Gysinge som förut hade rekordet i att vara billigast på äkta Falu ljus, har höft priset med 200:- per burk. (10L)
Så mina vänner, vart hittar man Falu ljus billigast 2009 ? (med eller utan linolja kvittar)
 
För ett år sedan började vi måla med Falu ljus (utan linolja). Då var det klart billigast att koka själv, så vi valde det alternativet.

Inte riktigt det svar du var ute efter, men det är verkligen enkelt att koka själv, så det kan vara värt att fundera på.
 
Nyhems byggnadsvård i Arvika säljer 10L Faulu ljus utan linolja för 525:-
 
Ja jag vet att jag räknade på detta för ett tag sedan och då hamnade jag på nånstans runt 170:- för 10 liter om man kokade själv. Och det är billigt...till och med billigare än att köpa vanlig faluröd som vi hittat som billigast för 199 kr då och 249 kr nu.

Men som sagt kanske inte vad du tänkt dig...
 
Nja, behöver först och främst stryka på befintlig målning, men när uthuset ska målas så var det ju faktiskt en mycket bra idé. Hur mycket jobb (tid) är/tar det att koka själv ? Man är ju redan sysselsatt med ombyggnation och isolering ...
 
tallmilan skrev:
Nja, behöver först och främst stryka på befintlig målning, men när uthuset ska målas så var det ju faktiskt en mycket bra idé. Hur mycket jobb (tid) är/tar det att koka själv ? Man är ju redan sysselsatt med ombyggnation och isolering ...
Max 5 timmar extra jämfört med färdigkokad färg per ca 40 liter färg. Jag tror starkt på Gysinges rekommendation/recept att koka minst 4 timmar jämfört med de "traditionella" råden med 30min - 1 timmes koktid. Gör att färgen fäster mycket bättre - även på hyvlade ytor och metalldelar - och tar kål på eventuella mögelsporer i mjölet.
Med andra ord behöver du som mest lägga ner en extra dags jobb för att måla om ett normalstort hus när du kokar själv.

OBS: "Koka" ska läsas som "sjuda försiktigt". Får aldrig koka över så "klistret" rinner ur grytan.
 
Det är mycket, mycket enkelt att koka själv. Jag har också fullt upp och vill slippa extraarbete, men drar mig ändå inte för att koka mer färg till hösten. Vi använder en vedeldad bykgryta, vilket kräver lite passning, men det har gått smidigt ändå. Man kan tex koka samtidigt som man förbereder fasaden (borsta och spola av), då förlorar man mindre tid.
 
Hur stor färgvariation blir det mellan "satserna/koken" ?, måste man blanda alla kok i en jättedunk för att få en medel kulör ?
 
Nej, det tror jag inte. Har inte sett någon skillnad vi tänkt på för våra kok (35-40 liter färg åt gången). Följ bara receptet (Gysinges handbok) och var konsekvent.

Grundregeln är annars att man byter kok (färgbatch) i hörnen/knutarna och inte mitt på en hussida, så märks inte eventuella nyansskillnader. Gäller förstås generellt och inte bara för hemmakokad slamfärg.
 
Jag lyfter denna tråden lite eftersom jag är nyfiken på vilka erfarenheter som finns kring att koka själv. Jag har precis beställt pigment till Faluljus. 20 kilo kostar 1770 kr om man köper det direkt från falurodfarg.se. Frakten går på 153 kr så det blir bra mycket billigare än nån annanstans jag hittat iallafall.

Men så är det det där med mjölet och koktiden. Enligt Gysinge ska man ju koka (sjuda) i 4 timmar för att få bra klisterverkan men är det någon som har tesat kortare koktid? Finns det belägg för att det faktiskt är bättre att koka i 4 timmar.

Det recept som annars brukar nämnas är det som förr stod på rödfärgstunnorna. Där ska man koka färgen 30-45 minuter ungefär. Borde inte de som tillverkar pigmentet veta hur man bäst kokar färgen? Och om man nu sysslar med byggnadsvård ska man då inte göra så som man gjorde förr?

Jag är mest nyfiken eftersom Gysinge i andra fall gärna odlar myter om att deras podukter och råd är bättre än någon annans. Som exempel kan väl nämnas linoljesåpan som diskuterats flitigt här och som inte verkar skilja sig mycket från den vanliga såpan egentligen...

Likadant med rågmjölet. Är det bättre att köpa Gysinges rågmjöl för 40 kr kilot än det ekologiska rågmjöl som säljs i matbutikerna för runt 15 kr kilot. Hur viktigt är det med högt falltal och hur vet man att falltalet inte är tillräckligt i vanligt mjöl. Förr använde man väl det mjöl man hade?

För cirka 2 veckor sedan var det ett reportage om att koka egen rödfärg i vår lokaltidning. Det var den som är ansvarig för byggnaderna på skansen som intervjuades och han ansåg att det var bättre att använda vanligt vetemjöl eftersom det hade bättre klisterverkan men att de var tvungna att använda rågmjöl ändå på skansen eftersom de arbetade antikvariskt.

Så är det någon som provat båda metoderna? Eller provat "vanligt" mjöl?
 
Det jag kan säga är att jag testat att koka med gysinges rågmjöl och kokade många timmar och det sitter som berget på väggen. Men det kanske det hade gjort med vetemjöl och 30 minuters koktid också...
 
Var i Falu Koppargruva i sommras och om jag inte missminner mig så kostade den ca 475-485 eller något liknande i museumbutiken...
 
Ja det är ju just det jag undrar. :) Jag har alls inget emot att koka i 4 timmar, vi har tid. Men jag är nyfiken på om det verkligen gör nån skillnad.
 
http://www.corren.se/bostad/?articleId=4952247

Här är förresten artikeln jag nämnde ovan. Björn Andersson är det som intervjuas.

Men biten om att vetemjölet möglar fortare stod inte med när jag läste i vår tidning. Det är ju en klar nackdel med att använda vetemjöl...även om det står "i burken". kanske inte spelar nån roll när färgen kommit upp och torkat.
 
Sophie, i Falurödfärgs eget recept är det vetemjöl och den kokas 3x15 min
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.