Tätskikt i duschen är givet, där sprutar det ju vatten på vägg, golv och (delvis i taket) varje dag. Reglerna kräver att man har tätskikt på golv, vägg men inte tak, i hela "badrummet".

Den mesta vattenångan ligger mot taket, där man enligt reglerna inte behöver ha tätskikt. Min undran är, finns det någon nackdel med att sätta tätskikt även i taket? Går det att måla på? Jag menar att om den är för att skydda mot att vattenångan tränger in så är det faktiskt där den behövs mest.
 
T
För tak finns det något som heter våtrumsfärg!
 
I tak används våtrumsspackel, våtrumsgrund och täckfärg för våtrum.Det finns mycket skrivet i detta ämne. Jag förslår att du använder sökfunktionen.
 
Finns det någon risk med att applicera för mycket tätskikt? Anledningen att jag ställer frågan är att om man köper en extra 6 kg förpackning då vill man använda hela förpackningen och inte bara 1 kg som kanske är det som behövs för att följa bruksanvisningen. Min nästa fråga är om det finns några allmänna riktlinjer som säger att om du läsa trycket på våtrumsskivan eller om du kan skönja brunnsmanchetten konturer då är appliceringen inte tillräcklig.

Lånade tråden eftersom den handlade om tätskikt.
 
T
Nej, men för lite är en risk. Men det står klart och tydligt på produkten hur många kilo ska på väggen per kvadrat!
 
SvenD och Tank77, tack för era svar men jag tror inte ni uppfattade poängen riktigt.

Jag vet att man ska använda våtrumsfärg osv i taket, och att man kan använda sökfunktionen för att hitta information. SvenD, kan du peka på några inlägg som handlar om varför våtrumsfärg stoppar fukt i tak men inte på väggar, och varför tätskikt behövs på väggar men inte i tak. Jag lyckades inte hitta denna information.
 
Våtrumsgrund och täckfärg för våtrum stoppar fukt även i väggar. Det är det som används om man väljer att måla i st.f. att sätta kakel., men det duger inte som underlag för kakel.

BBV föreskriver bara att taket skall vara vattenavvisande (VA) inte nödvändigtvis vattentätt (VT). Om du har vind ovanför så kan det ändå vara lämpligt att göra det vattentätt genom att använda en våtrumsgrund.

Men om du vill göra en egen lösning med tätskikt för kakelbeklädnad i taket så sätter BBV inget hinder för detta.
 
Redigerat:
Finns väll inga regler som säjer att vägg/takvinkel ska vara tät även dörröppningar... jävla mumojumo dessa försekrifter.
 
Jo, det är inte svårt att tycka att reglerna är lite underliga.

I taket i hörnan ovanför duschen, där det skvätter vatten, behövs det inga våtrumsskivor eller tätskikt. Men 6 meter bort i andra änden av rummet måste väggen likna ett båtskrov.
Jag antar att jag enligt reglerna måste beklä hela huset invändigt med våtrumsskivor eftersom rummet i fråga saknar dörr ;)
 
Bnicke - som skrivits ovan så duger våtrumsfärg som enda tätskikt även på väggar i duschen så kraven på tak och vägg är samma. Men om du ska kakla måste du lägga på ett dyrt specialtätskikt. Våtrumsfärg är tyvärr ett delvis bortglömt (och billigt) sätt att bygga badrum. Med dagens släta vävar kan det blir riktigt snyggt, dessutom.
 
Mitt badrum är (ska bli) på övervåningen med tak mot kall vind. Som ni ser på bilden har jag plastat väggar och tak i sovrummet intill. Ska jag avsluta plasten när jag kommer in till badrumstaket (snedtaket på bilden)? Och Väggen? Det ska stå ett badkar under snedtaket.
Jag vill göra detta fackmannamässigt med jag blir inte klok på regelverket! Den snickare som hjälper mig är duktig men är inte insatt i dessa regler.

Jag har läst Jons fina sammanfattning av reglerna men, jag får inte riktigt ihop hur det ska göras i alla vinklar och vrår...
 
  • bygge-badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannor skrev:
Mitt badrum är (ska bli) på övervåningen med tak mot kall vind. Som ni ser på bilden har jag plastat väggar och tak i sovrummet intill. Ska jag avsluta plasten när jag kommer in till badrumstaket (snedtaket på bilden)? Och Väggen? Det ska stå ett badkar under snedtaket.
Jag vill göra detta fackmannamässigt med jag blir inte klok på regelverket! Den snickare som hjälper mig är duktig men är inte insatt i dessa regler.

Jag har läst Jons fina sammanfattning av reglerna men, jag får inte riktigt ihop hur det ska göras i alla vinklar och vrår...


Ja de ska ju inte va plast längre i ytterväggar i badrum blir dubbla tätskickt då, vilket dom inte gillar... men de kan vara andra regler om ett halvår.

Själv hoppar ja plasten nästan jämt i alla byggen. Känns vettigare att de får andas oavsett va alla kontorsnissar säjer.

Antar att du kommer återställa väggen du tagit bort som till viss del bär "kupan".
 
Är det smart att sätta dit en vindduk istället för plasten? Jag menar för att hålla lösullen på plats, eller är det bättre med nån skiva? Med en skiva slipper man kanske läkta för innertak eller?
 
frhe, "...som skrivits ovan så duger våtrumsfärg som enda tätskikt även på väggar i duschen så kraven på tak och vägg är samma."

Är du säker på det? Måste man inte ha våtrumsskivor bakom, eftersom det....inte duger som tätskikt?
 
Ja, det är säkert att färgen är godkänd som tätskickt. Våtrumsspackel, väv, våtrumsgrund och täckfärg för våtrum. Allt skall vara av samma fabrikat/godkända system.
Tala med din färghandlare.

Microliteväv som nästan saknar struktur ingår inte i något godkänt system och får därför aldrig användas på vägg, men är OK i tak eftersom kravet där bara är VA.
Detta har färghandlarna sällan koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.