Hej.

Jag håller på att bygga ett uterum, en elektriker var och tittade på jobbet och lämnade offert på eljobbet. Jag fick en smärre chock när jag såg hans offert, och vill höra era åsiker/synpunkter. Platsen är Ekerö (Stockholm)

Alla priser jag presenterar är inkl. moms

Jobbet var beräknat till 18 tim x 500:- , dvs. drygt två dagars jobb. Inget att snacka om enligt mig.

Materialet (kabel, uttag, apparatdosor, spottar, t2 värmekabel, dimmer, spotskena, trafo osv) däremot var specat i detalj och motsvarade lite drygt ahlsells listpriser. När jag jämförde dessa priser med ex. elonline, elbutik.se vilket borde motsvara vad en mindre elfirma har för priser så visade det sig att listpriset var 11500:- mer än hans inköpspris på ca: 13000:- dvs. totalt 24500:-

Kostanden skulle då bli följande:

Arbete 9000:-
Mtrl 24500:-
Totalt 33500

Tar man sedan hans vinst på materialet 11500:- delat på timmarna för jobbet (18) så har han ytterligare 638:-/tim vilket total innebär en timpenning på 1138:-, vilket känns på toik för högt.

Jag tycker det känns sådär...vad tycker ni jag skall göra? Är det normalt att man lägger på så mycket för materialet, eller skall jag be honom om en ny offert där säger att han får sänka kostnaden för materialet om det skall bli affär.

Risken är väl att han inte är intresserad av jobbet om han behäver sänka priset...vad tror ni?
 
Strunta i han och ta en annan elektriker om du tycker det är för dyrt. Finns väl ingen anledning att ge han en chans till eller?
 
fråga flera elektriker!men det värsta är väl att det kanske inte är helt ovanligt att man gör som han.
 
yxet skrev:
fråga flera elektriker!men det värsta är väl att det kanske inte är helt ovanligt att man gör som han.
Jag skall fråga fler, men min fundering var mest om jag skall räkna med denna typ av kostnadsbild med höga påslag på material?
 
Läs lite gamla trådar på forumet så hittar du väl några tusen inlägg som handlar om hantverkares i allmänhet och elektrikers i synnerhet svindlande höga materialpålägg.
Du kan försöka hitta en elektriker som accepterar att du själv köper in materialet. Han kan då gärna få vara dyrare per timme. Där försvinner ju ändå hälften pga ROT-avdraget.
 
andersmc skrev:
Läs lite gamla trådar på forumet så hittar du väl några tusen inlägg som handlar om hantverkares i allmänhet och elektrikers i synnerhet svindlande höga materialpålägg.
Du kan försöka hitta en elektriker som accepterar att du själv köper in materialet. Han kan då gärna få vara dyrare per timme. Där försvinner ju ändå hälften pga ROT-avdraget.
Tack, jag skall ta mig en titt på dessa inlägg.

/MW
 
Men du har i alla falla haft tur som fick en specad lista med priserna. Det hör faktiskt till ovanligheterna. I vanliga fall kommer det som en chock att elektrikerna vill ha betalt för 5x100 m FK1,5 á 6:-/metern eller 200 klammer á 14 kr/styck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.