. Så på ena sidan är det bara 2 stödben på varje sida av kupan som behöver flyttas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.