4 368 läst · 10 svar
4k läst
10 svar
Ändrar linoljefärg nyans när den har torkat?
Jag planerar att måla trägolv med Gysinges vita linoljefärg blandad med
grön umbra.
Behåller linoljefärg sin nyans efter att den har torkat, så att jag kan utgå från hur färgen ser ut i hinken när jag har blandat den? Eller blir den ljusare eller mörkare när den är torr?
Vet inte hur mycket grön umbra jag ska använda. Har läst i Gysinges katalog att man bör använda minst två procent för att det inte ska se spökvitt ut. Jag vill ha en riktigt ljus nyans. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
grön umbra.
Behåller linoljefärg sin nyans efter att den har torkat, så att jag kan utgå från hur färgen ser ut i hinken när jag har blandat den? Eller blir den ljusare eller mörkare när den är torr?
Vet inte hur mycket grön umbra jag ska använda. Har läst i Gysinges katalog att man bör använda minst två procent för att det inte ska se spökvitt ut. Jag vill ha en riktigt ljus nyans. Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Produkter som diskuteras: "vita linoljefärg"
Linoljefärg Vit Titan-zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
99 kr inkl moms
Läs mer
Vi har vålat måra köksväggar och vårt kökstak med två procent grön umbra som vi köpt färdigblandad från Gysinge. Vi upplever våra väggar som ljust, ljust gråa. Är det skarpt ljus känns de dock vita. Men för det mesta tycker vi nog att de är ljusgråa.
Jag håller med torpSara om procenten. Upp till 5% upplevs nog relativt vitt, Men det beror ju på vilka färger man har bredvid. Har man vita väggar kommer man ju se att golvet är gråare och har man mörka väggar tvärtom. Vill du att det ska upplevas som vitt ska du nog inte ha mer än 2% ändå.
Vi målade snickerier med 2% grön umbra (som jag blandade själv) och de upplevdes definitivt som vita. Och när jag blandade ner umbran i den vita färgen såg den fortfarande vit ut men om man sen droppade i en droppe vit färg syntes det att den var gråare.
Vi målade snickerier med 2% grön umbra (som jag blandade själv) och de upplevdes definitivt som vita. Och när jag blandade ner umbran i den vita färgen såg den fortfarande vit ut men om man sen droppade i en droppe vit färg syntes det att den var gråare.
Fast våra väggar med 2% (alltså inte egenblandad utan färdigköpt) ser helt klart ljusgråa ut. Jag har målat fönster och annat med vitt och det är en väldigt tydlig skillnad. Det kan ju också vara att den färg vi köpte inte var rätt blandad.
Så det är helt klart beroende av vilket ljus man har inne och vilka färger man har vid sidan av.
Sedan vill jag påpeka att 2% är det enda jag målat med, har inte erfarenhet av andra blandningar så jag kan inte säga om den blandning vi köpte såg mörkare ut än den borde ha gjort.
Om man ska blanda själva är väl det bästa att testa några olika blandningar och måla upp dem. Målar man upp dem på lösa plankor är det viktigt att ta in dem i det rum man tänkt måla. När vi valde färg till våra köksskåp valde vi en färg i källaren, men valde en helt annan när vi lyfte upp plankorna i köket.
Så det är helt klart beroende av vilket ljus man har inne och vilka färger man har vid sidan av.
Sedan vill jag påpeka att 2% är det enda jag målat med, har inte erfarenhet av andra blandningar så jag kan inte säga om den blandning vi köpte såg mörkare ut än den borde ha gjort.
Om man ska blanda själva är väl det bästa att testa några olika blandningar och måla upp dem. Målar man upp dem på lösa plankor är det viktigt att ta in dem i det rum man tänkt måla. När vi valde färg till våra köksskåp valde vi en färg i källaren, men valde en helt annan när vi lyfte upp plankorna i köket.
Redigerat:
Ja det allra bästa är nog att precis som du skriver AstaS blanda och prova sig fram. Och att testa på plats inte bar i t ex en källare...ett rätt vanligt misstag tror jag att man inte väljer i rätt förhållande! Jag gör det för jämnan...
Färgerna intill är jätteviktiga. Men jag tror oxå att det kan vara olika med färg man blandar själv och den Gysinge säljer. Har ju varit en diskussion här tidigare om en som köpte färg därifrån och fick en annan färg nästa gång när han köpte samma och skulle måla mer.
Färgerna intill är jätteviktiga. Men jag tror oxå att det kan vara olika med färg man blandar själv och den Gysinge säljer. Har ju varit en diskussion här tidigare om en som köpte färg därifrån och fick en annan färg nästa gång när han köpte samma och skulle måla mer.
Jo Sophie tror att jag också sett den diskussionen. Och det kan mycket väl vara så. Det var därför jag ville trycka på att färgen var färdigbland.
Jag valde 2% för att det skulle vara vitt utan att vara kritvitt, men nu när det är på plats så gillar jag den där ljusgråa nyansen. Den är mjuk. Har fortfarande inte bestämt om golv och taklisterna ska vara i exakt samma färg eller om de ska vara lite mörkare.
Jag valde 2% för att det skulle vara vitt utan att vara kritvitt, men nu när det är på plats så gillar jag den där ljusgråa nyansen. Den är mjuk. Har fortfarande inte bestämt om golv och taklisterna ska vara i exakt samma färg eller om de ska vara lite mörkare.
Ja jag tycker oxå jättemycket om den ljusa grå färg som blir av grönumbra och vitt. Den är vilsam.
Och jag måste säga att det är väldigt fint när listerna skiljer lite. Det händer lite mer i rummet då. Vi hade både och i vårt förra hus och jag kan ändå tycka att jag trivdes bättre när det skiljde lite. Mycket eftersom snickerier ofta har fina profiler och de försvinner lätt om allt har samma färg.
Och jag måste säga att det är väldigt fint när listerna skiljer lite. Det händer lite mer i rummet då. Vi hade både och i vårt förra hus och jag kan ändå tycka att jag trivdes bättre när det skiljde lite. Mycket eftersom snickerier ofta har fina profiler och de försvinner lätt om allt har samma färg.
Vi kommer att ha ett platsbyggt kök och vid skåpen ska golv- och taklister ha samma färg som skåpen. Jag är lite rädd att det kan bli för mycket om vi stoppar in ytterligare en färg på resterande lister. Jag har kört fönsterna vita nämligen. Men vi får se när vi kommer så långt. Jag ska testa lite.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fäster linoljefärgen?
Byggnadsvård -
Ta bort gammal linoljefärg
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur många strykningar linoljefärg på nytt linoljekitt?
Fönster & Dörrar -
Har ni tips om målare i Göteborgsområdet? Det gäller husmålning med linoljefärg. :)
Fasad -
Vilken vit nyans linoljefärg till knutar och fönster?
Byggnadsvård