Får nästa vecka 16 alu klädda ERA fönster som skall monteras på vårt gamla hus. Huset vägguppbuggnad är treetex-plank-cellplast-puts. (mao ingen tät plast i väggarna. (Cellplasten och ny puts kommer på i höst)

Läser man vanilga monteringsanvisningar står det att fönsterkarmen innefrån och ut skall ha: foder-latexfog-foglist-drevremsa-utefog-foder... puhhh

Frågor kopplat till detta:

Latexfogen, varför??
Foglisten...varför??
Drevremsan, köper man färdig eller skär man till egen?
Utefogen.... någon speciell sort?
utefoder..går bort pga putsad fasad

Iom att jag inte har plast i väggarna så är jag osäker på om jag ska/behöver täta innefrån.
 
Jo det står så i monteringsanvisningarna......men vem gör så ??
 
verktygsgurun skrev:
Jo det står så i monteringsanvisningarna......men vem gör så ??
kan jag tänka mig....men hur ska man göra då?
 
Möjligtvis i hyfsat nya hus kan man göra som det står i anvisningarna, men i ett gammalt plankehus med gammal puts, tretex och halvkrokiga väggar är det inte lätt att dra an latexfog på insidan för att skapa en diffdät anslutning.

Latexfogen skall göra springan mellan vägg o karm difftät.
Foglisten är en så kallad bottningslist som stoppas i före latexfogen en bit in så att fogen har något att bottna mot.
Drev köper man på rulle.
Utefogen finns i en uppsjö varianter men skall vara avsedd för tätning utvändigt typ Sikas Sikaflex.
Jag hade monterat fönsterna, skummat en omgång med fogskum från insidan obs fyll inte hela hålrummet med skum ! typ halva karmdjupet är lagom att fylla.
Låt det härda och svälla. Skumma sen en omgång utifrån nu har du noterat hur mycket skummet sväller sen förra gången du skummade, spruta i lagom mängd med skum.
Låt skummet härda några dagar.
Kontrollera fönstrets funktion så att det går som det skall och glider lätt.
Putsa upp de utvändiga smygarna.
 
Intressant.. har varit inne på samma tankar. Dragit mig för fogskummet så jag tycker att det är så himla svårt att få till det där "lagom" med fogskum.
 
Nimajneb skrev:
Intressant.. har varit inne på samma tankar. Dragit mig för fogskummet så jag tycker att det är så himla svårt att få till det där "lagom" med fogskum.
Inte om du har en pistol......engångsflaskor är svåra att dosera.
 
mmm nu verkar jag lärt mig något nytt. Fogskumpistol... verkar inte finnas på så många ställen, Google ger 3 sidor med träffar....
Var kan jag få veta mer om detta?
 
Bygghandeln där byggare handlar har hemma på lager oftast. Kan kosta 1500:- om du har otur men jag vet att SIKA har en modell för ca 500:-.
 
Jag har letat plastat drev för att ha mellan smygen och väggen på insidan men hittar ingen bygghandel som har det hemma. Hur tror ni det skulle fungera med vanligt drev och tejpa mellan smyg och vägg med åldringsbeständig byggfolietape, sedan foder över det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.