Vårt garagetak lades om och lutningen ändrades pga konstruktionsfel -00 av de tidigare ägarna.Vi köpte huset -02. Nu har taket börjat läcka in precis vid ingången och lysrören har trillat ner. Eftersom vi inte är så händiga undrar vi nu hur vi ska gå tillväga. Vi har kontaktat de tidigare ägarna för att få fram byggfirman och kunna kontakta dem. De förra ägarna tecknade även en försäkring mot dolda fel som gäller i 10 år från det att vi köpte huset. Taket är lagt med takpapp. Är det ngn som vet hur vi ska göra eller vilka som är ansvariga. Vet inte hur försäkringen täcker ett sådant tak. Hur mkt kan det tänkas kosta?
Mvh Tomas
 
Hej! Försäkringen täcker inte skador från utifrån inkommande vatten. Skulle det vara så så vore det väldigt bekvämt, det vore bara att vänta tills taket börjar läcka och sedan ringa försäkringsbolaget, istället för att ta ansvar för sitt eget hus.

Platta papptak är lotteri, de kan hålla 10-20 år, eller läcka från dag 1. Det beror på vem som har lagt taket och vilka materialval man har gjort. Jag tror inte heller det kan klassas som ett dolt fel, taket är ju fullt inspekterbart.

Det bästa är att ringa en takläggare och passa på att lägga om taket under sommaren. Följdskadorna inomhus får man själv ta ansvar för om man låter läckaget pågå så länge att armaturer ramlar ner.
 
Ja, det fattar väl vem som helst. Men eftersom det har konstaterats ett konstruktionsfel och att det har åtgärdats borde väl ngn garanti finnas på arbetet eller man kan förvänta sig att det ska börja läcka dag ett igen???! Förstår att ett visst underhåll måste göras! Blir bara så förbannad och besviken!
 
Fråga de förra ägarna om de fått garanti på arbetet, hur länge denna gäller osv, om garantin fortfarande gäller så kontakta företaget som gjort arbetet och be dem komma och titta på det.
En vanlig garantitid på takarbete är 10 år, företagets ansvarsförsäkring borde fungera här, din egna försäkring fungerar tyvärr inte, precis som Consensus säger.

Har aldrig själv behövt använda mig av min ansvarsförsäkring men enligt villkoren så ska den gälla även för de följdskador som det bristande arbetet orsakat.

Fast jag antar att eftersom du försökt kontakta företaget genom de förra ägarna, utan att lyckas? så kanske det går fortare och mer problemfritt att anlita en annan firma att göra arbetet, sen kanske bearbeta den första firman i efterhand?!

Kostnaden är omöjlig att fastställa utan att titta på det.

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.