Har ett 2-planshus i Sthlm på 135 m2 med 20 år gammal värmeväxlare. Den har gjort sitt och ska bytas (sitter på vinden) i samband med tilläggsisolering med lösull.

förslag på val av aggregat emottages tacksamt, och gärna argument för valet...

Tack på förhand...
 
Växlaren sitter där av radonskäl...
 
B
Hej!

Vi ska också till att byta vårt aggregat, men vi är inne på ett som sitter i tex tvättstugan, har idag ett 21 år gammal korsvärmeväxlare som håller på att ge upp.

frågan är, motströms (finns många med mycket hög verkningsgrad) eller roterande (om jag förstått rätt kräver de inte någon avfrostning)

jag är inne på motströms, men om någon har bra argument för roterande så.. ;)
 
Finns flera trådar där det föreslås olika aggregat och roterande/motströms. Roterande har fördel luftfuktighet (sägs det i alla fall) och avfrostning. Se upp med att det finns endel som hävdar att roterande har bäst verkningsgrad, det gäller inte i dagens läge (men kanske gjorde det för länge sedan).

Finns flera punktera att kolla in vid val och sedan varierar krav och vad man värderar från fall till fall (person till person). Avfrostning är en sådan sak. Notera att det finns motströms som klarar sig utan avfrostning. Annars finns det de som stryper tilluften och de som har el-förvärme, kanske inget som man vill ha. Tänk på det tillsammans med t.ex. motströmsväxlare som redovisar hög temp verkingsgrad. Verkingsgraden blir ju lite mindre om det med jämna mellanrum på vintern blåser in iskall luft in i huset.

Sommar hantering (bypass) hanteras olika, många aggregat hanterar detta på ett dåligt sätt.

Strömförbrukning bör vägas in. Sedan kostar filtren också. Se upp med små aggregat som inte har finfilter och de som drar massa mer ström om finfilter (extra tillbehör) sätts in.

PS. Vad gäller roterande eller motström så tycker jag att personliga tyckanden väger in endel i de trådar där detta har diskuterats. Det är inte så enkelt att det ena är det enda rätta.

// bara lite synpunkter så här i all hast
 
Redigerat:
B
Några tips på en motströms med hög återvinning, som klarar sig utan avfrostning, har bra bypass för sommaren, bästa filtren och låg elförbrukning?

alltså.. bäst på allt.... ;)
 
Temovex RT-250S-EC



edit: Med tanke på trådskaparen, så kan tilläggas att den tyvärr inte finns i vindsmodell.
 
Redigerat:
Heru 75 S
 
Har fått tips om två agg:

Flexit SL4R EC resp. Systemair VR400 DC...

Någon som har erfarenhet eller annan hyggligt välgrundad uppfattning om dessa?
 
Motström och motström...

Nu är ju Heru 75 S en rotationsvärmeväxlare,
liksom Flexit SL4R EC och Systemair VR400 DC.

Den enda av de tipsade aggregaten som är motströms verkar vara Temovex RT-250S-EC.
 
B
Någon som tittat närmare på Viessmann Vitovent 300?
 
Kör själv ett Systemair VM2 motströms-aggregat och är nöjd: Låg strömförbrukning och hög verkningsgrad. Normalt sett inget behov av el-defrost.
 
B
får man fråga vad du fick ge för själva aggregatet?

har den sommar bypass?


VM2 är också ett alternativ, den verkar väldigt lik Viessmann....
 
Viessmann Vitovent aggregaten verkar vara samma som Fresh Renovent (och Brink Renovent Nederländerna). Jag har inte kollat så noga, så jag vet inte om de har samma styrning.
 
En för mig viktig parameter vid val var bullernivån. Kan skilja en hel del mellan olika fabrikat. Visst bullret går att dämpa men ljuddämparna är inte gratis.
 
Har en 75s och tycker den är tyst. Den låter lite men en stor del av ljudet kan man ju tyvärr inte komma ifrån då luft som förlyttas i höghastighet skappar ett ljud. 75s var lätt att instalera och är lätt att sköta om (byta filter etc). Sen är det kanon med ett läge som ökar hastiheten i 15 min (när man tex ska duscha) och ett som minskar (när man tänder i kaminen). Fick ge 16500 för min. Filtren ska bytas engång om året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.